تاریخ انتشار :

انگیزه‌های نگارش کتاب «۹۹ نام خدا»

پس از خواندن شعری از مولانا مسلمان شدم

فرایند تفکر و نگارش کتاب «۹۹ نام خدا» تأثیرات زیادی بر خود من داشته و معتقدم شناخت درست و عمیق اسماءالله بهترین دانشی است که انسان می‌تواند به دست آورد.

8587763224617794964597731636

 

 به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )، به نقل از پایگاه خبری «Peninsula»، کتاب انگلیسی‌زبان «۹۹ نام نیکوی خداوند» که به‌تازگی تألیف و منتشر شده است، مانند راهنمایی، خوانندگان نونهال را با شیوه‌ای جدید و جذاب با نام‌های خداوند آشنا و آیات قرآنی و متون مقدسی را که به این نام‌ها اشاره دارند، عنوان می‌کند.

«دنیل دایر»، نویسنده انگلیسی کتاب «۹۹ نام خدا» ویژه کودکان و ناشر کتاب‌های دینی برای کودکان در معرفی خود گفت: در نزدیکی منچستر در انگلیس زندگی می‌کنم. من پس از خواندن شعری زیبا از مولانا جلال‌الدین رومی مسلمان شدم. با همسرم «سیمه» ازدواج کردم و هر دو با هم «چیک پی پرس» را که ناشر کتاب‌های بین‌ادیان کودکان است، اداره می‌کنیم.

دایر که سال‌ها به کودکان و بزرگسالان در انگلیس و دیگر کشورها تدریس کرده و بیش از ۱۶ سال در زمینه انتشار کتاب‌های آموزشی و کتاب‌های کودکان فعالیت داشته است، افزود: من در حال حاضر در حال نوشتن و تصویرنگاری کتاب «۹۹ نام خدا» هستم که با هدف معرفی اسم‌های الهی به کودکان نوشته می‌شود.

85877218858467679691806812924

 

وی افزود: این کتاب به زبان انگلیسی‌ است و مانند راهنمایی خوانندگان را با شیوه‌ای جدید و جذاب با نام‌های خداوند آشنا و آیات قرآنی و متون مقدسی را که به این نام‌ها اشاره دارند، عنوان می‌کند.

دنیل دایر افزود: در هر بخش این کتاب یکی از نام‌های خداوند آورده شده و توضیح زیبایی در مورد آن نوشته شده است. همچنین آیات قرآنی، احادیث قدسی و اشعار مولانا و دیگر اشعار عرفانی مرتبط با آن نام ذکر شده و در پایان خواننده به انجام چند فعالیت برای تعمق بیشتر در مفهوم آن نام ترغیب می‌شود.

دایر گفت: فرایند تفکر و نگارش کتاب ۹۹ نام خدا تأثیراتی زیادی بر خود من داشته است. نوشتن این کتاب بهترین آموزشی بوده که من می‌توانستم آرزوی آن را داشته‌ باشم. در حالی که این کتاب را می‌نویسم، خودم هم ارتباط تازه‌ای با این اسامی پیدا می‌کنم و اگر خدا بخواهد زندگی خود را بر مبنای آن‌ها جهت خواهم داد.

این نویسنده انگلیسی تأکید کرد: من خالصانه معتقدم که با نام‌های خدا می‌توانیم حقیقت و زیبایی را کشف کنیم. شناخت درست و عمیق اسماءالله بهترین دانشی است که انسان می‌تواند به دست آورد.

دایر گفت: این کتاب محبت و بردباری نهفته در اسلام را نشان می‌دهد و کودکان را به تکریم زن و مرد به صورت برابر و احساس وظیفه در برابر جهان طبیعت تشویق می‌کند. این کتاب همچنین شیوه آموزش قلبی به کودکان را ترغیب و تفکر و خلاقیت آن‌ها را تغذیه می‌کند. این‌ها اصول مهم ما هستند و امیدواریم که ان‌شاءالله آثار ما به کودکان هم کمک کند تا به این موارد اهمیت دهند.
وی در معرفی این کتاب گفت: معرفی هر نام با فعالیت‌های فکری و عملی همراه است که به کودکان و نیز بزرگترها کمک می‌کند که در مورد اهمیت هر نام الهی و تأثیرات آن‌ها بر زندگیشان تفکر کنند. ما قصد داریم که کارگاه آموزشی «۹۹ نام خدا» را نیز در مدارس و مراکز آموزشی برگزار کنیم. همچنین تهیه یک کتاب الکترونیک و نرم‌افزار آموزشی از محتوای این کتاب را در برنامه کاری آینده خود داریم.

دنیل دایر افزود: ما قصد داریم در آینده کتاب‌های بسیار بیشتری در مورد اسلام منتشر کنیم. شرکت ما به عنوان یک ناشر بین‌ادیان امیدوار است که بتواند با انتشار این کتاب‌ها، زیبایی سنت‌های معنوی را نشان دهیم.

دایر ادامه داد: با توجه به افزایش اسلام‌هراسی و تصورات منفی که در مورد اسلام و مسلمانان به وجود آمده، امیدواریم این کتاب نقشی در معرفی اسلام به عنوان دین صلح و وحدت داشته باشد. اسلام تهدیدی برای نظام‌های کشورهای غربی نیست، بلکه به عکس می‌تواند برای آن‌ها بسیار کمک‌کننده باشد. بسیاری از شخصیت‌های بزرگ غربی تحسین‌کننده اسلام و پیامبر آن، حضرت محمد(ص) بوده‌اند که که از جمله آنان می‌توان به «رالف والدو امرسون»، پدر ادبیات آمریکا اشاره کرد.

8587763224354351505393279834

این نویسنده انگلیسی ادامه داد: مسلمانان جهان چه آن‌ها که در کشورهای اسلامی زندگی می‌کنند و چه آنان که مقیم کشورهای غیراسلامی هستند، می‌توانند در راستای جایگزین کردن این احساسات منفی با محبت و خوبی که جوهر همه ادیان است نقش مؤثری داشته باشند.

وی افزود: این مهم در صورتی ممکن می‌شود که به هنگام مواجه با تعصب و تصورات نادرست، ناامید نشویم، بلکه بهترین شیوه بدی را با خوبی و منفی را با مثبت پاسخ گوییم و با اینکه بی‌عدالتی را تشخیص می‌دهیم و مقابله می‌کنیم، در آن ساکن نشویم.

دنیل دایر همچنین گفت: به رغم همه هراس‌ها و آشفتگی‌ها که هر روز شاهد آن هستیم، من معتقدم که امید زیادی وجود دارد. این حوادث سبب شده که عده زیادی از مردم اعم از مسلمان و غیرمسلمان آگاه‌تر، هوشیارتر و مهربانتر شوند.

این نویسنده انگلیسی در پایان گفت: بسیار مهم است که در موضع ترس نباشیم و از روی نفس واکنش نشان ندهیم. ما باید از وجود متعالی خود و با محبت و عشق پاسخ دهیم. برقراری ارتباط با اسماء الله یکی از راه‌هایی است که می‌توان با آن این ظرفیت را در خود افزایش داد. اما تنها فهرست‌ کردن و تلفظ نام‌ها تأثیری نخواهد داشت بلکه ما باید در مورد آن‌ها تعمق کرده و آن‌ها را مبنای همه کارهای خود قرار دهیم.

منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


  1. ناشناس گفت:

    سلام. قضیه شعر مولانا توی متن نبود.

آخرین اخبار