تاریخ انتشار :

ادوارد ديماسوو

مسلمانان روسیه نیاز به پیشرفت و توسعه دارند

آنچه بیشتر از همه باعث شهرت این جوان مسلمان روسی شده، ‌ابداع سبک منحصربه فردی است که در رشته خطاطی داشته و همین باعث گردیده در کشورهای مختلف آثارش خواهان زیادی داشته باشد.

Vater Mark
 به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )   – نویسنده : معصومه طاهری   –   ادوارد دیماسوو یک هنرمند جوان مسلمان از روسیه است. در سال ۱۹۸۴ در روسیه و شهرستان پرم متولد شد. دیماسوو در سال ۲۰۰۶ از دانشگاه ایالتی پرم در رشته فلسفه فارغ‌التحصیل گردید. وی در حال حاضر حدود دو سال است که در رشته خطاطی به زبان عربی فعالیت دارد. آنچه قابل توجه است اینکه آثار ادوارد نه تنها در روسیه با اقبال عمومی مواجه شده است، بلکه در کشورهای دیگری چون چچن، داغستان، تاتارستان، مسکو، سن‌پترزبورگ، ترکیه، استرالیا، ایالات متحده امریکا، آفریقای جنوبی و انگلیس هم شناخته شده است. کارهای این هنرمند جوان روس در خیلی از کشورها مانند صربستان، امارات متحده عربی، عربستان سعودی، فرانسه، آلمان، فلسطین، اوکراین، سوئیس، کانادا و نیوزیلند فروش داشته است. دیماسوو همچنین نمایشگاه‌های خوشنویسی هم برگزار کرده که علاقه‌مندان زیادی را به خود جلب نموده است. شاید آنچه بیشتر از همه باعث شهرت این جوان مسلمان روسی شده، ‌ابداع سبک منحصربه فردی است که در رشته خطاطی داشته و همین باعث گردیده در کشورهای مختلف آثارش خواهان زیادی داشته باشد.چه چیزی باعث شد تا سراغ خط و زبان عربی بروید به صورتی‌که حتی صاحب سبک هم در این رشته هنری هستید؟
باید بگویم همیشه خط عربی را دوست داشتم زیرا برایم زیبایی و جذابیت خاصی داشته است. برای همین وقتی وارد این هنر زیبا شدم، دغدغه‌ای این را داشتم تا مدل‌های مختلفی را در طراحی و نوشتن خوشنویسی ارائه دهم، حتی کم‌کم این دغدغه فکری به وسواس در کار هم تبدیل شد. خوشبختانه اخیراً موفق شدم تا سبک هنری جدیدی را در خوشنویسی خلق کنم یعنی منحنی‌های پویا، خطوط و جزئیات ابعاد پرواز. آن را مانند یک ترکیبی از طراحی مینیمالیستی و فلسفه داخلی است.از چه زمانی با زبان عربی و سپس خوشنویسی آشنا شدید؟
حول‌وحوش سه تا چهار سال پیش بود که با زبان عربی آشنا شدم و همین دوره خاصی را در زندگی من ایجاد کرد و تصمیم گرفتم وارد این حرفه شوم یعنی مدت زمان زیادی نیست. ابتدا در اوقات فراغتم مشغول به کار بودم ولی پس از آن به صورت حرفه‌ای کار کردم و توانستم کم‌کم آثاری را هم به فروش برسانم و کارم را توسعه بدهم و نمایشگاه‌هایی هم داشته باشم. از آن به بعد بود که جوهر، قلم و کاغذ به بخشی از زندگی من تبدیل شده‌اند.

برای اولین بار کجا زبان عربی یاد گرفتید؟
در مسجدی واقع در شهرستان پرم، شهر زادگاهم بود که به لطف و اراده خداوند متعال توانستم با زبان عربی آشنا بشوم. آن زمان هشت ساله بودم که پدر و مادرم مرا به مسجد مرکزی بردند تا چیزی یاد بگیرم. آنها آنجا سؤال کردند که آیا من می‌توانم اینجا بیایم و آموزش ببینم و خدا را شکر قبول کردند. آنها دوست داشتند من زبان عربی یاد بگیرم.

آیا برای خود شما هم زبان عربی جالب بود؟
من خیلی خوب عربی را می‌خوانم، اما زیاد معنای آن را نمی‌فهمم. همیشه به خودم می‌گویم که نیاز به یادگیری دارم البته هیچ وقت برای یاد گرفتن دیر نیست و هر زمان شروع کردیم خوب است.

به زبان‌های دیگر هم خوشنویسی می‌کنید؟
بله، گاهی اوقات به زبان سیریلیک یا لاتین.

شما در کار خوشنویسی یک سبک تازه‌ای ابداع کرده‌اید، در مورد سبک هنری خودتان برای ما بگویید؟
در واقع، من چیز جدیدی ایجاد نکردم. به طور کلی هنگامی که در مورد هنر صحبت می‌کنیم، همه چیز منحصر به ‌فرد و نادر است. اما همه چیز از قبل ایجاد شده و ما فقط کپی و تکرار می‌کنیم آگاهانه یا ناآگاهانه. درباره آثار من هم، به نظر می‌رسد که یکی از پیشگامان و مبدعان هستم، اما اگر نگاه بیشتر و دقیق‌تری داشته باشیم می‌بینیم کار من مشابه خوشنویس بزرگ حسن مسعودی است. این تنها یک نمونه بود برای همین وقتی می‌شنوم که می‌گویند نگاه کن کار جدیدی است، برایم جالب توجه است زیرا استادان بزرگ کارهایی از قبل انجام داده‌اند.

در زندگی خود به فلسفه گرایش دارید آیا احساس می‌کنید هنر شما همراه با یک نگاه فلسفی است؟
این سؤال سختی است! شاید فلسفه در زندگی تأثیر داشته باشد و هنر خوشنویسی به شما این شانس را می‌دهد تا حقیقت و دروغ را در هنر تشحیص بدهید. شما به راحتی می‌توانید احساسات را درک یا جعل کنید. حکمت خداوند متعال بی‌حد و حصر است و خوشنویسی به من القا می‌کند تا به کمک آن احساسات درونم را به طورطبیعی بیرون بریزم و آن را در قالب نوشته بیان کنم. به همین دلیل در تمام آثارم تلاش می‌کنم تا دنیای پیرامون و احوال شخصی خودم را بهتر ترسیم کنم تا قابل درک باشد.

ادوارد
در نمایشگاه‌های بین‌المللی در خارج از روسیه هم شرکت کرده‌اید؟
من به نقاط مختلفی رفته‌ام و نمایشگاه‌های متعددی داشته‌ام اما عمدتاً فعالیتم در روسیه بوده است.آیا برای ارائه آثار خود از فضای مجازی هم بهره می‌برید؟
بله، در حال حاضر تلاش می‌کنم تا وب‌سایتی راه‌ بیندازم و بتوانم راحت‌تر آثارم را برای مخاطبان و علاقه‌مندان ارائه دهم.در مورد شرکت Ummaside به ما بگویید.
فعالیت این شرکت بر اساس طرح‌ها و برنامه‌های خود من است که ایده آن مربوط به دو سال پیش است. سعی داریم تا در یک گام بزرگ کارهای بنیادین در عرصه توسعه فرهنگ اسلامی انجام بدهیم. امیدوارم با کمک خدا کار به خوبی دنبال شود و بتوانیم فعالیت‌های مفید و مؤثری داشته باشیم. یکی از دلایل ایجاد شرکت طراحی (یو. ام. ام. ا. سی. دیو) Ummaside این است که ما تنها افرادی هستیم که در روسیه این خدمات و امکانات را ارائه می‌کند از جمله کارهای ما در این شرکت، زدن طرح‌های اسلامی روی لباس و وسایل مختلف است. من معتقدم مسلمانان روسیه نیاز به پیشرفت و توسعه دارند و برای کار هم به طراحان، خوشنویسان، صنعتگران مبتکر و خلاق نیاز است. تلاش می‌کنیم سطح کار را توسعه بدهیم.

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار