تاریخ انتشار :

گفتگو با خواننده «به طه، به یس»

علی فانی : اصل کار را آقای کریمی مداحی اش را در هیئت خوانده بودند

حالا این روزها کمتر کسی است که صدای او را نشنیده باشد. بارها و بارها با کلیپ معروف ” به طاها به یاسین” با صدای علی فانی با امام زمانتان درد دل کرده اید.

 

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )، مشروح مصاحبه ای که خبرنگار «قاصدنیوز» در ایام ولادت امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) در دو سال گذشته به مناسبتی دیگر و برای ویژه نامه‌ای اینترنتی با وی انجام داده ولی منتشر نشده است را می توانید در ادامه بخوانید.

*   *   *

– آقای فانی! شاید اکثر افراد اولین بار با صدای شما از طریق کلیپ “چشم امید” و یا به تعبیری دیگر کلیپ” به طاها به یاسین” آشنا هستند. از نحوه شکل گیری این کار بگویید. البته قبلش کمی هم از خودتان بگویید.

بنده علی فانی متولد ۱۳۶۷ و هم اکنون دانشجوی مهندسی صنایع تهران هستم. قریب به هفت سال است که در این حوزه فعالیت دارم. در مورد کاری که فرمودید باید عرض کنم که “چشم امید” نامی است که مردم برای این اثر گذاشتند. ما در سال ۱۳۹۰ این اثر را در قالب آلبومی به نام ” شاید به یادتان” منتشر کردیم. نیمه شعبان سه سال گذشته یک نفر ناشناس و البته خوش ذوق در فضای اینترنت، این قطعه از آن آلبوم را به صورت کلیپ به اسم ” چشم امید” منتشر کرد.

– از ویژگی های فنی و محتوایی کار بگویید. سبک کار چیست؟

این کار تنظیم آوایی شده است. در تکنیک تنظیم آوایی به جای اینکه از ویلون و ساز استفاده شود از حنجره انسان برای ریتمیک شدن استفاده شده است. شکل اصیل کار هم این است که تمام هارمونی ها با استفاده از حنجره انسان استفاده شود و نه ساز. نمونه این کار در میان عرب ها باسم کربلایی است. به نظرم یکی از نقاط قوت این اثر، شعر بسیار قوی آن بوده که توسط حاج مجتبی روشن روان سروده شده است. این جنس کارهای استودیویی چیزی میان تواشیح، موسیقی و مداحی است. برخی ها با این تولیدات را با تواشیح اشتباه می گیرند.

–  این کار را تنهایی انجام دادید یا گروهی؟ مجموعه خاصی دارید؟

در این مدت ۷سال فعالیت با جمعی از دوستان، آثار ما تاکنون به اسم مجموعه و موسسه خاصی منتشر نشده و بیشتر سفارشی بوده است. اخیرا تحت عنوان گروه فرهنگی هنری رسانه آفتاب کارها تولید می شود. به عنوان مثال کلیپ “مهدی بیا” توسط یکی از دوستان همین گروه تولید شده است و یا کار “جان عالم بر لب آمد ای خدا مهدی نیامد” که شبکه اول سیما جمعه ها پخش می کند باز کارجمعی از دوستان همین گروه است.

– همین شعر را حاج محمود کریمی هم خوانده اند؟ کار شما قبل این مداحی بود یا بعدش؟

اصل کار را آقای کریمی مداحی اش را در هیئت خوانده بودند. ما بعد از ایشان این کار را بصورت استودیویی اجرا کردیم.

– شما بازخوردی از این کار گرفته اید؟

بله. جالب بود دیروز یکی می گفت در زندان پخش می کردند. حتی شنیدم در دیگر کشورها مثل لبنان و کشورهای عربی و کانادا و… هم پخش شده. حتی از یکی از دوستان شنیدم در لبنان یک عده عرب زبان که با فارسی آشنایی ندارند گوش می کنند. احساسم این است که حضرت قطعاً توجه داشته‌اند.

– برای توزیع کارهای گروه‌تان چه می‌کنید؟

ما معمولا برای عموم مناسبت ها کارهایی را تولید می کنیم. مثلا اخیراً برای ایام فاطمیه هم تولیدی داشتیم. اما متاسفانه چون توزیع ضعیف است، معمولا کارها کمتر دیده می شوند. البته ما هم البته تلاش خاصی برای توزیع نکرده ایم . بعضاً هم کارهای خوبی از ما تولید شده اما در اینترنت نیامده. این کار  به دو جهت واقعا گُل کرد یکی اینکه شعر خوبی داشت و دوم اینکه روی اینترنت آمد معروف شد. بچه های دیگر گروه، کارهای خوب دیگری را تولید کردند ولی متاسفانه معروف نشده است.

– از بین کارهای خودتان به غیر از ” چشم امید” با کدام یک ارتباط بیشتری برقرار می کنید؟

من با کار “به ماه رویت قسم که جانا” که شعرش از آقای سیدعلی لواسانی است و حدود ۶ سال پیش اجرا کردیم، ارتباط بیشتری برقرار می کنم.

– به نظر شما چه تفاوتی وجود دارد بین کار برای ائمه و حضرت حجت(عج) باکارهای هنری دیگر؟

در تمام مراحل تولید کار باید انسان توجه کند که کار مناسب و در شان خود امام زمان(عج) باشد و اگر این کار را ما جلوی خود امام زمان(عج) بگذاریم ، خودشان راضی هستند حالا به هر جهت. چه از لحاظ سطح شعر و چه استحکام و اصالت ملودی و چه تنظیم کار. اگر در همه مراحل به این فکر باشیم که کار دست خودشان می رسد و کار را می بینند ، این می تواند کار راپیشرفت بدهد  و البته شاید به دل مخاطب بیشتر بنشاند.

– در آخر اگر نکته ای هست بفرمایید.

نکته خاصی ندارم. در باره تولید کارها یک موقعی است یک کار صرفا هنری می خواهیم تولید کنیم، این ممکن است یک خروجی کار داشته باشد و یک وقتی کاری می خواهیم درباره ائمه اطهار(علیهما السلام) تولید کنیم. در این جنس آثار باید به نظرم در تک تک مراحلش فکر می کنم باید ارتباط داشته باشیم با امام معصوم(علیه السلام) که این هم به کار برکت می دهد و هم در تاثیر گذاری روی مخاطب سهم به سزایی دارد.

– پس شما می گویید هنرمند باید سیمش وصل باشد تا اثرش تاثیر داشته باشد؟

بله چون واقعا بعضی اوقات اتفاقی می افتد که می فهمد دست خودش نبوده است. به نظرم در کارهای مذهبی باید تک تک مراحل این ارتباطات حفظ بشود.

گفتگو از محسن فرهمند آزاد

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار