تاریخ انتشار :

الازهر

ناگفته هایی خواندنی در مورد عالی ترین نهاد اسلامی اهل تسنن به مناسبت سالگرد تاسیس آن

این روزها در مصر هزار و چهل و پنجمین سال تاسیس دانشگاه اسلامی الازهر مصر را گرامی می دارند؛ به گونه ای که در چهارم آوریل سال ۹۷۰م سنگ بنای این مرکز اسلامی در مصر بنا نهاده شد.

 

337e9ece9dbb6d37ab33dca7318b126a_M

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )،در زیر به اطلاعاتی چند در مورد این مرکز اسلامی در مصر می پردازیم:

۱- جوهر صقلی سردار شیعیان فاطمی؛ بنیانگذار الازهر

براساس کتاب معجم البلدان یاقوت حموی، جوهر صقلی سردار فاطمیان و فاتح قاهره ترجیح داد که قاهره را در سمت جنوب شرقی  مدینه  بنا کند اما معز الدین فاطمی در نامه ای به او پیشنهاد کرد که این شهر را در کرانه رود نیل بسازد. محمود احمد پژوهشگر دانشکده ادبیات دانشگاه عین شمس در ابن باره می گوید: معز الدین فاطمی می خواست قاهره را مشرف بر تپه «الرصده» در نزدیکی حلوان  بنا کند اما جوهر الصقلی دیدگاه متفاوتی داشت.

 

۲- فاطمی ها الازهر را در ابتدا مسجد جامع القاهره نامیدند

الازهر اولین مسجدی است که در شهر قاهره بنا نهاده شد لذا اولین بار نام مسجد جامع قاهره بر آن نهاده شدپس از آن فاطمیون آن را به خاطر تبرک جستن به فاطمه زهرا(س) دخت رسول اکرم(ص)، «الأزهر» نامیدند.

۳- بنیانگذار الازهر با هفتاد لباس کفن شد

«جوهر صقلی» بنیانگذار الازهر شخصی ثروتمند بود و هنگامی که فوت کرد، فاطمی ها او را با هفتاد لباس آراسته به طلا و نقره کفن پوشیدند.

۴- صلاح الدین ایوبی؛ تبدیل کننده الازهر به نهاد دینی اهل تسنن

پس از ۲۰۰ سال از تاسیس مسجد جامع الازهر توسط شیعیان فاطمی، صلاح الدین ایوبی توانست مصر را فتح کند و الازهر را از نهاد دینی  شیعیان به  نهاد دینی اهل تسنن تغییر دهد.

۵- عثمانی ها برای جلوگیری از گسترش تشیع، دو گنبد آن را ویران کردند

عثمانی ها دو گلدسته شرقی و غربی محراب مسجد جامع الازهر را ویران کردند و به گنبد مرکزی بر بالای کرسی خطیب مسجد اکتفا کردند. هدف عثمانی ها از تخریب این دو گنبد، جلوگیری از گسترش تشیع بود چرا که شیعیان  مساجد را با یک گنبد و دو گلدسته می ساختند ولی در مذهب تسنن که حساسیت بر روی مولای متقیان علی(ع) دارند، تک گلدسته می گذارند. یعنی فقط گنبد و یک گلدسته.

۶- ممنوعیت برگزاری نماز جمعه در مسجد الازهر به مدت صد سال

نماز جمعه به مدت صد سال در الازهر برگزار نشد؛ دلیل آن نیز صلاح الدین ایوبی بود که نماز را در الازهر و مسجد جامع الحاکم ممنوع کرد این وضع تا فتح آن به دست الظاهر بیبرس در سال ۱۲۶۶ ادامه داشت.

۷- «بن کلس» یهودی؛ اولین کسی که الازهر را به دانشگاه تبدیل کرد

«یعقوب بن یوسف بن کلس» در  سال ۹۳۰م در خانواده ای یهودی متولد شد و به مصر آمد و در آنجا اقامت گزید و در ماه شعبان ۳۶۵هـ به دین اسلام مشرف شد. او اولین کسی است که مسجد جامع الازهر را در سال ۹۸۸م به دانشگاه تبدیل کرد.

۸- سخنرانی های جمال الدین اسدآبادی در الازهر

جمال الدین اسد آبادی به سخنرانی در این مسجد می پرداخت و شاگردان خود را به مخالفت با انگلیسی ها ترغیب می کرد.

۹- ریاست الازهر به دست نیای رهبر القاعده

در سال ۱۹۳۰م، محمد الاحمدی الظوهری نیای ایمن الظواهری رهبر کنونی القاعده منصب شیخ الازهر را عهده دار شد و کتاب العلم و العلماء را که مصادره شد و نسخه های آن علنا سوزانده شد، را نگاشت.

۱۰- اسقف اعظم سرجیوس اولین مسیحی که در منبر مسجد جامع الازهر خطبه خواند

اسقف اعظم سرجیوس یا «خطیب دو منبر» کسی است که هم بر منبر الازهر وهم بر منبر الکنیسه خطبه خواند.

۱۱- مخالفت شیخ المراغی شیخ الازهر با صدور فتوا برای ملک فاروق

ملک فارق پادشاه مصر از «مصطفی المراغی» شیخ آن زمان الازهر خواست تا فتوایی مبنی بر ممنوعیت ازدواج  همسرش ملکه فریده پس از وی صادر کند و هنگامی که المراغی نپذیرفت، فاروق گفت: روحانی دیگری را پیدا خواهم کرد تا این فتوا را صادر کند و المراغی نیز در جواب گفت: «مگر اینکه مرا برکنار کنی تا چنین فردی را پیدا کنی». اما تمامی شیوخ الازهر با برکناری المراغی مخالفت کرند و وی نیز در سمت خود باقی ماند.

۱۲- اعلام  جنگ با «العدوان الثلاثی» (تجاوز سه گانه انگلیس، فرانسه و اسرائیل به مصر در سال ۱۹۵۶م) توسط جمال عبدالناصر از منبر الازهر

در سال ۱۹۵۶م در فرانسه «گیموله» نخست وزیر آن کشور و در انگلستان «آنتونی ایدن» نخست ویز این کشور تصمیم به  جنگ با مصر گرفتند. در ۲۹ اکتبر ۱۹۵۶م ارتش اسرائیل به تحریک فرانسه و انگلیس ساحل شرقی کانال سوئز را اشغال و قوای فرانسه و انگلیس از طریق مدیترانه خاک مصر را بمباران کردند. این واقعه در تاریخ مصر به «العدوان الثلاثی» (تجاوز سه گانه) معروف شد. جمال عبدالناصر رئیس جمهور وقت مصر در آن سال و هنگام وقوع این تجاوز از منبر الازهر اعلام جنگ کرد.

۱۴- اعلام جنگ آزادسازی بوسنی و هرزگویین

هنگامی که «علی عزت بگوییچ» رئیس جمهور فقید بوسنی و هرزگویین در زمان جنگ این کشور و اوایل دهه نود به مصر رفت، الازهر از جهان اسلام خواست تا برای همبستگی با بوسنی ها و آزادسازی بوسنی و هرزگویین وارد عمل شوند.

۱۵- جنجال دست دادن شیخ الازهر با نخست وزیر اسرائیل

در چند سال گذشته بود که «محمد سید طنطاوی» شیخ الازهر در مراسمی  با شیمون پرز نخست وزیر  وقت اسرائیل دست داد؛ این اقدام خشم مسلمانان و جهان اسلام را در پی داشت و در پی انتشار تصاویر و خبر مربوط به دست دادن شیخ الازهر با شیمون پرز، طنطاوی به توجیه این اقدام خود پرداخت و گفته بود که من به پرز دست دادم بدون اینکه وی را بشناسم این در حالی است که چند روز پس از توجیهات خود، بیان داشت که وی را شناخته اما دست دادنش به او تصادفی بوده است.

۱۶- تشریح دروس دینی به زبان عامیانه

هم اکنون بیشتر شیوخ الازهر از زبان عامیانه در تشریح دروس دینی بهره می برند امری که باعث عدم فهم دروس توسط دانشجویان خارجی می شود که به این دانشگاه می آیند.

۱۷-  پخش دروس جامع الازهر از تلویزیون الازهر با نام «ازهر تی وی»

تکنولوژی جدید، شیوخ الازهر را با خلایی بزرگ مواجه کرده است و این تکنولوژِی که شبکه «ازهر تی وی» نماینده آن است، به محل دروس مستقیم شیوخ اول الازهر تبدیل شده است.

۱۸- کتابخانه الازهر با ۲۵۰۰۰۰ کتاب

۱۲۸۵۰۰ کتاب در بیش از چیزی حدود ۲۵۰۰۰۰ جلد که بیش از ۴۲۰۰۰ تای آنها نسخه های خطی در زمینه ها و فنون مختلف در کتابخانه الازهر یافت می شود.  الازهر با این جمله ی «اتقوالله هذه الکتب للاجانب»، از مصری ها می خواهد تا به کتاب هایی که در گوشه ای از مسجد جامع الازهر است و  مخصوص غیر مصری هاست نزدیک نشوند.

 

گفتنی است که مطلب فوق از سایت الیوم السابع مصر با تغییرات اندکی صورت گرفته است. اصل مطلب در لینک زیر قابل مشاهده است:

www.youm7.com/story/2015/4/7/2131699

منبع:ترجمه شفقنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار