تاریخ انتشار :

آمار تازه مسلمانان

هردو روز، سه نفر از انگلیسی ها مسلمان می شوند

کوین برایس که یک پژوهشگر دانشگاه سنت دیوید والس است معتقد است سالانه ۵۲۰۰ نفر درانگلستان به دین اسلام می گروند.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )، به نظر می رسد افرادی که با آغوش باز اسلام را می پذیرند به دنبال ارتباطی باشد که طی سالها با مسلمانان داشته اند. همچنین گفته می شود دوسوم از زنانی که در بریتانیا مسلمان می شوند به خاطر این است که درنهایت بتوانند با یک مرد مسلمان ازدواج کنند. بقیه آنها نیز کسانی هستند که عموما از هرزگی جامعه بریتانیا به تنگ آمده اند و به سوی محیط های دیگری کشیده می شوند. بسیاری نیز به دنبال ایجاد ارتباط های تازه ای هستند. زندانیان نیز زمینه های مساعدی برای تغییر دین خود به نفع دیگران دارند.

برخی از این نگران هستند که وقتی فردی در حبس تغییر دین می دهد به احتمال زیاد در معرض گرایش های افراطی گروههای تندرو قرار می گیرد. برخی نیز براین باورند که تنهایی از یک سو و حمایتی که از سوی سایر مسلمانان دریافت می کنند موجب می شود تا این گونه افراد تصمیم بگیرند به شکلی دیگر زندگی خود را سامان دهند.

آمارهایی که درباره افراد تازه مسلمان ارایه می شود مستلزم دقت زیاد است. زیرا در سرشماری های صورت گرفته در انگلستان و ولز کسی از مذهب گذشته فرد پرسش نمی کند. مساجد بریتانیا نیز اسامی افراد تازه مسلمان شده را ثبت و ضبط نمی کنند. حتی برخی از تازه مسلمانان دین شان را مخفی نگه می دارند زیرا در بین دوستان یا افراد فامیل احساس نگرانی می کنند و نسبت به دین جدید خودبیمناک می شوند.

با این حال،  بر مبنای آمارهای موجود پیرامون جمعیت و مذهب و بر اساس پرسش هایی که از مساجد به عمل آمده است، کوین برایس که یک پژوهشگر دانشگاه سنت دیوید والس است معتقد است سالانه ۵۲۰۰ نفر درانگلستان به دین اسلام می  گروند. یعنی مطابق این آمار هردوروز، سه نفر از انگلیسی ها مسلمان می شوند. در مجموع این پژوهشگر شمار تازه مسلمانان دراین کشور را یک صد هزار نفر برآورد می کند.

درآمریکا، سرشماری تعداد یا میزان گرایش به اسلام بسیار دشوار تر از این هاست. زیرا در هیچ سرشماری کشوری از مذهب کسی پرسش نمی شود و مساجد نیز اسامی پیروان دین اسلام را ثبت نمی کنند. حتی روشن نیست که چه تعداد افراد روزانه به این مساجد رفت و آمد می کنند. از این رو حتی آمار کلی مسلمانان نیز در آمریکا روشن نیست تا چه برسد به آمار افرادی که به تازگی به دین اسلام گرویده باشند.

درسال ۲۰۰۷ موسسه تحقیقاتی « پیو » تعداد مسلمانان آمریکا را ۴/۲ میلیون نفر تخمین زد. این درحالی بود که درسال ۲۰۰۰ بیل کلینتون رییس جمهور وقت آمریکا تعداد مسلمانان این کشور را ۶ میلیون نفر بیان کرده بود. موسسه « پیو » حدس می زند که کمتر از یک چهارم این افراد تازه مسلمان باشند. این موسسه همچنین می گوید اکثریت مسلمانان این کشور را آفریقایی تبارها تشکیل می دهند.

این نگرانی همچنان وجود دارد که تازه مسلمانان نسبت به بقیه آسیب پذیرتر بوده و به سمت رویکردهای افراطی از اسلام کشیده شوند. زیرا این افراد شناخت کمتری از اسلام و سنت های گوناگون آن دارند. البته این برداشت چنانکه لئون موسوی کارشناس امور مسلمانان در دانشگاه لیورپول می گوید کاملا درست نیست. او معتقد است که مشکل تازه مسلمانان حمایت اندک از آنهاست. برخی از این افراد از سوی خانواده های شان طرد می شوند. این ها به جریان اصلی مسلمانان و مساجد روی نمی آورند و بسیاری شان به جای مساجد سر از کلوپ های خاص و فرقه گرایانه در می آورند. به گفته موسوی  منزوی کردن این افراد زمینه را برای آسیب پذیری بیشتر شان فراهم می کند و به این ترتیب آنها بیشتر جذب گروه های افراطی شده یا نسبت به اعتقادات آنها باورپذیری بیشتری نشان می دهند.

با این حال افرادی که به گروه های تروریستی ملحق می شوند، مانند خانم لوتویت، بسیار نادر و اندک هستند. درعوض، اکثریت تازه مسلمانان در صلح و صفا زندگی می کنند و هدف شان این است که بتوانند بین مسلمانان و غیر مسلمانان پلی برقرار کنند تا شکاف بزرگ بین این دو پرشود. درکشورهای غربی، رشد گرایش به اسلام در واقع بخشی از رشد انتقال از یک فرد مهاجر به یک فرد بومی و اهلی است.

منبع :‌ شفقنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار