تاریخ انتشار :

در طلب راه راست

حجاب از دیدگاه یک تازه مسلمان

وقتی تصمیم گرفتم حجاب اسلامی را رعایت کنم از آنچه تجربه کردم شگفت زده شدم

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )  زنان در حجاب اسلامی از نگاه دیگران زنانی پاکدامن و متمرکز بر کار و فعالیت هستند. وقتی تصمیم گرفتم حجاب اسلامی را رعایت کنم از آنچه تجربه کردم شگفت زده شدم. مردم خیلی بیشتر از قبل در را برایم باز می کردند، کمکم می کردند وسایلم را جابجا کنم و در حضور من در حرف زدن دقت می کردند. متوجه شدم مردها به گونه ای متفاوت با من حرف می زنند. هیچ وقت قبلا نفهمیده بودم که حتی آدم های «خوب» حین حرف زدن به بدنم نگاه می کردند تا این که با رعایت حجاب متوجه شدم که دیگر این کار را [نمی کنند]. … از همه مهمتر من حس بهتری نسبت به خودم داشتم. خیلی نگران عکس العمل مردم بودم و برخلاف تصورم با برخوردی بهتر از قبل روبرو شدم.

تا آن زمان دلایل لزوم حجاب کاملا برایم روشن نبود، اما با دیدن نتایج مطلوب اولیه خیلی زود و راحت متقاعد شدم که حجاب چیز خوبی است و اصلا ظالمانه نیست. می دانستم با حجاب امنیت بیشتری دارم … خیلی خانوم ها از این که کمی متفاوت از همراهان غیرمسلمانشان لباس بپوشند نگران اند ولی جای نگرانی نیست. واکنش های منفی که انتظارش را دارند خیلی اغراق شده اند.

واقعیت این است که وقتی طبق اعتقاداتشان رفتار می کنند احترام بیشتری از جانب دوستانشان می بینند. شاید زنی فکر کند این عادلانه نیست که او خود را بپوشاند چون بعضی مردها نمی توانند خودشان را کنترل کنند.

13205_349

ولی مثل این می ماند که بگوییم عادلانه نیست که باید خانه و ماشینش را قفل کند چون بعضی دزدها نمی توانند خودشان را کنترل کنند. طبق تجربه ی من حجاب در عمل نه تنها باری به دوش انسان نمی گذارد بلکه حتی بارها را از دوش بر می دارد.

همه ی علمای اسلام به اتفاق بر این عقیده اند که در این آیات [سوره های نور و احزاب] منظور پوششی است که مو را نیز می پوشاند. اما اگر به دنبال آیه ای هستید که بگوید «زنان باید موی خود را بپوشانند» پیدا نخواهید کرد.

شاید به این خاطر که پوشاندن مو بین برخی زنان آن زمان مرسوم بوده پس وقتی از واژه ای که به روسری ترجمه شده استفاده شده، معنی آن روشن بوده است.

در این مورد احادیث، واضحتر و با جزئیات بیشتری می گویند زن باید همه ی بدن خود به جز دست ها تا مچ و صورت را بپوشاند. و اگر به احادیثی که به بانو فاطمه(س) دختر پیامبر(ص)، اشاره دارد نگاه کنیم درمی یابیم که این حضرت نیز همه ی بدن خود به جز دست ها و صورت را می پوشاندند، و شاید گاه ولی نه همیشه صورت خود را نیز می پوشاندند.

قطعا ایشان بهترین الگو برای چگونه زندگی کردن و لباس پوشیدن و رفتار کردن به عنوان یک زن در این دنیا هستند.

*دیانا (معصومه) بیتی

منبع: کتاب ِ در طلب راه راست

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار