تاریخ انتشار :

بتی باومن

تبلیغ اسلام به وسیله یک تازه مسلمان؛ چگونه اسلام را درک کنیم

این دین آخرین دینی است که خداوند قبل از اینکه دنیا به آخر برسد برای هدایت بشر فرستاده است. در قرآن نام این دین به وسیله خود قرآن ( سوره مائده آیه ۳ آخر آیه)در حجه الوداع معرفی شده است:
الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دینا.
امروز دین شما را برایتان کامل کردم و نعمت خویش را بر شما تکمیل نمودم وبهترین آیین را که اسلام است را برای شما برگزیدم.

eslahe-k-150x125

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )،  به منظور تبلیغ دین اسلام در میان دوستان و خویشاوندان، خانم بتی باومن این مقاله را چند هفته بعد از آن که به دین اسلام گرویدند، به رشته تحریر در آوردند. بنابراین ایشان در همان آغاز پذیرفتن دین اسلام به کار دعوت به دین پرداختند.

هدف دین چیست؟
هدف دین معنی و هدف بخشیدن به زندگی روزمره است، هدف ،معنا بخشیدن به چیزهای است که هر روز در اطراف ما اتفاق می افتند و این کار از طریق پرداختن به نظامی معنوی که به تمام نیازهای ما از قبیل نیازهای فیزیکی، احساسی، ذهنی و روانی مربوط می باشد، صورت می گیرد.
سرچشمه هستی یعنی نهایت واقعیت و حقیقت یعنی خداوند، به عنوان عالم به کائنات، صورت می پذیرد.
دین از کجا شروع شد؟
از ابراهیم!
یهودیت، مسیحیت و اسلام، همه این ادیان منشاشان به اعتقاد حضرت ابراهیم (علیه السلام) در یگانگی خداوند رحیم و مهربان و عالم بر می گردد.
تورات بر حضرت موسی(علیه السلام) نازل شد و دین یهودیت یه وجود آمد.
انجیل بر حضرت عیسی (علیه السلام) نازل شد و دین مسیحی به وجود آمد.
قرآن بر پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) نازل شد و دین اسلام به وجود آمد.
مقصد کجاست (به کجا می رویم؟)
پروردگار برای تمام ملتها و تاریخ بشریت، رسول و پیغمبر فرستاد تا مردم را در راه خداوند هدایت کنند و به آنها آگاهی بدهند که فقط خدای یگانه را اطاعت کنند
هر کس مسئول کردار و گفتار خویش است و در روز قیامت هر کس بخاطر آنچه که در دنیا انجام داده است، مسئول و جوابگو است.
تمام پیامبران و رسولان مردم را به کارهای نیک، مهربانی، سخاوت، صبر، عدالت، رحمت، بخشش، عطوفت و اطاعت از پروردگار دعوت می کردند. تمام پیامبران به مردم اطمینان می دادند که خداوند بخشنده و مهربان است و توبه بندگان را به شرطی که دست از اعمال بدشان بکشند و دیگر رفتارهای ناپسند انجام ندهند می پذیرد.
هر روز برای کاری که انجام می دهیم و برای هر چیزی که می گوییم مسئول و جوابگو هستیم.
چگونه به آنچه می گوییم عمل کنیم؟
اسلام معنویت کامل ( از نظر ابعاد گوناگون، گستردگی، عمق ) را که لازمه زندگی است برای ما مهیا کرده است.
گستردگی:تمام آنچه که بر پیامبران یهود نازل شده است در دین اسلام نیز وجود دارد، اسلام مسیح را قبول دارد، اسلام فقرا، ایتام، بیوه زنان و بی خانمان را تحت لوای رحمت خویش قرار می دهد. پیام رحمت اسلام برای تمام ملتهای جهان است.
عمق: اسلام برای انجام اعمال روزمره، دستورالعمل  ارائه می دهد تا اینکه شخص زندگی اش را به الگوی یک زندگی منسجم تبدیل نماید نه اینکه شخص کردار و گفتارش را از هم جدا کند.
اسلام دین سلسله مراتبی نیست. اسلام دین رهبانیت نیست. در دین اسلام بین خداوند و فرد « واسطه» قرار ندارد. رابطه فرد با خداوند مستقیم و فوری است و فقط خداوند است که شخص باید پیرو و دنبال رو او باشد.
محمد که بود؟
محمد(صلی الله علیه وآله) پیامبری بود که خداوند ابتدا برای ملت عرب فرستاد و در نهایت پیامبر تمام ملتها شد. همچنانکه حضرت موسی پیامبری بود که بوسیله خداوند برای راهنمایی بنی اسرائیل فرستاده شد. حضرت عیسی هم پیامبری بود که برای راهنمایی بنی اسرائیل از جانب خداوند فرستاده شد
قرآن به پیامبر می فرماید:«و ما ارسلناک الا رحمه العالمین» ( سوره الانبیاء آیه ۱۰۷)
«ای پیغمبر ما تو را جز به عنوان رحمت جهانیان نفرستاده ایم ».
وقایع مهم در زمان حیات رسول ا…(صلی الله علیه وآله)
سال ۵۷۰: پیامبر در این سال در میان بنی هاشم طایفه بزرگ و قدرتمندی از قبیله قریش در مکه به دنیا آمد.
سال ۵۹۵: در سن ۲۵ سالگی با حضرت خدیجه ازدواج کرد که خدیجه به مدت ۲۵سال زن رسول ا…بود.
سال ۶۱۰: در سن چهل سالگی قرآن به ایشان نازل شد
سال ۶۱۳: پیامبر در مکه دعوتش را آشکارا آغاز کرد.
سال ۶۱۹:حضرت خدیجه همسر گرامی ایشان و عموی پیامبر ، ابوطالب به رحمت ایزدی پیوستند.
سال ۶۲۲: هجرت به  مدینه
سال ۶۳۰: فتح مکه
سال ۶۳۲ :پیامبر به رحمت ایزدی پیوستند در حالی که دین اسلام در تمام بلاد عرب تثبیت شده بود.

قرآن چیست؟
قرآن کتاب جاوید برای راهنمایی بشریت است (قرآن کلمه ای عربی به معنی حفظ است) که در مدت زمان ۲۳ سال توسط حضرت جبرئیل بر پیامبر اکرم ( از طرف خداوند) نازل شده است.
قرآن، تورات و انجیل را تایید می کند و پیروان این دو کتاب را « اهل کتاب » معرفی می کند ( یعنی اینکه اسلام معتقد است که این کتاب ها از طرف خداوند نازل شده اند.)ولی تحریف شده اند
قرآن تمام پیامبران و  فرستادگان خداوند، آدم، نوح، ایوب، یونس، ابراهیم، لوط، اسماعیل، اسحاق، یعقوب، یوسف، موسی، هارون، یوشع، داوود، سلیمان، یحیی، عیسی و غیره را قبول دارد.
قرآن ۱۱۴ سوره است. کوچکترین سوره آن سه آیه دارد. بزرگترین آن دارای ۲۸۶ آیه است. قرآن مشتمل بر بیش از شش هزار آیه است.
قرآن حضرت مریم، مادر حضرت عیسی را از زنان با ایمان معرفی می کند. سوره نوزدهم قرآن ( سوره مریم) درباره داستان حضرت مریم و عیسی است. بسیاری از آیه های قرآن دستورالعمل های لازم برای زندگی روزمره را بیان می کنند. مثلا قرآن در مورد اراده خداوند می فرماید:درباره هیچ چیز مگو که فردا آن را انجام خواهم داد ( مگر اینکه بگویی) اگر خدا بخواهد. (ان شاء الله) (ولا تقولن لشیئ انی فاعل ذالک غدا الا ان یشاء الله) (سوره کهف آیه ۲۴ – ۲۳) . این کلمات بیان می دارد که انجام کارها بدون اراده خداوند صورت نمی گیرد.
مسلمان بودنمان به چه معناست؟
اسلام به ما می گوید که ما فطرتا پاک به دنیا آمده ایم. آدم و حوا مرتکب گناه شدند، توبه کردند و خداوند توبه آنها را پذیرفت.
فرد مسلمان سعی می کند که اعتقاداتش را در زندگی روزانه اش عجین کند و اعمال نیک را با نگرش مثبت انجام دهد و به دستورات اسلام عمل نماید.
۱-ایمان : التزام عملی به باورهاست که برای مسلمان شامل باور و اعتقاد به وجود باری تعالی ، فرشتگان، کتابهای آسمانی از قبیل ( تورات، انجیل و قرآن) تمام پیامبران و روز قیامت می باشد.
تنها ایمان است که می ماند و خداوند به وسیله ذهن انسان درک نمی شود، بنابراین برای شناخت او باید به وجود او ایمان آورد. تنها ایمان است که باعث شناخت خداوند می شود ( دایره المعارف اسلامی، ص ۱۸۹).
۲-احسان: کردار نیک، پاک دامنی و فضیلت. در حدیث آمده است:خدا را چنان پرستش کن که گویی تو او را می بینی زیرا اگر تو او را نمی بینی او تو را می بیند.
۳-عمل به اسلام: اسلام بر پایه پنج رکن معنوی استوار است که هر مسلمانی باید در زندگی اش آنها را انجام دهد.
الف- شهادتین: مسلمان گواهی میدهد که: هیچ خدای جز الله نیست و محمد رسول و فرستاده اوست.
ب-صلاه: شامل نمازهای واجب یومیه ( قیام ، رکوع، سجود، و تشهد) است که باید به جای آورد.
پ-زکات: دادن  درصدی از دارایی به فقرا، افراد مریض، بیوه ها و ایتام در سال.
ت-روزه: خودداری از خوردن و آشامیدن به خاطر رضای خدا در هر سال در ماه مبارک رمضان.
ث-حج: زیارت خانه خدا یک بار در زندگی در صورت استطاعت.
چگونه اسلام را درک کنیم:
سلام: یعنی آرامش، خلوص، تسلیم، رستگاری، صفا ، صمیمیت،اطاعت، کمال و امنیت.
اسلام: که از لغت سلام گرغته شده است یعنی تسلیم شدن در برابر خداوند.
مسلمان:( مثل کلمه اسلام از سلام گرفته شده است) یعنی کسی که تسلیم خداوند می شود.
در اسلام خداوند سرچشمه هستی ، نور ، خرد، عشق و حیات است.
اسلام بین دین و زندگی تمایز قائل نیست یعنی دین جزء لاینفک زندگی است و دین در همه امور زندگی جاری است.( دایره المعارف اسلامی ص ۱۶۲).
عمل به اسلام به زندگی مسلمان نظم و ترتیب می بخشد. دستورات اسلام از رفتارهایی که شخص را به هلاکت می رساند جلوگیری به عمل می آورد( قمار- شراب-دروغ- دزدی- استثمار کردن- قتل و غیره) و فرد را تشویق می کند که به رفتارهای روی آورد که او را به سعادت برساند ( شکرگزاری از خداوند با ادای نماز- کوشش برای انجام عمل صالح- دادن صدقه- احترام به حقوق انسانها- حیوانات و حتی محیط زندگی).
در قرآن در سوره بقره آیه ۱۱۵ آمده است: « خاور و باختر و همه جهان دیگر از آن خداست پس به هر سو رو کنی خدا آنجاست بی گمان خداوند بس گشایشگر و داناست. ولله المشرق و المغرب فاینما تولوا فثم وجه الله ان الله واسع علیم»
کتاب دایره المعارف اسلامی  به نظر من منبع بسیار ارزشمندی است برای کسی که بخواهد آگاهی جامع روشن و کاملی از یگانگی اسلام بدست آورد. به عنوان مثال، درباره اسلام در ص ۱۹۲ چنین می گوید:
اسلام از نظر لغوی یعنی تسلیم، سلامت و آرامش که از لغت اسلامی به معنی صلح و امنیت گرفته شده است. اسلام دینی است که بر پیامبر اکرم بین سالهای ۶۲۰-۶۳۳   میلادی نازل شد.
این دین آخرین دینی است که خداوند قبل از اینکه دنیا به آخر برسد برای هدایت بشر فرستاده است. در قرآن نام این دین به وسیله خود قرآن ( سوره مائده آیه ۳ آخر آیه)در حجه الوداع معرفی شده است:
الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دینا.
امروز  دین شما را برایتان کامل کردم و نعمت خویش را بر شما تکمیل نمودم وبهترین آیین را که اسلام است را برای شما برگزیدم.
اسلام سومین دین مهم سامی است که رابطه تنگاتنگی با دو تای دیگر دارد. دین اسلام تمام پیامبران دین یهود را پیامبر خدا  می داند و به رسمیت می شناسد. همچنین دین اسلام ،عیسی را پیامبر خدا می داند. چرا که او پدر نداشته است بلکه از روح خداوند که در مریم دمیده شد، متولد شده است.
در اسلام انسان فطرتاً پاک و بی عیب است. همانگونه که در بهشت بود انسان با عقل و خردش قادر به درک خداوند است.

نویسنده :بانو مظفر حلیم /مترجم: عبدالعزیز ویسی
منبع : اینک خورشید از غرب طلوع می کند -سایت مدرسه دارالقران سراوان

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار