تاریخ انتشار :

دختر تازه مسلمان امريكايي:

وقتی به خانه برگشتم پدرم گفت: اسلام واقعی، همین است

مرتب به مطالعه درباره ی اسلام و یادگیری مسائل آن پرداختم. مهم ترین چیزی که از مسلمان شدن نصیب من شد، عشق و علاقه ام به قرآن است. این کتاب، زیباترین کتابی است که می تواند باشد. خیلی ها به من می گفتند همه چیز در قرآن آمده و درباره ی هر مسئله ای در آن صحبت شده است؛ بعدها فهمیدم که منظور آن ها این است که…

 

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )، گفتگو از فرحناز کریمی / در سفر به ایالت جورجیا، واقع در جنوب شرقی آتلانتا، وقتی به مسجد نور در مرکز ایالت رفتم، با خانمی بسیار فعال آشنا شدم. از مهم ترین دست آوردهای این زن مسلمان، تأسیس مؤسسه ی «زندگی سالم برای زنان مسلمان» است که هدف از افتتاح آن، توسعه ی زندگی اساسی، برای زنان مسلمان است. وی مادر پنج فرزند است و فوق لیسانس پرستاری دارد.

* لطفاً درباره ی مؤسسه و فعالیت های آن توضیح بدهید؟

بنیان گذار و مدیر اجرایی مؤسسه هستم. «زندگی سالم برای زنان مسلمان»، یک سازمان متشکل از زنان مسلمان مختلف نژادهای گوناگون است. کار ما، آموزش درباره ی اهمیت اسلام، به ویژه درک صحیح تفاوت فرهنگ و سنت ها در تقابل با مذهب است. سازمان دهی این گروه در سال ۱۹۹۷ انجام شد. چند سال پیش، تحقیقی در دانشگاه الازهر مصر، در شهر قاهره انجام دادم. آن زمان، مؤسسه در حال انجام مطالعه ای روی زبان عربی کلاسیک و قرآن بود. حدود چهارسال در آن جا به تحقیق و مطالعه پرداختم و به این نتیجه رسیدم که زنان مسلمان در ایالت ما، آموزش زیادی درباره ی تفاوت های بین فرهنگ و مذهب ندیده اند. زمانی که به ایالات متحده برگشتم و با تعداد زیادی از زنان مسلمان آشنا شدم، فهمیدم این مسئله یک حقیقت است؛ چراکه شاهد شکاف های فرهنگی و سنتی بودم.

وقتی به آتلانتا برگشتم، تصمیم گرفتم سازمانی را مختص زنان پایه گذاری کنم. اول فقط می خواستم مؤسسه ای برای همسران متأهل مسلمان افتتاح کنم؛ اما بعد با خودم گفتم این مسئله کمی خودخواهانه است و درب های این مؤسسه، باید بر همه ی زنان، باز باشد؛ به همین خاطر، مؤسسه ی «زندگی سالم برای زنان مسلمان» را با کمک چند نفر از خواهران تأسیس کردیم تا با حقوق و مسئولیت های اسلامی مان آشنا شویم و بدانیم چه کسی هستیم.

* چرا مسجد را پایگاه انتخاب کردید؟

زمانی که مشغول گشایش این مؤسسه بودیم، فهمیدیم که مسجدالنور، مسجدی است که مسلمانانی از ملیت های مختلف و تقریباً همه ی ملیت ها در آن رفت وآمد دارند؛ مسلمانانی از کشورهای بنگلادش، پاکستان، سودان، سومالی و نیجریه. فهمیدیم که ایرانی ها هم به این مسجد می آیند و معمار این مسجد یک ایرانی است. مهم ترین مسئله ای که می خواهم اشاره کنم، این است که مسلمان شدن، احتمالاً بهترین واقعه و رخ دادی است که می تواند برای هر کسی رخ بدهد؛ به ویژه برای من.

* از چه دینی به اسلام مشرف شدید؟

در سال ۱۹۷۸ به دین اسلام مشرف شدم. آن زمان در دهه ی سوم زندگی ام بودم و فکر می کردم همه چیز حول محور من در حرکت است. یک روز داشتم در خیابان راه می رفتم که جوانی با یک روزنامه به طرفم آمد و مدام این جمله را تکرار می کرد: «محمد صحبت می کند، محمد صحبت می کند.» روزنامه را از او گرفتم، به خانه بردم، به پدرم نشان دادم و گفتم: «ببین پدر، این اسلامه!» پدرم در جواب من گفت: «نه عزیزم! این اسلام واقعی نیست. وقتی زمانش برسد، من اسلام واقعی را به تو نشان می دهم.» یک روز تبلیغ یک مسجد به اسم «مسجد الله» را دیدم و گفتم من باید به این مسجد بروم. وقتی به آن مسجد رسیدم، امام جماعت مسجد -که تازه از سفر حج برگشته بود – درباره ی مفهوم زیبای اسلام، صحبت می کرد. او درباره ی بندگی و عبادت خداوند – که هدف اصلی خلقت انسان و بشریت است – سخن می گفت. با خود فکر کردم، این مسائل خیلی با آن چه ما در مسیحیت تا به حال شنیده ایم، تفاوت دارد.

در اعتقادهای مسیحیان، حضرت عیسی نقطه ی عطف همه چیز است و هیچ چیز دیگری در کنار آن اهمیت ندارد. همه مسیح را عبادت می کنند و از او در کارهای شان کمک می طلبند. این مسئله، زمانی که مسیحی بودم برای من بی معنی بود؛ چون حضرت مسیح اصلاً زنده نبود. به هر حال، وقتی از مسجد بیرون آمدم، با تعدادی از خواهران آن جا صحبت کردم و درباره ی حجاب و پوششی که داشتند از آن ها سؤال کردم. برایم جالب بود که چرا آن ها خودشان را پوشانده بودند! آن ها در جواب من، آیه هایی از قرآن را نشان دادند که خداوند به زنان مسلمان امر کرده خودشان را از چشم نامحرم بپوشانند تا زنان مسلمان، شناخته شوند. بعد با خودم گفتم: «این که کاری ندارد؛ من هم می توانم حجاب داشته باشم و لباس های بلند بپوشم.»

وقتی به منزل برگشتم و با پدرم صحبت کردم. او گفت: «اسلام واقعی، همین است که در مسجد دیدی.» بعد از من سؤال کرد: «آیا مردی که در مسجد صحبت می کرد، قرآن داشت.» جواب دادم: «بله و از روی آن می خواند.» پدرم گفت: «تو هم می توانی به آن ها ملحق بشوی.» به این ترتیب، جمعه ی هفته ی بعد به مسجد برگشتم و گفتم می خواهم مسلمان شوم. آن ها به خوبی از من استقبال کردند و من با گفتن شهادتین، مسلمان شدم.

* پس خیلی راحت مسلمان شدید؟

بله! اول برایم خیلی راحت بود؛ آن ها به من گفتند که ماه رمضان در پیش است و مسلمان ها باید در این ماه روزه بگیرند. من جا خوردم و گفتم که رمضان دقیقاً مصادف است با ماه اوت. شما نمی دانید که این زمان، گرم ترین فصل سال است؟ به آن ها گفتم که شما از من انتظار دارید در گرم ترین فصل سال، روزه بگیرم؟ تصمیم من عوض شده و نمی خواهم مسلمان باشم. آن ها گفتند این طور نیست که رمضان همیشه در ماه اوت و گرم ترین فصل سال باشد؛ بلکه بنا بر ماه های قمری، تمام طول سال در حال چرخش است. من هم با این قضیه کنار آمدم و سعی خودم را کردم.

* آن سال، ماه رمضان چه طور گذشت؟

اولین سالی که روزه گرفتم، سخت ترین تجربه ام در روزه گرفتن بود؛ چون هوا خیلی خیلی گرم بود و روزه داری، خیلی به من سخت می گذشت. شرایط خیلی سختی بود! بعد از گذشت دو هفته، به این نتیجه رسیدم که می توانم این کار را انجام بدهم. چیزی که به من کمک کرد بتوانم تا آخر رمضان این مسیر را طی کنم، این بود که روزها به مسجد می رفتم و وقت خودم را با زنانی که در آن جا بودند، سپری می کردم.

* با حجاب مشکل داشتید؟

البته با پوشاندن سرم و موهایم کمی مشکل داشتم؛ چون نمی توانستم موهایم را بیرون بگذارم و آن طور که دوست دارم، موهایم را درست کنم. زنان مسلمانی که در مسجد بودند، به من گفتند نگران این مسئله نباشم؛ چون با حجاب، زیبایی زن جلوه می یابد. زیبایی فقط باید برای محرم مان باشد و این دستور خداوند است.

 اسلام را چه طور شناختید؟

مرتب به مطالعه درباره ی اسلام و یادگیری مسائل آن پرداختم. مهم ترین چیزی که از مسلمان شدن نصیب من شد، عشق و علاقه ام به قرآن است. این کتاب، زیباترین کتابی است که می تواند باشد. خیلی ها به من می گفتند همه چیز در قرآن آمده و درباره ی هر مسئله ای در آن صحبت شده است؛ بعدها فهمیدم که منظور آن ها این است که هر آن چه برای هدایت بشر نیاز است، در قرآن و مثل های قرآن درباره ی زندگی و روش پیامبران مختلف، به آن اشاره شده و این کتاب، راه هدایت را به سوی خداوند نشان می دهد. هرچه بیش تر درباره ی زندگی حضرت محمد می شنیدم و اطلاعات بیش تری کسب می کردم، برایم بسیار جالب بود. سیره و روش زندگی و روش هایی که آن حضرت در برخورد با مسائل و مشکل ها داشته اند، هر مسلمانی را به فکر وامی دارد. مهم نیست در چه منطقه، کشور، شهر یا محله ای زندگی می کنی، تا زمانی که به خداوند توکل کنی، هیچ مشکلی نمی تواند تو را از پا درآورد.

* بیش ترین وظیفه ی شما در سازمان تان چیست؟

مسئولیت من در این مؤسسه، کسب اطمینان از آموزش صحیح زنان مسلمان است. با کمک خداوند، ما زنان مسلمان زیادی را از طریق این مؤسسه آموزش دادیم. به نقاط مختلف کشور سفر می کنیم، با زنان مسلمان مختلف و حتی زنان غیرمسلمان، درباره ی اهمیت اسلام و ماهیت واقعی این دین صحبت می کنیم؛ حتی بیش تر با غیرمسلمان ها در این رابطه صحبت می کنیم. با آن ها درباره ی این مسئله صحبت می کنیم که تسلیم بودن در برابر امر و فرمان خداوند، زندگی را برای انسان خیلی راحت تر می کند. برای شان توضیح می دهیم که اسلام، دین بسیار ساده و آسانی است و نیاز به سختی کشیدن ندارد. شما در ابتدا باید به خدا ایمان بیاورید و در زندگی روزمره ی خود، همیشه به یاد او باشید که باعث زندگی آسان تر می شود. در مؤسسه، تمرین های لازم برای حفظ سلامتی را به زنان مسلمان، آموزش می دهیم. هم چنین درباره ی مدیریت استرس با استفاده از روش هایی مثل نمازخواندن، دعاکردن و گذراندن وقت با دوستان خوب و هم چنین مصرف غذاهای مقوی و سبزی ها، برنامه ها و جلسه های متعددی برگزار می کنیم.

* آیا در ابتدای کار، روند همه چیز به این خوبی بود؟

در ابتدای کار، با عدم استقبال زنان مواجه شدم و حتی تصمیم گرفتم برای ادامه ی کار به مکان های مختلف مثل مساجد، کتاب خانه ها و مدارس دولتی کار را دنبال کنم و دلیل آن، فقط غفلت زنان بود. معتقدم که ما مشاوران سلامت و پرستار جامعه ی زنان مسلمان در محیط خودمان هستیم. خوش بختانه توانستم در طول چهارسال، بیش از ۶۰۰ زن را تحت پوشش خدمات این سازمان درآورم!

* آیا این مؤسسه، جواب گوی خواسته های شما بود؟

مؤسسه با هدف نیاز به رشد و ارتقای زنان مسلمان تأسیس شد. در گذشته، وقتی می خواستم درباره ی مسائل مختلف زنانِ مسلمان حرف بزنم، این موضوع مرا وامی داشت تا به مطالعه ی قرآن کریم بپردازم تا بفهمم زنان مسلمان، دقیقاً چه وظیفه ای دارند و چگونه باید این وظیفه را به انجام برسانند. برای انجام این کار، یک تحقیق درباره ی مسلمانان انجام دادم. در این تحقیق، سؤال های مختلفی درباره ی اسلام می پرسیدیم؛ مثلاً خودشان را در جایگاه یک زن مسلمان، چه طور می بینند؟ آیا از حقوق خود مطلع هستند؟ احساس شان درباره ی حقوقی که اسلام برای شان قائل شده، مثل ازدواج چیست؟ وقتی ما همه ی این اطلاعات را کنار هم جمع کردیم، به این نتیجه رسیدیم که بیش تر زنان مسلمان، از حقوق خود بی اطلاع هستند. این مسئله ما را بر آن داشت تا مؤسسه ای که دنبال ارتقای وضعیت زندگی زنان مسلمان است و موضوع ها و سرفصل هایی را مثل ارث، حقوق زناشویی، حقوق، وظایف و مسئولیت های زن مسلمان بررسی کنیم. برای این کار، سعی کردیم اول دانش خودمان را در این زمینه ها ارتقا دهیم و بعد، این دانش را به زنان مسلمان دیگر انتقال دهیم. در اولین جلسه ی آموزشی – که در مؤسسه برگزار کردیم – فقط دو شرکت کننده حضور داشتند. جلسه ی بعد، این تعداد به ده نفر رسید و همین‎طور که تعداد این جلسه ها بیش‎تر شد، فهمیدیم که درباره ی چه موضوع هایی باید صحبت کنیم.

هم چنین در مؤسسه به آموزش زبان عربی و قرآن پرداختیم. در این مدت، کشمکش های زیادی داشتیم؛ چون خیلی از خواهران، به خاطر مشکل هایی که با شوهران شان داشتند ـ برای مثال، این طرز تفکر که خودمان همه چیز را درباره ی حقوق، وظایف و مسئولیت های دینی می دانیم – حاضر به ادامه ی این کلاس ها نبودند. بچه هایی در این مؤسسه بودند که از چهارسالگی، یادگیری زبان عربی را شروع کردند و الآن در روخوانی قرآن تبحر زیادی دارند. هم چنین در زمینه ی گرامر و دستور زبان عربی با این بچه ها کار کردیم که باعث شده است تا حدودی با ترجمه ی قرآن و معانی مختلفی که از کلمه های قرآنی مشتق می شود، آشنا باشند. زنان غیرمسلمانی داشتیم، که دوست داشتند در کلاس های ما شرکت کنند و به زبان عربی آشنا شوند. خیلی از این خانم ها بعد از شرکت در کلاس ها، شهادتین خود را گفتند و مسلمان شدند. هیچ کدام از این توفیق ها به خاطر من نیست؛ بلکه همه خواست خداوند است. خدا هر کس را که بخواهد، به راه راست و دین خودش هدایت می کند.

هدف دیگر این بود که هر زن مسلمان، بتواند به راحتی قرآن بخواند، معنی آن را بفهمد، درک معنوی از آن پیدا کند و بتواند به بهترین روش ممکن، یک مسلمان واقعی باشد. این برای من بسیار مسئله ی مهمی است و خداوند را شاکرم که توفیق انجام این کار را داد؛ چون زنان مسلمان، واقعاً این توانایی را در خودشان می بینید. آن ها همه از من تشکر می کنند؛ اما باید از خداوند تشکر کنند؛ چون مدرس و معلم واقعی همه ی ما، خداوند رحمان است.

* خانم عبدالخالق! از دیگر برنامه های تان صحبت کنید؟

از دیگر فعالیت هایم، ارائه ی مقاله های اسلامی، ایجاد کارگاه های آموزشی، آموزش کلاسیک زبان عربی در مدارس خانگی، آموزش قرآن به زنان مسلمان و مطالعات اسلامی است. مهم ترین اهدافم، توان مندی سازی زنان مسلمان در زمینه ی سلامت روح و روان، ارتقای دانش و سواد اجتماعی، برای درک آسان و حل مشکل های مسلمانانِ جامعه است. ناگفته نماند که از آموزش های دیگر ما روش غسل، کفن و دفن اموات است که به طور عملی با عروسک های بزرگ، آموزش می دهیم. هم چنین کنفرانس های مختلفی، مانند خانواده و آموزش آشپزی داریم. به این نتیجه رسیدیم که باید روش های مختلف آشپزی، اطمینان از حلال بودن غذا، روش خواندن برچسب روی غذاها و خیلی از مسائل مربوط را به زنان آموزش دهیم. هنوز هم تحقیق هایی درباره ی این موضوع ها انجام می دهیم تا به مسائل و موضوع های مختلفی برسیم که باید در آموزش به زنان توجه شود.

* فکر می کنید کلاس های شما چه نتایجی داشته است؟

خانم هایی را می شناسم که چندسال در کلاس های این مؤسسه شرکت کردند و آن قدر ماهر شدند که الآن خودشان سمینارهای مختلف برگزار کرده و سخن رانی می کنند. در واقع، از آن ها خواسته بودم طوری تلاش کنند تا در نهایت بتوانند کارهایی که من انجام می دهم، انجام بدهند. همه می توانیم این فعالیت ها را انجام دهیم و قرار نیست فقط افراد خاصی، از عهده ی این کارها برآیند.

یکی از مسائلی که برای والدین مسلمان و افراد بالغ باید مهم باشد، آموزش این مسئله به فرزندان است که همه چیز متعلق به خداوند و از جانب اوست. بچه هایی که درباره ی قدرت، رحمت و بخشش خداوند چیزی نمی دانند، از مردم واهمه دارند و فکر می کنند خودشان برای انجام هر کاری کافی هستند. این قبیل کودکان، سعی می کنند کارهای خودشان را توجیه کنند یا حتی برای جلوگیری از عواقب کارهای شان، به دروغ گویی روی بیاورند. فرزندان ما باهوش هستند و درک می کنند که مثلاً غذایی که می خورند، نعمت خداوند است و استعدادها، توانایی ها و همه ی داشته های شان را خداوند به آن ها هدیه کرده است؛ با این حال، جامعه ی مسلمان در سراسر دنیا، وضعیت بسیار بهتری پیدا خواهد کرد؛ چون فرزندان مسلمانی را پرورش می دهیم که در خودآگاه خود، به خداوند ایمان دارند، خداترس هستند و می دانند که کنترل همه ی امور در دست اوست.

 

اشتراک گذاری :


  1. دوست گفت:

    تشکر جالب بود

آخرین اخبار