تاریخ انتشار :

گفتگو با دكتر بانكي رييس دانشكده اهل البيت(ع)؛

دانشکده اهل البیت اصفهان چیست و چه‌کار می‌خواهد بکند

دانشکده اهل البیت یک حرکت جدیدی است که چند ویژگی دارد؛ اول آن‌که هدف استفاده و کاربرد علوم جدید به همراه معارف ناب اهل بیت(ع)است که مربوط به مقطع کارشناسی ارشد می‌باشد.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان)

رهیافتگان : به عنوان سوال بفرمایید آیا راه‌اندازی دانشکده‌ای موسوم به دانشکده اهل البیت با توجه به این‌که قبل از این رشته‌های علوم قرآنی و الهیات را داشتیم موازی‌کاری نیست؟

دانشکده اهل البیت یک حرکت جدیدی است که چند ویژگی دارد؛ اول آن‌که هدف استفاده و کاربرد علوم جدید به همراه معارف ناب اهل بیت(ع)است که مربوط به مقطع کارشناسی ارشد می‌باشد. برنامه‌های تدوین شده دانشکده بیشتر بر تربیت فردی مستعد درحوزه‌های میان رشته‌ای در علوم انسان است که یک طرف به علوم جدید آکادمیک ارتباط داریم و از یک سو با تعالیم اهل بیت. ثانیا این دانشکده اولین سیستم دانشگاهی است که در دل دانشگاه مادر قرارگرفته است و از اصفهان هم شروع کردیم؛‌ در صورتی‌که دانشکده‌های حدیث و معارف و امثالهم مربوط به دانشگاه مادر نمی‌شوند و بیرون از دانشگاه اصلی قراردارند که بیشتر صبغه حوزوی دارند در حالی‌که ما با سبک و سیاق آکادمیک دانشگاهی فعالیت داریم البته زمزمه راه‌اندازی و تدوام این دانشکده در سایر دانشگاه‌های اصلی کشور هم به میان آمده ولی هنوز جدی نشده است.

maref3ccccc

رهیافتگان : چرا اسم دانشکده را اهل البیت گذاشته‌اید؟

اگرما در دانشگاه الهیات این طرح را پیاده می‌کردیم ذهنیتی ایجاد می‌شد که دانشگاه قرآنی و الهیات صرف تاسیس کرده‌ایم در صورتی‌که کار وسیع‌تر و گسترده‌تر از آن است ولی وقتی اسم اهل البیت را استفاده کنیم چون عنوان جدیدی است اشتباهی پیش نمی‌آید ما به‌ دنبال تحول درعلوم انسانی با توجه به معارف اهل بیت(ع)هستیم.

رهیافتگان : آیا با دیگر کشورها هم ارتباط دارید به‌خصوص در جذب دانشجویان مسلمان و علاقه‌مند به اسلام در سایر کشورهای دنیا چقدر فعال هستید؟

در طرح جامع دانشکده جذب دانشجویان خارجی جز اصول اساسی قرار داده‌ایم ولی فعلا چون ابتدای کارهستیم انجام آن زود است لذا باید اول با دانشجویان داخلی فعالیت کنیم تا پایه‌های کارشکل بگیرد بعد از آن ارتباط با موسسات و دانشگاه‌های خارج ازطریق گرفتن دانشجوی بین المللی که  هدف اصلی ما خواهد بود را دنبال می‌کنیم .

رهیافتگان : در مورد توهین به ساحت اهل بیت، دانشگاه موسوم به اهل البیت چگونه فعال است؟

درحال حاضر به دنبال کار ریشه‌ای هستبم تا اشل‌های اهل بیت را وارد دانشگاه کنیم و عملیاتی نماییم  به تعبیرامام رضا(ع) که فرمودند:«اگرکلام ما به گوش مردم برسد، ‌مردم آگاه می‌شوند.» ما هم سعی می‌کنیم تا به صورت بنیادین این عمل را انجام دهیم که خود بهترین موضع‌گیری است.

رهیافتگان : با توجه به این‌که علوم جدید بعضا رویه ضد دینی دارند و برگرفته از فضای غرب هستند به چه صورت دراین دانشگاه اسلامی استفاده می‌شود؟

رشته‌های دانشگاهی مختلفی داریم که به صورت عرف در دانشگاه‌ها فعالیت دارند مانند اقتصاد، ‌مدیریت،‌ روانشناسی،‌ منطق و…که با توجه به مکنب اسلامی بومی سازی کرده‌ایم و به دانشجو ارایه می‌دهیم برای مثال علوم اقتصادی را براساس تعالیم مکتب اسلامی دنبال می‌کنیم یا در رشته منطق تحلیلی ما در واقع روش‌شناسی داریم که چه تفاوتی بین روش شناسی اسلامی و علوم جدید وجود دارد که برمبنای روش شناسی معارف اهل بیت تدریس می‌کنیم. ما حلقه بین علوم جدید و معارف اهل بیت هستیم.

رهیافتگان : مزیت این دانشکده اسلامی به نسبت سایر دانشکده‌های دینی چیست؟

فارغ‌التحصیلان این دانشکده مانند سایرخروجی‌های دانشگاهی هستند و عرصه‌ اصلی همان عرصه‌های آموزش و پرورش و تحقیقات است تا در فضای تولید علم در فضای بین رشته‌ای موفق باشند و یا در عرصه آموزش که فارغ‌التحصیلان این دانشکده براساس تعلیماتی که دیده‌اند و آگاهی کسب کرده‌اند به نسبت بقیه فارغ‌التحصیلان توانایی مدیریتی دارند و در خیلی از تصمیم‌گیری‌های محلی، دولت یا شبکه‌های این چنینی تصویری از آن‌ها باید کسانی باشند که به معارف اهل بیت و مباحث جدید اشراف داشته باشند تا بتوانند درجهت‌گیری‌های کلان جامعه موثر باشند.

رهیافتگان : اصولا گفته میش‌ود که سیاسیون از دانشگاه امام صادق برمی‌خیزند،‌ خروجی دانشگاه اهل البیت چه طیفی خواهند بود؟

در این دانشگاه به دنبال فرمایشان حضرت آقا هستیم ‌چیزی که ایشان چند سالی است تحت عنوان نهضت نرم‌افزاری بیان کرده‌اند تا در عرصه علوم انسانی باید تحول صورت بگیرد ما هم در این جبهه فعال هستیم برای مثال ایشان بحث علوم انسانی و پیشرفت را مطرح می‌کنند که باید براساس الگوی اسلامی مسیر تمدن را مشخص کنیم این را کسانی که هم از علوم جدید وهم به معارف اهل بیت اشراف دارند باید دنبال کنند‌. سعی داریم خروجی ما بر همین مبنا باشد.

رهیافتگان : آیا این جدیت را  در سایر رشته‌های دانشگاهی هم نمی‌شد پیاده سازی کرد؟

ما بر اساس همین هدف کار خود را انجام می‌دهیم تا ضمن تاسیس یک دانشگاه در دل دانشگاه مادر روی بقیه رشته‌ها دانشگاهی هم کم کم اثر بگذاریم و تسری دهیم.

رهیافتگان : این تاثیرگذاری به چه صورت است؟

رویکرد جدید دانشگاه‌های دیگر بر اساس تعاملاتی است که با آن‌ها برقرار کرده‌ایم و اغلب به سوی محتوای اسلامی می‌روند؛ ‌یعنی ما با آن‌ها جلسات متعددی داریم نیمی ازمسوولان این دانشگاه‌ها گفته‌اند ما هم تمایل داریم مانند شما باشیم و تکاپو داشته‌اند تا به تاسیس رشته‌های اسلامی یا رشته‌های با صبغه اسلامی پرداخته شود اما بعضا افرادی در دانشگاه‌های قبل از این بوده‌اند که تفکرسنتی دارند  و خیلی زیر بار چنین روش‌هایی نمی‌روند امیدواریم آن‌ها هم کم کم همراهی کنند.

رهیافتگان : به‌هر‌حال پذیرش این رویه جدید برای سنت‌گرا سخت است

برای همین هم ما دانشکده اهل البیت خود را در دل دانشگاه اصلی و مادر ایجاد کرده‌ایم  وقتی هیات علمی را جذب می‌کنیم سایرین هم با این انگیزه فعالیت می‌کنند زیرا هیات علمی دانشگاه‌ها خیلی حساسیت نشان می‌دهد که از کسانی باشند که دغدغه دینی داشته باشند و با علوم هم اشراف داشته باشند

رهیافتگان : آینده این دانشکده اسلامی با نام اهل البیت را چگونه می‌بینید؟

به‌حمدالله امروز فضای خوی در دانشگاه اصفهان ایجاد شده که روی دانشجویان سایررشته‌ها و استادان تاثیر خوبی داشته است فضایی که فوق تصورما است  زیرا با عنایت الهی ونام مبارک اهل بیت کارمی‌کنیم .

رهیافتگان : استقبال برای حضور دراین دانشکده از سوی دانشجویان مقطع فوق‌لیسانس چگونه است؟

خیلی خوب بوده است زیرا ما مانند بقیه رشته‌ها در امتحانات کنکور کارشناسی ارشد ثبت نام می‌کنیم   و از نقاط مختلف کشور هم در این دانشگاه قبول شده‌اند .

اشتراک گذاری :


  1. مهتاب گفت:

    ای کاش این بود .دانشجوها ذوق دارن ولی استاد خوب وجود ندارد که ندارد که ندارد.دانشکده هیئتی اداره میشود نه اصولی و با تدبیر

آخرین اخبار