تاریخ انتشار :

گفت‌وگو با دوست نزديک و مترجم آيت‌الله موسوي لاري؛

رهبر مسلمانان لیتوانی گفت: اگر می‌خواهی اینجا تبلیغ کنی از علی(علیه السلام) اسمی نیاور!!

سفارت عربستان در آنجا علیه من به شدت تبلیغ می‌کرد و این تفکر را به مردم مسلمان آنجا انتقال داده بودند و گفته بودند مراقب این رافضی باشید خطر دارد.

      به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )         معصومه طاهری سید کاظم موسوی هجرانی، پیرمردی است که لهجه عربی دارد و به سختی فارسی صحبت می‌کند.  او سال‌های زیادی به عنوان مبلغ شیعی از سوی سازمان تبلیغات اسلامی به کشورهای مختلف برای تبلیغ اسلام اعزام شده است. سیدکاظم که خود از مبلغین شاخص و توانمند شیعه است  دوست نزدیک و مترجم شخصی آیت الله موسوی لاری بود و نامه‌هایی که از کشورهای مختلف به زبان عربی یا انگلیسی برای ایشان می‌آ‌مد را از طرف آیت‌الله موسوی دنبال می‌کرد.

صاحب نیوز: چند سال است که در کار تبلیغ فعال هستید و آیا به کشورهای خاصی اعزام می‌شوید ؟

 نزدیک به ۳۰ سال است از اول انقلاب در خارج از کشور تبلیغ کرده‌ام تقریبا در این مدت به کشورهای مختلف  آفریقایی، ‌اروپایی،‌  آسیای مثل شوروی سابق، ‌لیتوانی و… رفتم.

صاحب نیوز: مسلمانان آنجا به چه چیزی بیشتر نیاز دارند؟

کتاب؛ ما در واقع کتاب‌های خوبی داریم که باید به زبان‌های مختلف به صورت ساده و روان ترجمه بشوند

صاحب نیوز: از چه زمانی با آیت الله لاری آشنا شدید؟

در همان سال‌های اولیه تبلیغ و دوران جوانی باایشان آشنا شدم  یعنی وقتی تبلیغات او را در نشریات و روزنامه‌ها دیدم برای همین سراغ‌شان رفتم و با ایشان وصل شدم تا کارم بهتر انجام شود. کتاب‌های مورد نیاز برای کار تبلیغ را در اختیارم قرار می‌داد خصوصا به زبان آلمانی،‌ انگلیسی ترجمه می‌کرد تا بتوانم در اختیار مسلمانان در این کشورها بگذارم من هم در خارج نامه‌های مسلمانان به ایشان را ترجمه می‌کردم و یا جواب نامه‌های ایشان را به آنها می‌رساندم.

آیت الله سید مجتبی موسوی لاری

خـــــاطره:

خاطره زیاد است. یک بار خواستم تا برای تبلیغ به لهستان بروم . آیت الله موسوی آدرس شخصی را  به من دادند که در شهر کیف لهستان ساکن بود و گفتند: برو با نوشیعه آلمانی آنجا تماس بگیر. من از ورشو رفتم پیش او اسمش حسین بود در آپارتمانش نبود آمدم در پارک شهرشان، دیدم با خانمش راه می‌رود. گفتم: شما حسین هستید؟ گفت: بله،  کی شما را اینجا فرستاده؟ کی هستید؟ گفتم: نگران نباش من از طرف آقای لاری برای شما نامه دارم ‌تعجب کرد و گفت: اینجا کسی من را نمی‌شناسد؛ شما را صاحب‌الزمان پیش من فرستاده است‌. من از این‌که این همه به آقا امام زمان اعتقاد داشت تعجب کردم، که این آلمانی چه ایمان قوی‌ای دارد. اتفاقا آن روز چهارشنبه بود‌؛ گفت: امروز چهارشنبه است، روز زیارت امام موسی بن جعفر است‌. در حالی‌ که  ما این طور دقیق نیستیم. او دکتری داشت و در دانشگاه تدریس می‌کرد‌ و به هفت زبان هم تسلط داشت.  وهابی‌ها تهدیدش کرده بودند، برای همین مخفیانه در یکی از شهرهای لهستان ساکن شده بود. متاسفانه دیگر از او خبری ندارم. یک بار هم در افریقا بودم، در روستایی که اسمش را خاطرم نیست‌؛ آن‌ها عکس امام خمینی را در خانه هایشان داشتند با اینکه شیعه نبودند اما عاشق امام خمینی بودند و امام را حقیقت اسلام می‌دانستند.

صاحب نیوز: در این مدت تبلیغ، فعالیت فرقه وهابیت را چگونه دیده‌اید؟

آنها خیلی فعالیت دارند و البته حمایت شدید مالی هم می‌شوند به‌خصوص در کشورهای  ضعیفی همچون کشورهای آفریقایی، پول زیادی خرج می‌کنند. هرکس آنجا وهابی می‌شود ۳۰۰ دلار ماهیانه کمک مالی دریافت می‌کند که برای افراد نیازمند پیشنهاد خوبی است.

صاحب نیوز: به نظر شما ما با وجود غنای فرهنگ اسلامی چگونه می‌توانیم تبلیغ خوبی برای معرفی اسلام شیعی در دنیا داشته باشیم‌؟

باید مردم را آگاه کرد و از سرچشمه حقیقی اسلام به آنها خوراند تا فریب دروغ‌های وهابیت را نخورند. در لیتوانی سفیر ایران به من می‌گفت: آقای موسوی  با مسلمانان اینجا که ۳هزار نفر هستند، تماس داشته باش. رهبر مسلمانان لیتوانی به من توصیه کرد: اگر می‌خواهی اینجا تبلیغ کنی ازحضرت علی(علیه اسلام) اسمی نیاور. گفتم چرا؟ گفت شما ایرانی‌ها علی(علیه السلام) )  را می‌پرستید‌. گفتم: اصلا این‌طورنیست. امام علی(علیه السلام) هم آفریده خداست و ما تنها خدا را می‌پرستیم. متاسفانه سفارت عربستان در آنجا علیه من به شدت تبلیغ می‌کرد و این تفکر را به مردم مسلمان آنجا انتقال داده بودند و گفته بودند؛ مراقب این رافضی باشید، خطر دارد.

صاحب نیوز: عملکرد آیت الله لاری در طول تبلیغ چگونه بود؟

ایشان خیلی در عرصه تبلیغ اسلام موثر بودند. کتاب‌های زیادی داشتند که به ۲۰‌ زبان مختلف دنیا ترجمه کرده بود. هزینه کتاب‌ها را از تاجران ‌و افراد نیکوکار شیرازی دریافت می‌کرد ‌و حوزه علیمه هم ۴۰ میلیون برای کتابها می‌دهد. ایشان آدرس شیعیان مختلف را به من می‌داد و می‌گفت: به اقتضای کشور و زبان‌شان برای آنها کتاب بفرستم.  دغدغه او تبلیغ تشیع و آشنایی مردم دنیا با حقیقت شیعه بود. خدا رحمتش کند و روحش شاد باشد؛ خیلی صبورانه برای پاسخ به نامه‌های انها وقت می‌گذاشت.  حتی با آن‌ها از روی آدرس‌شان‌  تماس می‌گرفت تا بهتر با آن‌ها مرتبط شود. آن‌ها هم از‌ کتاب‌هایش استقبال خوبی داشتند.

صاحب نیوز: بعد از وفات ایشان تکلیف نامه‌های مسلمانان دنیا چه می‌شود؟

خوشبختانه پسران ایشان جایگزین پدر شده‌اند و در این زمینه مشکلی نیست. تنها هزینه پست ارسال خیلی سنگین است که روز به روز هم بدتر می‌شود. قبل از این ۱۰ کیلو کتاب ۲۵۰ هزارتومان می‌شد. حالا همان هزینه برای تعداد کتابهای خیلی کمتر باید پرداخت شود، که انصافا به صرفه نیست و سنگین است.

صاحب نیوز: به نظرتان چرا با وجودی که اغلب مسلمانان و شیعیان دنیا آیت الله لاری را می‌شناسند، در کشورخودمان غریب است؟

چون تخصص ایشان تبلیغ خارج از کشور بود و با مسلمانان خارجی مرتبط بود. حالا هرکجای دنیا که باشند سعی می‌کرد با آنها وصل شود .

صاحب نیوز: با اداره پست تعاملی نداشتید؟

چند بار گفتیم ولی اهمیتی نمی‌دهند. چند بار خواستم از پست شکایت کنم که به جای کمک در ارسال کتاب برای تبلیغ اسلام این قدر مشکل ایجاد نکند؛ از طرفی کاغذ گران شده و کتابها قیمت‌شان بالا رفته و از سوی دیگر قیمت ارسال پست کمرشکن شده که کار تبلیغ را مشکل می‌کند.

صاحب نیوز: در طول تبلیغ در کشورهای مختلف دنیا با موانعی هم روبرو بودید؟

وهابیت در کشورهایی مثل تونس‌،‌ مصر و الجزایر فعالیت شدیدتری دارند‌ و به نوعی بر کشور مسلط هستند. هر وقت می‌خواستم آنجا کار تبلیغی  کنم و یا کتابی بین مسلمانان توزیع نمایم؛ مانع می‌شدند. حتی کتاب‌هایی که از اینجا می‌فرستم را پس می‌دهند و اجازه ورود به کشورهایشان را نمی‌دهند.

صاحب نیوز: موانع داخلی هم داشتید؟

همین هزینه‌های سنگین پست کتاب‌ها به کشورهای مختلف دنیا که حقیقتا بالاست.

صاحب نیوز

اشتراک گذاری :


  1. سمبلستانی گفت:

    وهابیت داره چطور فعالیت می کنه وما با چه سختی باید تبلیغ کنیم

آخرین اخبار