تاریخ انتشار :

سیده مطهره حسینی

کتاب «شیعیان آفریقا» نوشته سیده مطهره حسینی

برخلاف آن‌چه در فیلم‌ها، رسانه‌ها و آثار گوناگون درباره آفریقا و مردم این سرزمین عنوان می‌شود، ساکنان قسمت‌های یاد شده این قاره بسیار ثروتمندند و سرمایه‌گذاری در این منطقه کمتر از ۲۰ برابر سود نمی‌دهد.

n00159003-b
به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )، سیده مطهره حسینی، محقق علوم سیاسی تالیف کتاب «شیعیان آفریقا» را به پایان رساند. او با شناسایی شیعیان این منطقه، اطلاعات زیادی را از ابعاد سیاسی و اجتماعی به ویژه نفوذ سیاسی، اقتصادی و سرمایه‌داری این افراد در آفریقا ارایه می‌دهد. حسینی، دکترای جامعه‌شناسی سیاسی ، با اشاره به این که درباره شیعیان آفریقا اطلاعات مکتوبی به هیچ یک از زبان‌های دنیا منتشر نشده است، اظهار کرد: پاره‌ای تحقیقات توسط گروهی به نام «طیف» از سوی اسرائیلیان انجام شده اما منتشر نشده است. برخی از این داده‌‌ها نیز به شکل کلی در فضای اینترنتی وجود دارند. وی افزود: از آن‌جایی که شیعیان در جهان اقلیت‌اند و شناخت جامعی از آن‌ها در اختیار نداریم، تصمیم گرفتم به شناسایی این افراد بپردازم و از ابعاد گوناگون اجتماعی و سیاسی، زندگی، میزان قدرت و مدیریت آن‌ها در این منطقه را ارزیابی کنم.

حسینی با اشاره به این که قدرت اقتصادی غرب آفریقا در دست شیعیان است، گفت: بر اساس این تحقیقات دریافتم که ثروتمندترین و اثرگذارترین افراد این سرزمین را شیعیان تشکیل می‌دهند. در غرب آفریقا شیعه‌های لبنانی سکونت دارند که در جریان جنگ با اسرائیلی‌ها به این‌جا مهاجرت کرده‌اند و عملا نبض اقتصادی این بخش را در دست دارند. قدرت اقتصادی شرق آفریقا به دست شیعیان هندی است. جست‌وجوهای تاریخی ـ سیاسی حاکی از آن‌ است که افرادی که پیش از استعمار پرتغالی‌ها حکومت این منطقه را در دست داشتند(در سال‌های ۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰ قبل از میلاد) شیرازی‌ بوده‌اند. وی با تاکید بر اهمیت آگاهی از این پیشینه تاریخی و ارزش اطلاعات فرهنگی برای ایران، بیان کرد: حتی تعداد زیادی بلوچ در این بخش زندگی می‌کردند. برخلاف آن‌چه در فیلم‌ها، رسانه‌ها و آثار گوناگون درباره آفریقا و مردم این سرزمین عنوان می‌شود، ساکنان قسمت‌های یاد شده این قاره بسیار ثروتمندند و سرمایه‌گذاری در این منطقه کمتر از ۲۰ برابر سود نمی‌دهد.

مولف کتاب «شیعیان آفریقا» درباره ضرورت چنین تالیفاتی عنوان کرد: آگاهی فرهنگی و اقتصادی ما از این سرزمین و شناخت حوزه‌های فعالیت شیعیان آفریقا اهمیت به‌سزایی دارد و علاوه بر آن زمینه‌ای را فراهم می‌کند تا دیدگاه‌هایمان را نسبت به مسایل متعددی تغییر دهیم و همواره این قاره و ساکنانش را فقیر نپنداریم. لازم است در راستای منافع فرهنگی، ملی و اقتصادی‌مان نگاهمان را درباره شیعیان آفریقا تصحیح کنیم. مولف نوشتار حاضر را در پنج فصل تنظیم کرده است که «شیعیان شمال آفریقا»، «شیعیان غرب آفریقا»، «شیعیان شرق و جنوب شرقی آفریقا» و «تحلیل، نتیجه و راهکارها» عناوین فصول این نوشتارند. موسسه اندیشه‌سازان نور چاپ و نشر کتاب «شیعیان آفریقا» را بر عهده دارد.

منبع:شیعیان اهل بیت علیهم السلام

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار