تاریخ انتشار :

«عبدالطیف سالازار» با نام «اویدیو سالازار»

روایت کارگردان هالیوودی از چگونگی گرویدنش به اسلام

«اویدیو سالازار» پس از مسلمان شدن و برگزیدن نام «عبدالطیف» برای خود دومین قسمت سفر خود برای تحقق عشقش به سینما را آغاز کرد، سفر به نقاط مختلف جهان برای ساخت مستندهایی با موضوع اسلام و مسلمانان.

 

 عبدالطیف سالازار

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )،«عبدالطیف سالازار» با نام «اویدیو سالازار» در سانتامونیکا، کالیفرنیا متولد و بزرگ شد. از همان نوجوانی به دو رشته بسیار علاقمند بود؛ بازیگری و موج سواری.

در سن ۱۷ سالگی به شدت احساس پوچی و سردرگمی می‌کرد و برای یافتن پاسخ سوال‌هایش تصمیم به مسافرت به نقاط مختلف جهان از جمله فرانسه، بیت‌المقدس و ترکیه گرفت. در این میان در زمینه‌های مختلف از جمله فلسفه روح شروع به مطالعه کرد و با دوستانش جلسات مباحثه تشکیل می‌داد. در همین سفر نیز با همسرش آشنا شد. در ترکیه با دین اسلام آشنا شد و با مسلمانان زیادی همصحبت،مدتی بعد نیز تصمیم گرفت تا شهادتین را بگوید و به دین مبین اسلام مشرف شد.

«اویدیو سالازار» پس از مسلمان شدن و برگزیدن نام «عبدالطیف» برای خود دومین قسمت سفر خود برای تحقق عشقش به سینما را آغاز کرد، سفر به نقاط مختلف جهان برای ساخت مستندهایی با موضوع اسلام و مسلمانان.

از جمله آثار «سالازار» می‌توان به مستندهای «غزالی: کیمیاگر سعادت»، «حج: سفر زندگی» و «مخلوقات شگفت‌انگیز» اشاره کرد. فیلم‌های او در سطح جهان شناخته شده است و تاکنون در جشنواره‌های بین‌المللی بسیاری به نمایش درآمده است.

عبدالطیف سالازار

«عبدالطیف سالازار»، دو روز پیش مصاحبه‌ای با روزنامه انگلیسی‌زبان «سعودی جازیت» انجام داده است که در زیر می‌خوانیم:

_شما یک موج سوار بودید. آیا هنوز هم موج‌سواری می‌کنید؟

بله هنوز هم موج سواری می‌کنم.

_والدین شما در هالیوود بازیگر بودند؟

بله، من در هالیوود با بازیگران و صنعت فیلمسازی بزرگ شدم. زندگی من از کودکی در هالیوود شکل گرفت که همین مسئله مرا بر آن داشت که در عرصه فیلم و فیلمسازی کار کنم، من همچنین پیش از آنکه وارد این عرصه شوم درس بازیگری خواندم.

_چه چیزی باعث شد تا شما به اسلام بیاندیشید؟

بحث عرفان مرا به سمت اسلام و یادگیری و مطالعه درباره این دین کشاند. از ۱۷ سالگی به مباحث عرفانی علاقمند بودم و درباره آن مطالعه می‌کردم.

در همان زمان شروع کردم به مطالعه زیاد و سفرهای متعدد. من به فرانسه رفتم، در کوه‌های آلپ و پیرنه کوهنوردی کردم. پس از آن نیز به فرانسه، بیت‌المقدس و ترکیه سفر کردم و سفر من به ترکیه در نهایت به مسلمان شدنم انجامید.

عبدالطیف سالازار

_در این میان حقیقتا چه چیزی شما را جذب دین اسلام کرد؟

آنچه مرا به اسلام علاقمند کرد، عمق این دین بود. عمق این دین، قلب و فکر من را تحت تاثیر خود قرار داد. در حقیقت این زیبایی اسلام بود که مرا جذب خود کرد.

_هدف شما در زندگی چیست؟ و برای رسیدن به این هدف تاکنون چه گام‌هایی برداشته‌اید؟

به نظرم سوالی که هرکسی در دنیا از خود می‌پرسد همین است که ما به کجا می‌رویم؟ این سوال مشابهی است که در ذهن همه مطرح است.
کشفیات من از زمانی‌که ۱۷ ساله بوده‌ام شروع شده و همچنان ادامه دارد. فیلم‌های من کمک می‌کنند که من به هدفم برسم.

عبدالطیف سالازار

_آیا می‌توانید درباره تم «سفر» که در اغلب فیلم‌های شما وجود دارد، به ما بگویید؟

بله این یک تلاش و جستجو است. یک جور مکاشفه در خود. دوست دارم که تجربیاتم را در قالب تصاویر، صدا و احساسات ترجمه کنم. از طریق فیلم‌هایم، در واقع تجربیاتی که در خلال سفرهایم کسب کرده‌ام را منعکس می‌کنم. فیلم‌هایم تنها جنبه سرگرمی ندارند بلکه به شما اجازه می‌دهند که از خود بی‌‌خود شوید. فیلم‌هایم مخاطبان را به فکر کردن وا می‌دارند.

_ زمانی‌که مسلمان شدید، واکنش دوستان و خانوده‌اتان چه بود؟

زمانی‌که تنها ۱۷ سال داشتم برای شروع یک سفر طولانی، خانواده‌ام را ترک کردم. می‌خواستم تا خودم را پیدا کنم. آنها زمانی‌که متوجه این مطلب شدند به شدت احساساتی و گیج شده بودند. ولی من با این مسئله خودم را از هدفم دور نکردم و در نهایت آنها نیز پذیرفتند.

عبدالطیف سالازار

_در حال حاضر کجا زندگی می‌کنید؟ مسلمان بودن در آنجا چگونه است؟

من هم‌اکنون در لندن زندگی می‌کنم. قبلا همه چیز خوب بود و هرکسی سرش به کار خودش بود ولی متاسفانه اکنون همه چیز به مراتب سخت‌تر شده چون فضا کاملا سیاسی شده است. مردم سمبل‌ها را به بعد معنوی دین ترجیح می‌دهند. آنها عبادت خداوند را فراموش کرده‌اند.

_آیا می‌توانید بگویید که به کدامیک از فیلسوفان مسلمان علاقمند هستید؟

غزالی و جلال‌الدین رومی. یاد یکی از اشعار غزالی با این مضمون افتادم که اگر در این جنگل باقی می‌ماندم مرا نیز از ریشه قطع می‌کردند و این مطلب درباره من صدق می‌کند که اگر در هالیوود باقی می‌ماندم چنین اتفاقی برای من می‌افتاد… غزالی شخصیت برجسته‌ای است که در چهارچوب اسلام گام برمی‌داشت، تشنه دانش و فهم دنیای پیرامون خود بود.

عبدالطیف سالازار

_برنامه‌های آینده شما چیست؟

من در حال کار روی فیلمی درباره «جلال‌الدین رومی» هستم. این بیش از آنکه یک مستند باشد یک فیلم سینمایی تاثیرگذار خواهد بود.

هم‌اکنون در حال کار روی فیلمنامه این فیلم هستم و به این خاطر این شخصیت را برای فیلمم انتخاب کرده‌ام که داستان او یک داستان جهانی است. این فیلم هم از نظر تجاری و هم از محتوایی می‌تواند موفق باشد.

«سالازار» در این مصاحبه در حالی به جزئیات بیشتر این پروژه سینمایی اشاره نکرده است که پیش از این اوایل سال ۸۶، رسانه‌های داخلی خبری مبنی بر ساخت فیلم سینمایی زندگی مولانا با نام «عارف جان‌سوخته» به کارگردانی اُویدیو یا عبداللطیف سالازار منتشر کردند که براساس آن «بهرام رادان» قرار بود که نقش «مولانا» را در آن بازی کند.

در آن گزارش، «علیرضا شجاع‌نوری» به عنوان تهیه‌کننده و بازیگر نقش «شمس» و «ملک جهان خزایی» به عنوان طراح هنری این پروژه معرفی شد.

منبع: فارس

اشتراک گذاری :


  1. ناشناس گفت:

    دستتون درد نکنه از این گزارشها بیشتر بگذارید

آخرین اخبار