تاریخ انتشار :

ربکا مسترتون

به دنبال حقیقت بالاتریم

ربکا مسترتون محقق، سخنران، نویسنده، مجری برنامه های تلویزیونی و پژوهشگر فلسفه اسلام شیعی است. وی همچنین مجموعه داستانی کوتاهی هم منتشر کرده است.

 

09dcbbf0512ab051f3a30d4cf5ed7d5c_M

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )، مسترتون در شهر کوچکی در جنوب انگلیس در خانواده مسیحی متولد شد اما در سال ۱۹۹۹ به دین اسلام گروید.

وی در حال حاضر در شبکه تلویزیون اهل بیت (Ahlulbayt TV) فعالیت می کند و به گفت و گو با متفکران اسلامی و بازنمایی وقایع جهان اسلام و شیعه مشغول است. او همچنین یک استاد برجسته در کالج اسلامی لندن است.

شما در زمینه عرفان اسلامی هم در کالج بیربک تدریس کرده اید. می شوید بیشتر در مورد مسائلی که در این مورد تدریس کرده اید و همچنین در مورد انگیزه تان برای وارد شدن به این جنبه از دین اسلام توضیح دهید؟

مسترتون- از زمان کودک به طور ذاتی به مسائل روحانی و عرفانی علاقه و گرایش خاصی داشتیم و به نوعی نسبت به این جهان احساس گسستگی می کردم. همچنین در مورد ذهن و روح و اینکه چطور می شود آن را پرورش داد، علاقه داشته ام. این مسائل معمولا در جامعه سکولار ما به حاشیه رانده می شود و کمتر کسی اهمیتی برای آنها قائل است. مردم به شکلی زندگی می کنند که گویی دنیای ورای این جهان و یک عالم روحانی و معنوی وجود ندارد در شرایطی که بسیاری از ادله خلاف آن را ثابت می کند. این کشور (انگلیس) بیشتر قدرت شهودی و سنت های معنوی خود را از دست داده و اگر شما به دنبال مسائل معنوی باشید به چیز زیادی دست نخواهید یافت و تنها تکه های از هم جدا گسیخته و فلسفه ای بدون انسجام وجود دارد. در مقابل وقتی من با اسلام آشنا شدم با مجموعه ای تعلیماتی آشنا شدم که به طرز تفکر من نزدیک بود و بر روی مسائل روحانی و معنوی تمرکز کرده بود. بنابراین، خیلی زود جذب اسلام شدم و مطالعاتم را در مورد آن آغاز کردم.

 عرفان اسلامی یک موضوع جذاب است. یک موضوع که درگیری ذهنی زیادی به همراه دارد و نشان دهنده طلب انسان برای به رسیدن به یک جهان معنوی بالاتر است. شما این جست و جو برای یافتن حقیقت را چگونه تعریف می کنید؟

ربکا مسترتون- به قول پاسکال ” به جست و جوی من برنمی خیزید مگر اینکه مرا یافته باشید”. ما به دنبال فهم بالاتری از حقیقتیم چون از اول هم به نوعی می دانیم که حقیقت واقعی چیست. در زمینه عرفان و تصوف انواع متفاوت و رویکردها زیادی وجود دارد، بعضی صحیح و بعضی غلطند. در زمان های قدیم افرادی بودند که با تلاش زیاد برای درک واقعیت به موقعیتی دست می یافتند که می تونستند ورای درک حس های پنجگانه، مسائل جدیدی را فهم کنند. مسائالی که افراد دیگری یا آنها را درک نمی کردند یا در مورد آنها سوء برداشت داشتند. این افراد هم ترجیح می دادند که سکوت اختیار کنند. در مورد امامان شیعه و تعلیماتشان به افراد نزدیک به آنها هم تقریبا همین شرایط حاکم بود.

 اسلام سریعترین مذهب در حال رشد در جهان است. البته به همین اندازه سوبرداشت و بازنمایی هایی اشتباه هم از این مذهب در سرتاسر جهان گسترده شده است. اگرچه اسلام به خودی خود یک دین واحد است اما در حال حاضر عقاید، نظریه ها و تفسیرهای متفاوت و گاها متضاد زیادی از آن وجود دارد. به نظر شما علت این امر چیست؟

ربکا مسترتون- می توانیم رد پای انشقاق ها و تفسیرهای متفاوت از اسلام را در سقیفه بجوییم. جایی که تعدادی از یاران پیامبر (ص) درست بعد از رحلت ایشان به تدارک چیدن برای جانشینی پیامبر توسط خودشان پرداختند و نوعی دولت شبه سکولار مبتنی بر روایت های نادرست از پیامبر را شکل دادند. آنها تغییراتی در شریعت صورت دادند و شرایط به شکلی پیش رفت که به تدریج پیروان دولت وقت از پیروان امام علی (ع) جدا و اختلافات آنها مشخص شد. امامان و تعلیم دهندگان واقعی اسلام مجبور بودند به صورت زیرزمینی و در خفا عمل کنند و این مسئله کار را برای نظام مند کردن تعالیم اسلام سخت کردد. مطالعات شیعی به معنای جدید آن در غرب تنها از ۴۰ سال اخیر شکل گرفته است.

 در سال ۲۰۱۰ شما یک برنامه زنده در شهر مقدس کربلا در دهم محرم روی آنتن بردید. کربلا یک مکان بسیار با اهمیت در تاریخ شیعه است. امام حسین در این مکان خود را به عنوان نمادی از شهادت، شهامت و وقف خود برای حقیقت معرفی کرد. به نظر شما درس کربلا و محرم چیست؟

ربکا مسترتون- نمی شود در چند جمله کوتاه این واقعه را وصف کرد. شاید یکی از درس های محرم این است که اگر به دنبال حقیقت و دانش می گردید باید خود را برای به دست آوردن آن به هر قیمتی آماده کنید. امام حسین (ع) دانشی ورای تصور ما داشت. ما یک قطره از دریای علم ایشان را هم نداریم و با درگیر کردن خود با مسائل جزئی از افزودن بر علممان هم جلوگیری می کنیم.

 شما از نزدیک فضا و جو کربلا را تجریه کردید و زیارت خود را در این مکان به جای آورید. از تجربه خود در این سفر بگویید.

ربکا مسترتون- من تاکنون چهار بار به کربلا رفته ام که سه بار آن در ماه محرم بوده است. اولین بار آن در سال ۲۰۰۹ بود که توسط شبکه اهل بیت دعوت شدم تا یک برنامه زنده در بیرون مرقد امام حسین (ع) و از پشت بام استودیوی ساختمانی که توسط آمریکایی ها “ناامن” معرفی شده بود، اجرا کنم. در تیم ما فردی عراقی بود که ۳۲ سال به دلیل تبعید خود و خانواده اش نتوانسته بود به عراق برود. ما به همراه یک گروه زیارتی بودیم و ابتدا به بغداد رفتیم. یک گروه از کارگران آمریکایی هم همراه ما حضور داشت. حال و هوای آمریکایی ها کاملا با ما متفاوت بود و در شرایطی که من خوشحال بودم که قرار است بزودی به زیارت امامان برویم، از اینکه آمریکایی ها به طور کلی با این مسائل بیگانه بودند، احساس تاسف می کردم.

زنان، کودک و افراد مسن گروه ما از اینکه قرار است بزودی از اماکن زیارتی مقدس دیدار کنند، سر از پا نمی شناختند در مقابل گروه آمریکایی به چهره های خشک و بی تفاوت منتظر انجام کارهایشان بودند. باید مسیر طولانی و چندین مرکز بازرسی را تا پیش از رسیدن به کربلا پشت سر می گذاشتیم. این همه محل بازرسی و پلیس های بین راهی ذهن ما را درگیر و ناراحت کرده بود. این جور مسائل قطعا مردم عراق را آزار می دهد.

کربلا عامدانه توسط صدام در فقر و محرومیت نگه داشته شده بود. این شهر در دل خود یک جهان خاص را جا داده است. خانه های متروک زیاد بود و سیم کشی های که به ژانراتورهم برای زمانی های قطعی برق وجود داشت هم همه جا به چشم می خورد. مردم از دوربین می ترسیدند. فکر می کنم اکنون که چند سال از آن موقع گذشته، شرایط بهتر شده باشد. اکنون بسیاری از ساختمان ها بازسازی شده، تجارت رونق گرفته و مردم هم به حضور دوربین ها عادت کرده اند.

حضور در کربلا و در کنار حرم تجربه فوق العاده ای بود؛ جایی که شهیدان جانشان را از دست داده بودند و امام حسین (ع) و خانواده اش در آن مکان دفن شده بودند. انگار چیزی در درون شما به جنبش در می آید و حس خاصی به شما دست می دهد. حضور در مکانی که هر کس با هر نیت، و پس زمینه برای احترام گذاشتن به امام می آید، همچنین شادابی خاصی به شما می دهد. بعضی افراد، دیگران را سرزنش می کنند که در زندگی روزمره جور دیگری رفتار می کنند اما به حرم هم می آیند و آنها را به دورویی متهم می کنند اما از نظر من دلیل این که این همه مردم به زیارت امام حسین می آیند نشان دهنده قدرت ایشان است. در آخر هم کسی نمی داند که چه کسی در نزد ایشان پذیرفته است و چه کسی پذیرفته نیست.

 بگذارید در مورد اهل بیت علیهم السلام بیشتر جویا شویم. به نظر شما دلیل اینکه در برخی اهل تسنن چندان به اهل بیت توجه نمی شود، چیست؟

ربکا مسترتون- در تسنن، فرقه ها و تفسیرهای بسیار مختلف وجود دارد و نمی توان با یک برچسب در مورد همه آنها نظر داد. بعضی از این گروه ها و فرقه ها حتی اگر تاریخ اسلام را هم خوبی ندانند، به طور خالصانه ای به اهل بیت عشق می ورزند. از زمان معاویه قدرت های حاکم تلاش کردند که تاریخ اسلام را به شکل دیگری بازنویسی کنند و با حذف امامان و اهل بیت از تاریخ اسلام تفسیرهای جدیدی از این دین ارائه دهند. اگر مردم از واقعیت های تاریخ اسلام آگاه بودند هرگز حکومت های مستبد را تحمل نمی کردند.

 اهمیت و نقش تعالیم اهل بیت علیهم السلام را تا چه حد می دانید؟

ربکا مسترتون- تعالیم اهل بیت بهترین مسیر برای کمال انسان ها است. پیروی از راه اهل بیت پیروی از مسیر عشق است.

 بعضی مواقع به نظر می رسد که با اسلام شیعی به شدت ستیز می شود. چرا برخی از تعالیم شیعه تا به این حد هراس دارند و چرا در شرایطی که دو مذهب تشیع و اهل تسنن ریشه های یکسان بسیاری دارند این همه اختلاف در بین آنها وجود دارد؟

ربکا مسترتون- گمان نمی کنم که کل دنیا با تشیع سر جنگ داشته باشد چرا که قسمت های زیادی از جهان اصلا آشنایی با تشیع ندارند. وقتی از غیرمسلمانان در این مورد سوال می کنم خیلی از آنها علاقه دارند و کنجکاوند که در مورد شیعه بیشتر بدانند. ما نباید از رساندن پیام مذهبمان به مردم جهان خجالت بکشیم و باید تلاش کنیم که این پیغام را منتقل کنیم.

در مورد شیعه هراسی اهل سنت باید بگویم که این مسئله به قرن ها پیش بازمی گردد. زمانی که دولت های وقت برای جلوگیری از برملا شدن واقعیت های تاریخ اسلام از زبان شیعیان سعی می کردند با پروپاگاندا و تبلیغات از گرایش توده های مردم به اهل تشیع جلوگیری کنند. با این تبلیغات بود که بخشی از مردم به تدریج یاد گرفتند که از شیعه بترسند . شایعات و دروغ هایی شکل گرفت تا مردم را از تلاش برای یافتن حقیقت در مورد اسلام و شیعه دور نگه دارد. اهل تشیع باید تلاش کنند تا این دروغ ها را برملا کنند و به انتشار و آموزش تعالیم واقعی اهل بیت بپردازند.

منبع: شفقنا

 

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار