تاریخ انتشار :

گفتگو با کسی که جنبش حوثی ها را جهانی کرد

بعد از حمله عربستان، سیدعبدالملک دستور داد به عدن حمله متقابل شود عده‌ای مخالف بودند که این حرکت اشتباه است ولی او …

 8587739046458109636604082475

گفتگو از معصومه طاهری

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )، یمن درتاریخ اسلام وتشیع همواره جایگاه خاصی داشته است کشوری که  حاکم ایرانی آن قبل از حمله اعراب به ایران و در زمان پیامبر مسلمان شد و به جزیی از صحابه پیامبر بدل گشت، کشوری که داستان اویس قرنی‌اش را همه خوب می‌دانیم، کشوری که ارادت مردمانش به امام علی زبانزد تاریخ است و نگین انگشتر عقیق یمنی شهره جهانی دارد؛‌ حالا چند سالی است که با نام جنبش شیعیان حوثی به اخبار تلویزیون آمده وخبرساز شده ومتاسفانه حمله ناجوانمردان وهابیون سعودی به مردم مظلومش تیتر یک خبرها تبدیل شده است همین موضوع بهانه‌ای شد تا “پایگاه بصیرت”با اولین سخنگوی جنبش حوثی‌ها یعنی؛ دکتر عصام العماد  در مورد اوضاع امروز یمن گفت‌وگو کند.

عبدالملک حسینی رهبر جنبش حوثی از شما زیاد می‌گوید آیا شما با رهبر شیعیان یمن مرتبط هستید؟

ارتباط آن‌چنانی به شکل خاص که خیلی نزدیک باشیم نه داریم  ولی ایشان یه بار برای من نامه نوشت  که در زمان جنگ سوم یا چهارم یمن با عربستان بود  آن نامه معروف است . ایشان من را از نزدیک می‌شناسد و در ملاقاتی که با هم داشته‌ایم من را کامل می‌شناخت زیرا در سال ۲۰۰۴ اولین کسی بودم که مسئله جنبش حوثی را جهانی کردم .

جالب است چطور موفق شدید؟

لطف خدا بود. من به عنوان سخنگو جنبش فعالیت داشتم چون آنها  تا قبل از آن هیچ سخنگوی برای بیان شرایط و اوضاع حاکم و رسانه‌ای کردن خود نداشتند؛ البته این را هم بگویم الان سخنگو نیستم و آن زمان‌هم به صورت داوطلبانه سخنگوی جنبش شدم رسمی فعالیت نمی‌کردم. برای انجام رسالتی که داشتم مدتی از مسایل و مباحث عقیدتی کنار کشیدم  و تصمیم گرفتم تا مشخص شدن سخنگوی جنبش با آنها همکاری کنم .

سخنگو درایران یا کشورهای دیگر؟

فرقی نمی‌کرد به طورکلی فعالیت می‌کردم درسال ۲۰۰۴ یعنی حدود یازده سال پیش فعالیت جنبش شروع شد آنها درمحاصره سختی بودند به دلیل این‌که از لحاظ رسانه‌ای محدودیت داشتند و سخنگویی نبود تا شرایط را بیان و فعالیت آنها را رسانه‌ای کند اما درمقابل عربستان هم حمایت مالی و معنوی کشورهای غربی را داشت و هم از نظر رسانه قوی بود شبکه‌های ماهواره‌ای معتددی هم دراختیارش بود که هر آنچه می‌خواست به خورد افکارعمومی می‌داد. برای همین احساس تکلیف کردم تا ازاین فرصت برای انتقال اخبار و رویدادهای یمن و جنبش استفاده کنم و سخنگوی آنها شوم؛ البته بدون هماهنگی تنها از احساس مسئولیت اقدام کردم تا یک سخنگو برای جنبش مشخص کردند خودم را کنار کشیدم. درمتون جنبش انصارالله هم نوشته شده اولین کسی که جنبش را جهانی کرد،‌عصام العماد بود.

امروز بحثی که مطرح است خطر وهابیت می‌باشد آیا ممکن است پیروان این فرقه با عربستان متحد شوند و برای جنبش انصارالله در داخل یمن خطر ایجاد کنند؟

البته وهابیت قبلا هم با عربستان هم‌پیمان بودند و هنوز هم هستند، ولی فکر نمی‌کنم، زیرا خطر وهابیت به نسبت قبل برطرف شده است چون قبلا هرچه می‌خواستند،  انجام داده‌اند ولی شکست خوردند به خواست خدا هیچ وقت موفق نبوده‌اند. این را هم بگویم حمله عربستان به یمن اولین نظامی آنها نیست منتهی این بار چون بحث تبلیغات رسانه‌ای در سطح بین‌المللی صورت گرفت انعکاس پیدا کرد وگرنه پیش ازاین هم عربستان تهاجم نظامی و بمباران هوایی به یمن داشته است.

جنبش الحوثی با خیلی‌ها متحد شد تا انقلابی را برپا کند تعداد شیعیان یمن برای حضور دراین انقلاب تاثیرگذار امروز چقدر است؟

شیعیان به مفهوم عام  اعم از چهار امامی، ‌زیدی، ‌اسماعیلی، ‌اثنی‌عشری و… در کل۳۰تا۳۵ درصد از ۳۰ میلیون جمعیت هستند البته بیشتر اهالی یمن سنی شافعی می‌باشند و متاسفانه در طول پنجاه سال گذشته وهابیت هم در یمن نفوذ و گسترش یافته‌اند ولی به حمدالله با آمدن جنبش انصارالله مردم از گروهها و مذاهب مختلف با آنها همراه شدند و وهابیت که به عربستان وابسته است کم کم عقب نشینی کرد و نتوانست جلو رشد ومحبوبیت جنبش را بگیرد.

از علمای اهل سنت هم با جنبش حوثی همکاری و تعاون دارند؟

بله خیلی‌ها هستند که با جنبش همکاری دارند از جمله ابن‌عقیل  که مفتی اعظم اهل سنت در یمن است و شهرت زیادی دارد ایشان همکاری خوبی با جنبش انصارالله دارد .

عصام العماد

دلیل این همکاری به نظرشما چیست؟

درست است که سنی هستند  و از نظر مذهبی با انصارالله شیعه تفاوت دیدگاه دارند، اما اهل سنت هم ضد وهابیت می‌باشند و از تسلط آنها رضایت ندارند و تفکر حوثی هدفش جذب تسنن و دفع وهابیت است پس به هم نزدیک هستند و مشکلی با هم ندارند.

مشکل اهل سنت با وهابیت در یمن چیست؟

وهابیت پدیده شومی است که از سوی شیخ محمد عبدالوهاب شکل گرفت  او در منطقه سنی نشین بود که خیلی از اهل سنت را قتل عام کرد و حتی یک شیعه را نکشت بعد از مرگ او بود که جانشینش به کربلا و مکه حمله کرد؛ به خاطر همین اهل سنت از وهابیت انزجاردارند  و با  آنها خوب نیستند.

به نظرشما آیا احتمال کودتا در ارتش یمن علیه جنبش حوثی وجود دارد، زیرا درعراق هم همین بحث بود ارتش ظاهرا در اختیار حکومت عبدالمالکی بود ولی بعد کاری کردند که شهرهایی چون موصل به اشغال داعش ها درآمد آیا درباره یمن هم  ممکن است چنین اتفاق بیفتد؟

بعید می‌دانم به خاطر این‌که ارتش یمن دست حوثی‌هاست، لذا احتمال کودتا وجود ندارد ازطرفی شرایط ارتش یمن با ارتش عراق متفاوت است؛ وقتی آمریکایی‌ها به عراق حمله کردند و صدام را سرنگون نمودند خودشان ارتش را ساخته و تنظیم کردند ارتشی کاملا در اختیار آمریکایی‌ها و اهداف آنهاست برای همین مسلم است که با داعش همکاری کنند درحالی‌که در یمن ارتش این شرایط را ندارد ازهمان روز اول انقلاب عربستان با همکاری آمریکا تلاش داشتند تا در ارتش یمن هم نفوذ پیدا کنند ولی موفق نشدند زیرا اگر ارتش وابسته بودند  وارد جنگ علنی علیه خودشان نمی‌شود حتی عربستان بیشتر حملات بمباران خود را به سمت ارتش دارد تا آن را ازبین ببرد و به یمن لطمه بزند. ارتش یمن در چند ماه اخیر که به دست حوثی‌ها افتاده تغییراتی داشته بعضی سران لشگر را بیرون کرده و یا تغییر داده است در کنار آن فعالیت فرهنگی و مذهبی در ارتش صورت گرفته از جمله تزریق کتاب‌های سید حسن حوثی بین ارتشی‌ها تا باعث تقویت حس دینداری  آنها شود که خوشبختانه بسیار موثر بوده است

به نظر شما چرا القاعده نتوانست دریمن ظهور و بروز داشته باشد؟

خیلی تلاش کردند تا ازهرطریق شده یمن را در تصرف بگیرند با راه‌اندازی جنگ‌های داخلی مانند عراق ولی خدا نخواست و موفق نشدند به طوری که امروز عربستان آخرین ریسمان خودش که آن جنگ نظامی است را رو کرده است .

 رهبر جنبش حوثی را چگونه شخصیتی می‌دانید آیا به نظر شما با وجود جوانی وکمی سن موفق خواهد شد تا انقلاب یمن را به ثمر برساند؟

بله او جوان است اما بسیار دانا و سیاستمدار می‌باشد و به خوبی به فضای کار آشنایی و تسلط دارد بعد از حمله عربستان، سیدعبدالملک دستور داد به عدن حمله متقابل شود عده‌ای مخالف بودند که این حرکت اشتباه است  ولی او مقتدرانه و محکم  ایستاد گفت اگر این کار را نکنیم درآینده خسارات بیشتری می‌بینیم  الان زمانش مناسب است. سیاست‌های حکیمانه وی و برادر شهیدش برای ما نعمت است. آنها از سادات طباطبایی هستند خانواده‌ای متدین و سرشناس در یمن که خیلی‌ها آنها را می‌شناسند و قبول دارند یکی از رموزموفقیت جنبش حوثی‌ هم حقیقتا وجود این شخصیت‌های متدین و و سیاستمدار است.

 با توجه به این‌که جنبش حوثی در مقابل با عربستانی قرار دارد که با آمریکا  و کشورهای حامی وارد میدان شده است به نظر شمااین جنگ چقدرطول می‌کشد؟

 معلوم نیست توکل به‌خدا داریم  اما حتی اگر جنگ ده سال هم به طول بینجامد  باز هم عربستان و کشورهای حامی او هیچ غلطی نمی‌توانند بکنند  زیرا امروز شرایط تغییر کرده است  و انصارالله در تمام یمن بین اغلب مردم نفوذ دارد  آنها ارتباط عمیقی با رهبرشان دارند نزدیک به دوسال است  جنبش حوثی توانسته نیروهای خوبی پرورش بدهد. این اولین جنگ یمن با عربستان نیست  صد جنگ فرعی و شش جنگ اصلی قبلا هم داشته‌ایم. رزمندگان یمنی آن قدر در سنگرهای جنگی آب دیده و باتجربه شده‌اند و از نظر دینی و روحی قوی هستند که تا نابودی دشمن دست از جنگ برنمی‌دارند. عبدالملک چند شب پیش با آرامش صحبت می‌کرد و می‌گفت ما ان‌شالله در گام بعدی عربستان را غافلگیر می‌کنیم  و واقعا هم همین طور است  حوثی‌ها از جنگ با عربستان واهمه‌ای ندارند  زیرا کسی که با پول و مزدوری می‌جنگد نمی‌تواند در برابر انسان‌های مجاهد  که با نیروی امداد خدایی در جنگ هستند موفق و پیروز باشد سربازان عربستان بیشتر مزدوران پاکستانی و مصری هستند  که دغدغه سربازان یمنی را در جنگ ندارند و خداوند با مجاهدان اسلام است .

در تصاویری که از سربازان یمنی دیده می‌شود خنجری زیر شال آنها وجود دارد این خنجر نماد چیست؟

این لباس سنتی و ملی ماست  خنجر هم تنها جنبه سمبلیک دارد  و اصلا  سلاح جنگی نیست  قبل از این تمام عربها می‌پوشیدند ولی از وقتی عربستان ممنوع کرد تنها یمنی‌ها می‌پوشند و خنجر نمادین را می‌زنند  به‌خصوص روزهای جمعه یا در نماز جمعه این لباس پوشیده می‌شود  والا هیچ قصد و نیت نظامی در لباس و خنجر نیست.

شنیده شده است یمن فقیرترین کشور منطقه می‌باشد چرا؟

یمن کشوری فقیری است اما فقیرترین مبالغه است و صحت ندارد. این اصطلاح را قبل ازاین دیکتاتور یمن عبدالله صالح گفته بود تا بتواند از کشورهای دیگر کمک مالی بگیرد  که ما فقیر و نیازمند هستیم متاسفانه این چگونه تبلیغات منفی باعث شد تا کشور یمن فقیرترین  کشور معرفی شود که درست نیست.

آینده اوضاع یمن را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

جنبش حوثی امروز به‌حمدالله دریمن مقبول اغلب مردم است و از عدن تا صنعا همه به دست حوثی‌هاست شاید بتوان گفت حمله عربستان به یمن باعث شد تا همبستگی بین ارتش یمن و طرفداران سیدعبدالملک ایجاد شود و بتوانند با قوت وقدرت زیاد جلوی دشمن مهاجم بایستند و  ان شالله به خواست خدا دشمن را از پای در خواهند آورد.

منبع : بصیرت

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار