تاریخ انتشار :

سامانتا کسنیچ

تجربه‌ای زبیا از زبان تازه ‌مسلمانان آمریکایی

تازه‌ مسلمانان آمریکایی در نخستین تجربه روزه‌داری خود، ماه رمضان را هم هیجان‌انگیز و هم چالش‌برانگیز توصیف می‌کنند.

 

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )سامانتا کسنیچ، تازه‌مسلمان ۲۳ ساله که در دانشگاه ویسکانسین ـ میلواکی تحصیل می‌کند، می‌گوید: «برای رسیدن ماه رمضان بسیار هیجان‌زده بودم. خیلی درباره آن مطالعه کرده بودم و دیگر نمی‌توانستم برای روزه گرفتن صبر کنم».

کسنیچ که پیش از گرایش به اسلام در تابستان گذشته، پیرو هیچ دینی نبوده است، می‌گوید: «من رمضان را حقیقتاً زمانی برای نزدیک‌ترشدن به خدا می‌بینم».

این تازه‌مسلمان آمریکایی هر روز صبح ساعت ۳ از خواب برمی‌خیزد تا اعمال سحر را انجام دهد، قرآن می‌خواند و سعی می‌کند که از فرصت ماه رمضان بیشترین استفاده معنوی و فکری را ببرد.

روزه‌گرفتن در تنهایی

عدم همراهی خانواده و دوستان در سحر و افطار یکی از چالش‌های پیش‌روی بسیاری از تازه‌مسلمانان است.

کریس دافی، تازه‌مسلمان اهل نیویورک یکی از کسانی است که در ماه رمضان تنهایی را تجربه می‌کند.

وی می‌گوید: «برای من اینکه مرتباً خود را از خانواده‌ام جدا کنم کار سختی است. من برای جشن روز پدر به منزل عمویم رفتم و در آن‌جا انواع خوراکی‌ها بود و خانواده‌ام مرتب مرا به خوردن دعوت می‌کردند و برای من توضیح مکرر اینکه چرا امساک می‌کنم، سخت بود. وسوسه شکستن روزه برای پیوستن به بقیه همیشه وجود دارد».

چالش‌های فیزیکی

علاوه بر چالش‌های روانی روزه‌داری برای تازه‌مسلمانان، آن‌ها با چالش‌های فیزیکی نیز مواجه هستند.

آلوندرا کادنا، تازه‌مسلمان ۱۹ ساله اهل هیوستن آمریکا که در کنار تحصیل به عنوان صندوقدار در داروخانه کار می‌کند، می‌گوید: این اولین رمضان من است، تلاش می‌کنم که روزه بگیرم اما بدنم هنوز به آن عادت نکرده است.

وی افزود: به همین خاطر در ابتدا با روزه گرفتن برای نیمی از روز آغاز کردم تا خودم را آماده کنم.

البته کریس دافی می‌گوید که روزه‌ گرفتن برای او نیروبخش است.

وی می‌افزاید: الان بیشتر انرژی دارم. در ابتدا آسان نبود اما بدن خود را تطبیق می‌دهد و سپس احساس افزایش انرژی می‌کنید. روزه کمک می‌کند که بر آنچه که ضرورت دارد، تمرکز کنید.

سختی کار و نیاز به آب

برای ایتن گاتسچاک ۳۰ ساله که به عنوان پرستار و مراقب افراد بیمار و ناتوان در شهر کلیولند کار می‌کند، برنامه کاری سخت بر چالش روزه‌داری افزوده است.

وی می‌گوید: تلاش زیادی می‌کنم که روزه‌هایم را بگیرم اما بعضی اوقات واقعاً سخت می‌شود، با وجود این رمضان کمک زیادی به من در خویشتن‌داری کرده است.

گاتسچاک می‌گوید: امروز یک روز گرم و شرجی تابستانی است و من به شدت به یک لیوان لیموناد نیاز دارم. هنگامی که چنین شرایطی پیدا می‌کنم تحریک می‌شوم که قرآنم را باز کنم و بیشتر نماز بخوانم و وقتم را با پروردگارم بگذرانم. می‌توانم ببینم که چگونه رمضان انسان را به خدا نزدیکتر می‌کند و مقصد او در روی زمین را مشخص می‌کند.

وی که هر شب در مراسم افطار مرکز اسلامی کلیولند شرکت می‌کند، افطار را یک تجربه پرارزش توصیف می‌کند.

ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار