تاریخ انتشار :

گری میلر

قرآن؛ کتابی شگفت انگیز از نظر گری میلر

دکتر گری میلر (Gary miller) کانادایی تبار و یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه صنعت نفت ملک فهد است و ریاضیات تدریس می‌کند. وی در گفتگویی با سایت اینترنتی عربیات، قرآن را کتابی شگفت‌انگیز معرفی کرده است.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان)  گری میلر ( عبد الاحد عمر ) (مبلغ دین مسیح) گفت: قرآن شگفت انگیزترین کتاب آسمانی است.
دکتر گری میلر (Gary miller) کانادایی تبار و یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه صنعت نفت ملک فهد است و ریاضیات تدریس می‌کند. وی در گفتگویی با سایت اینترنتی عربیات، قرآن را کتابی شگفت‌انگیز معرفی کرده است. متن کامل این گفتگو را می‌خوانید.

آقای میلر لطفا درباره زندگیتان توضیح دهید؟
من قبلا یکی از مبلغان فعال دین مسیحی بودم و کتاب مقدس را کاملا می‌شناسم. در سال ۱۹۷۷ به دین اسلام ایمان آوردم و پس از آن با بسیاری از کشیشان و پیروان ادیان مختلف در مورد اسلام گفتگو کردم و همایش‌هایی را در سراسرجهان در این زمینه برگزار کردم.

از تالیفاتی که درباره اسلام انجام داده‌اید، بگویید.
کتاب‌های “قرآن شگفت‌انگیز”، “فرق میان قرآن و کتاب مقدس” و “نگاه اسلام به روش مبلغان” از جمله آثار چاپ شده من هستند، البته کتابهای دیگری نیز به زبان انگلیسی در اینترنت دارم.

در مورد چگونگی اسلام آوردنتان توضیح دهید.
روزی شروع به خواندن قرآن کردم تا بتوانم اشتباه و خطایی در آن پیدا کنم و با این کار عظمت و مقام مسیحیت را در دید مسلمانان بالا ببرم چون فکر می‌کردم قرآنی که ۱۴ قرن پیش در صحرا نازل شده است باید قدیمی و پر از اشتباه باشد.
اما متوجه شدم در قرآن اشتباهی وجود ندارد و حتی قرآن به مسائل و امور زیادی پرداخته که در کتاب‌های آسمانی دیگر اثری از آنها دیده نمی‌شود. این کتاب، کنجکاوی و تعجب مرا برانگیخت تا آن را کامل مطالعه کنم. هنگام خواندن قرآن به آیه عظیم و شگفت‌انگیز ۸۲ از سوره نساء رسیدم که می‌فرماید: “افلا یتدبرون القرآن و لوکان من عند غیر الله لو جدوا فیه اختلافا کثیرا”. “آیا در معانی قرآن نمی‌اندیشند؟( تا بر آنان ثابت شود که وحی خداست) و اگر از جانب غیر خدا بود، در آن اختلاف بسیار می‌یافتند”
یکی از اصول علمی شناخته شده در حال حاضر، شناسایی و بررسی آرا و نظریات متفاوت است تا بتوان درستی آنها را اثبات کرد و می‌بینیم قرآن، مسلمانان و غیر مسلمانان را به تدبر و تفکر در آیاتش دعوت می‌کند تا در آن اندیشه کنند و بعد از تعمق دریابند که هیچ اشتباه و خطایی در قرآن جای ندارد. هیچ نویسنده‌ای در جهان وجود ندارد که کتابی بنویسد و با اطیمنان بخواهد اشتباه آن را بازگو کنند اما قرآن مردم را به تامل و اندیشه در آیاتش دعوت می‌کند.

آقای میلر! با خواندن قرآن انتظار داشتید چه مطالبی را ببینید؟
با خواندن قرآن انتظار داشتم ، در مورد حوادثی که برای پیامبر اتفاق افتاده مانند فوت همسرش خدیجه و دختران و پسرانش کلامی گفته شود. اما بر خلاف انتظارم سوره مریم تعجب مرا برانگیخت. این سوره در عظمت ، شان و منزلت حضرت مریم آمده بود و این در حالی بود که در انجیل و تورات یک سوره مشخص برای حضرت مریم وجود ندارد.
همچنین در قرآن ۲۵ بار نام حضرت عیسی ذکر شده بود ، در حالی که نام پیامبر ۵ بار بیشتر ذکر نشده است و حتی سوره‌ای به نام دختر پیامبر یا همسر او در قرآن نبود.

‌آیا در مورد علوم روز نیز در قرآن مطلبی یافته‌اید؟
بله، خداوند در آیه ۳۰ سوره انبیاء می‌فرماید: “اولم یر الذین کفروا ان السماوات و الارض کانتا رتقا ففتقناهما و جعلنا من‌الماء کل شیء حی افلایومنون” “آیا کافران ندیدند که آسمان و زمین بسته بود ما آنها را شکافتیم و هر موجود زنده‌ای را از آب آفریدیم آیا ایمان نمی‌آورند؟”
این آیه همان موضوع علمی ثابت شده است که در سال ۱۹۷۳ جائزه نوبل را کسب کرد. این آیه نظریه انفجار بزرگی را که باعث خلقت جهان و آسمان‌ها و ستارگان شد، تشریح می‌کند.” همچنین در قسمت آخر آیه، آب را یک منبع حیات می‌داند و این مسئله از عجایب خلقت است که اخیرا علم روز ثابت کرده که سلول زنده از سیتوپلاسم تشکیل می‌شود و قسمت اصلی سیتوپلاسم از آب تشکیل شده است.”

آیا قرآن مسائل روانشاسی را نیز در خود گنجانده است؟
بله، در آیه ۴۶ سوره سبا تامل و تعمق کنید، خداوند در این آیه می‌فرماید: “قل انما اعظکم بواحده ان تقوموا لله و مثنی و فرادی ثم تتفکروا ما بصاحبکم من جنه ان هو الا نذیر لکم بین یدی عذاب شدید” “بگو شما را فقط به یک نکته پند می‌دهم و آن این است که دو نفر دو نفر و یک نفر یک نفر در امر دینتان قیام کنید و سپس اندیشه کنید،‌هم‌سخن شما(محمد) جنونی ندارد، او رسول خداست و از عذاب سخت روز قیامت که در پیش روی شما است می‌ترساند.
مهندسی در دانشگاه تورنتو کاناداست که توجه و دقت زیادی به روانشاسی دارد. او پایان نامه‌اش‌ را درباره‌” فعالیت در بحث‌های گروهی” ارائه کرده و هدفش از طرح این بحث شناسایی گرایش و تمایل مردم به تحقیق و بحث‌های گروهی است. در حالی که قرآن ۱۴ قرن پیش مردم را به تفکر و بحث با یکدیگر و مشورت تشویق می‌کند.

تا کنون دیده‌اید کسی در برابر قرآن موضع‌گیری کند؟
روزی یکی از دوستان قدیمی‌ام را در کانادا دیدم، او نمی‌دانست من مسلمان شده‌ام؛ وقتی گفتگوی ما گرم شده بود، من دستم را بالا بردم و به قرآن اشاره کردم و گفتم من به این کتاب ایمان دارم (دوستم نمی‌دانست این چه کتابی است) سپس به من گفت این کتاب مقدس نیست که در دست همه مردم است؟ گفتم: می‌خواهی در مورد مسائل عجیبی که در این کتاب است برای تو بگویم . دوستم گفت: تو مطمئن هستی این کتاب را شیطان ننوشته است؟! ولی واقعیت این بود که دوستم در تنگنایی گرفتار شده بود که جوابی برای پاسخ به آن نداشت، مانند حادثه‌ای که در کتاب مقدس روایت شده است زمانی که حضرت عیسی مرده‌ای را زنده می‌کند یک یهودی به حضرت عیسی می‌گوید: این کار را شیطان انجام داده است.
جایگاه دوستم او را مجبور کرد تا با قرآن مخالفت کند و آن چیزی را که فرد یهودی هزار سال قبل به حضرت عیسی گفته بود دوباره بگوید. اما واقعیت این است که بعد از شناخت قرآن متوجه شدم که هیچ انسانی نمی‌تواند مانند آن را بیاورد مگر این‌که وحی الهی باشد و موضع‌گیری دوستم، نظیر موضع‌گیری قریش در ۱۴ قرن پیش در برابر پیامبر(ص) بود که او را مجنون می‌خواندند.
” و ان یکاد الذین کفروا لیزلقونک بابصارهم لما سمعوا الذکر و یقولون انه لمجنون . و ما هو الا ذکر للعالمین (۵۲و۵۱ /قلم )”‌ای رسول نزدیک بود که کافران به چشمان بد، چشم زخمت‌زنند که چون آیات قرآن بشنوند که این شخص عجیب دیوانه است. حال آن‌که این کتاب الهی جز ذکر (پند و حکمت) برای عالیمان هیچ نیست.”

در مورد کارهای تبلیغاتی‌تان بگویید؟
من برای تبلیغ اقدامات فراوانی انجام دادم تا بتوانم دین اسلام را ترویج کنم از جمله کسانی که مرا دعوت کرد شیخ احمد دیدات، یکی از مبلغان برجسته آفریقایی است که مرا به جنوب آفریقا برای شرکت در مناظرات دعوت کرده بود.
من در جمع مسلمانان گفتم: ای مسلمانان! شما نمی‌دانید که چه فضیلتی را خداوند نصیب شما کرده و نصیب ادیان دیگر نکرده است، پس شکرگزار باشید که مسلمان هستید و در جمع مسلمانان قرار دارید، شما باید در دلایل الهی رسالت، نبوت، رستاخیز، روز قیامت، بهشت و جهنم که در همه کتاب‌های آسمانی وجود دارد، درنگ و تامل کنید.

آیا قرآن برای ابطال این ادعا که (قرآن از زبان شیطان است)، آیه‌ای آورده است؟
مسئله عجیبی که در زمان پیامبر اتفاق افتاد این بود که مردم ادعا کردند: قرآن از زبان شیاطین است! در حالی که خداوند در آن زمان در سوره “شعرا” این مضمون‌ها را نازل کرد: «و ما تنزلت به الشیاطین . و ما ینبغی لهم و ما یستطیعون .انهم عن السمع لمعزولون .» و آن را شیاطین نازل نکرده‌اند .و نه هرگز شایسته این‌گونه سخنان است و نه قدرت بر نزول آن دارند . چرا که ایشان از شنیدن (وحی) برکنار هستند.
همچنین در آیه ۹۸ سوره نحل خداوند می‌فرماید: فاذا قرات القرآن فاستعذ بالله من الشیطان الرجیم، پس چون خواهی قرآن بخوانی، از شر شیطان مطرود به خداوند پناه ببرد.آیا این روش شیطان در نوشتن هر کتابی است؟کتاب را می‌نویسد سپس می‌گوید قبل از این‌که این کتاب را بخوانی از شر من به خداوند پناه ببر؟! در این کتاب جواب‌های منطقی به هر شک و شبهه‌ای داده شده و این کتاب معجزه الهی پیامبر (ص) است.

سوره‌ای که تعجب شما را برانگیخت کدام سوره بود چرا؟
از داستان‌های شگفت‌انگیز قرآن موضوع پیامبر و ابولهب، عموی پیامبر برای من تعجب‌آور بود، زیرا ابولهب از اسلام به شدت متنفر و بیزار بود. او پیامبر را در هر جایی که برای تبلیغ می‌رفت تعقیب می‌کرد تا با سخنان و موضع‌گیری‌هایش ارزش و عظمت ایشان را در نزد همگان کم جلوه دهد. ابولهب به مردم می‌گفت: اگر محمد به شما بگوید این سفید است پس حتماً سیاه است و اگر شب است حتما روز است. ابولهب به هر طریقی با پیامبر مخالفت می‌کرد و شک و شبهه در دل‌های مردم می‌انداخت و پیامبر را دروغگو می‌خواند.
۱۰ سال قبل از فوت ابولهب، خداوند سوره مسد را نازل کرد که در آن آمده: ابولهب در آتش خواهد افتاد یعنی کافر از دنیا می‌رود. ابولهب پس از شنیدن این سوره، در برابر مردم به پیامبر گفت: من تاکنون مسلمان نشده بودم اما از امروز مسلمان خواهم بود حالا آیا هنوز این نظر را داری که من به جهنم خواهم رفت؟ آیا این وحی الهی است که می‌آوری؟ اما ابولهب آنچه را که گفت انجام نداد و با پیامبر و اسلام همچنان در ستیز و پیکار بود تا کافر از دنیا رفت. پیامبر در این ۱۰ سال به حقانیت سوره‌ای که بر او نازل شده بود ایمان داشت به همین دلیل در مقابل تهدیدات ابولهب می‌ایستاد و این در حالی است که پیامبر این سوره را در همان زمان برای مردم ابلاغ کرده بود و مردم به درستی این کتاب ایمان آوردند.
خداوند در سوره مسد می‌فرماید: تبت یدا ابی لهب و تب . ما اغنی عنه ماله و ما کسب . سیصلی ناراً ذات لهب . و امراته حمالته الحطب . فی جیدها حبل من مسد .
بریده باد هر دو دست ابولهب. هرگز مال و ثروت او و آنچه را به‌ دست آورد به حالش سودی نبخشید . به زودی وارد آتش می‌شود که دارای شعله فروزان است . و همچنین همسرش در حالی که هیزم به دوش می‌کشد . و در گردنش طنابی از لیف و خرماست.

قرآن در مورد عصر حاضر نیز پیشگویی کرده است؟
یکی از معجزات قران بازگو کردن خطرات آینده برای انسانهاست، خطراتی که انسان قدرت پیش‌بینی آنها را ندارد چرا که انسان درستی هر چیز را تنها به وسیله آزمایش معین و مشخص می‌کند. در قرآن از روابط مسلمانان با یهود و مسیحیان می‌گوید: یهودیان دشمن‌ترین مردم نسبت به مسلمانان هستند و این دشمنی تا حال حاضر هم ادامه دارد و این خطر بزرگی برای مسلمانان است، زیرا یهود در فرصت مناسب می‌تواند اسلام را نابود کند. درگذشته آنها با مسلمانان چندین سال معامله خوبی می‌کردند و می‌گفتند ما که با مسلمانان معامله می‌کنیم چگونه با آنها دشمن هستیم پس قرآن اشتباه کرده است اما می‌بینیم که این مسئله در بین یهود و مسلمانان هنوز وجود دارد. خداوند در آیه صریح سوره مائده به خطری که مسلمانان را از سوی یهود تهدید می‌کند هشدار می‌دهد و می‌فرماید: لتجدن اشد الناس عداوه للذین امنوا الیهود والذین اشرکوا و لتجدن اقربهم موده للذین آمنوا الذین قالوا انا نصاری ذلک بان منهم قسیسین و رهبانا و انهم لایستکبرون. و اذا سمعوا ما انزل الی الرسول تری اعینهم تفیض من الدمع مما عرفوا من الحق یقولون ربنا آمنا فاکتبنا مع الشاهدین . و مالنا لانومن بالله و ماجاءنا من الحق و نطمع آن یدخلنا ربنا مع‌القوم الصالحین.
یهودیان و مشرکان را دشمن‌ترین مردم نسبت به مومنان (مسلمانان) می‌یابی؛ همچنین مهربان‌ترین مردم را نسبت به مومنان (مسلمانان) را کسانی می‌یابی که می‌گویند ما مسیحی هستیم؛ این از آن روست که در میان ایشان کشیشان و راهبان (حق‌پرست) هستند و نیز از آن روست که کبر نمی‌ورزند . چون آنچه به پیامبر نازل شده است بشنوند می‌بینی که چشمانشان از اشک لبریز می شود از آن‌که حق را می‌شناسد؛ (او) می‌گویند پروردگارا (ما) ایمان آورده‌ایم، پس ما را در زمره گواهان بنویس . و چرا به خداوند و حق و حقیقتی که برای همه نازل شده است ایمان نیاوردیم و حال آن‌که امید داریم که پروردگارمان ما را در زمره شایستگان درآورد.

اطلاع‌رسانی در قرآن چگونه است؟
روش بی‌نظیری که در قرآن وجود دارد این است که اطلاعات مشخص و معینی را به شما می‌دهد در حالی که در هیچ کتاب آسمانی مطرح نشده است مثل سوره عمران آیه ۴۴ که می‌فرماید: ذلک من انباء الغیب نوحیه الیک و ما کنت لدیهم اذیلقون اقلامهم ایهم یکفل مریم و ما کنت لدیهم اذ یختصمون، این از اخبار غیب است که به تو وحی کردیم و تو حاضر نبودی آن زمان که قرعه برای نگهبانی و کفالت مریم می‌زدند و سر این امر کارشان به نزاع می‌کشید.
یا در سوره هود‌ آیه ۴۹ آمده است: تلک من انباء الغیب نوحیها الیک ما کنت تعلمها انت و لا قومک من قبل هذا فاصبر ان العاقبه للمتقین، این از اخبار غیب است که بر تو وحی می‌کنیم نه تو و نه قومت پیش از این آنها را نمی‌دانستید پس شکیبایی پیشه کن که نیک سرانجامی از آن پرهیزگاران است.
یا در سوره یوسف آیه ۱۰۲ آمده است: ذلک من انباء الغیب نوحیه الیک و ما کنت لدیهم اذا اجمعوا امرهم و هم یمکرون، این از اخبار غیب است که بر تو وحی می‌کنیم و گرچه تو آنجا که (برادران یوسف) بر مکر و حیله تصمیم گرفتند؛ حاضر نبودی.
هیچ کتاب آسمانی وجود ندارد که به این شیوه سخن بگوید. در قرآن مجموعه اطلاعاتی است که از آنها به شما خبر می‌دهد. اما به عنوان مثال در انجیل اگر اطلاع بیشتری در مورد موضوع یا حکایتی بخواهی، کتاب‌های دیگری را معرفی می‌کند.
قرآن خواننده‌اش را به سوی اطلاعات جذب می‌کند و سپس اطلاعات جدید را برایش بازگو می‌کند. قرآن می‌خواهد که اگر کسی در صحت و درستی قرآن شک دارد در آن تعمق و تدبر کند و کسی نیز جرات تکذیب و جواب به این اطلاعات را ندارد زیرا این اطلاعات از عقل بشر نیست بلکه از سوی خداوندی است که از گذشته ، حال و آینده آگاهی دارد.

با تشکر از این که به پرسش‌های ما پاسخ دادید، اگر مطلب دیگری به نظرتان می‌رسد برای ما بیان بفرمایید.
من از مسلمانان می‌خواهم به زیبایی در قرآن تدبر و تعمق کنند. من زمانی در قرآن تعمق و تدبر کردم که کسی به اندیشیدن اهمیت نمی‌داد، اما از شما مسلمانان می‌خواهم در آیات ۵۱ و ۵۲ سوره عنکبوت تدبر و تعمق کنید. این آیات زمانی حیرت مرا برانگیخته بود. و قالوا لولا انزل علیه آیات من ربه قل انما الایات عندالله و انما انا نذیر مبین اولم یکفهم انا انزلنا علیک الکتاب تتلی علیهم ان فی ذلک لرحمته و ذکری لقوم یومنون.

منبع: انوار وب

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار