تاریخ انتشار :

مصطفی میلانی امین

مترجم قران به زبان ایتالیایی

پدرم تجارت و خودم تحصیل تا مقطع لیسانس در مهندسی الکترونیک و بعد از آن خانواده ام آن قدر از ایران و فضای مذهبی آن و مجالس دینی ای که در مساجد برگزار می شد گفتند تا اینکه علاقمند شدم برای آشنایی و تحصیل علوم دینی به ایران و قم بیایم.

 

download (1)

 

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )،اسمش مصطفی میلانی امین است. او متولد سال ۴۹ در تهران بوده ولی دو ساله که بوده در سال ۱۳۵۱ هـ . ش همراه خانوادهاش برای تجارت به ایتالیا رفت و ساکن شهر میلان قطب صنعتی و تجاری ایتالیا شد و از آن زمان تا ۲۳ سال بعد را در آنجا بوده ولی ما او را در قم یافتیم چرا که الآن بیشتر از ۱۰ سال است که ساکن قم است؛ پرسش را از همین جا آغاز کردیم:

در ایتالیا چه می کردید؟

پدرم تجارت و خودم تحصیل تا مقطع لیسانس در مهندسی الکترونیک و بعد از آن خانواده ام آن قدر از ایران و فضای مذهبی آن و مجالس دینی ای که در مساجد برگزار می شد گفتند تا اینکه علاقمند شدم برای آشنایی و تحصیل علوم دینی به ایران و قم بیایم.

واکنون؟

پس یک دوره سخت آغاز ورود به ویژه که آب و هوای قم هم با من سر ناسازگاری گذاشت سرانجام دور تحصیل را آغاز نمودم. و پس از چند سال ازدواج نموده و اکنون اگرچه گه گاه تدریس می نمایم ولی بیشتر وقتم به ترجمه (و پژوهش) می گذرد.

ترجمه به چه زبانی و مثلا چه چیزی؟

خوب معلوم است به ایتالیایی و بیشتر کتابهایی که اصول اولیه و مبانی اسلام و تشیع را معرفی میکند.

فقط همین؟

نه در زمینه سایت هم فعالیت می نمایم البته ترجمه سایتهای دینی به ایتالیایی همانند بخش ایتالیایی سایت الشیعه دات کام و سایت امام مهدی.

از ایتالیا بگویید؟

خوب معلوم است ایتالیا کشوری پر جمعیت و با تاریخ و فرهنگی باستانی است که اکنون مرکز مسیحیان کاتولیک و محل اقامت پاپ یعنی واتیکان در آنجاست.

آیا در ایتالیا همه مردم مسیحیان پایبند و معتقدی هستند؟

نه مثل خیلی از کشورهای اروپایی مسیحیت در آنجا منحصر شده به یکشنبه کلیسااست رفتن آن هم جمعیتی خیلی کمی میروند، و مسیحیت چندان در زندگی مردم جایی ندارد.

 مصطفی میلانی امین

 

اسلام در ایتالیا چگونه است؟

مسلمانان در آنجا دو گروه هستند مهاجران از شمال آفریقا و کشورهای عربی و مسلمانان بومی.

و شیعیان چطور؟

تا قبل از انقلاب تعداد محدودی مهاجران ایرانی و شیعیان دیگر کشورها بودند، ولی بعد از انقلاب موج مطالعه درباره تشیع به ویژه در میان تحصیل کرده ها شروع شد و عده ای از جوانان تشنه معرفت و عدالت شیعه شدند مثل همان ادواردو آنیلی پسر صاحب کارخانه فیات.

دلیل علاقمندی آنها به تشیع چه بوده؟

مکتب تشیع هم منطقی و عقلانی است بر خلاف برخی اصول مسیحیت و هم دارای ادعیه و برنامه های عرفانی عالی است و هم دارای برنامه های احساسی و عاطفی است و هم حتی برای زندگی دنیایی ما برنامه دارد.

 با توجه فرهنگ انتظارگرایی تشیع و مسیحیان ایا مهدویت جایگاهی در این شیعه شدنها داشته؟

به این شخصیتها و خاطره ها توجه کنید:

ادواردو آنیلی اول مسیحی بود بعد مسلمان شد و سپس شیعه شد او وقتی شیعه شد اسمش را مهدی گذاشت.

آقای روبرتو روح الله آرکادی: مهندسی علوم هسته ای که اکنون ساکن شیراز شده پس از مطالعات فراوان سرانجام در نیمه شعبان چند سال گذشته به عشق امام زمان (عجل الله تعالی) شیعه شد.

روبرت سلمان رایکو: که الآن به قم آمده تا تحصیل علوم دینی بنماید صرفا پس از یک دوره مطالعه درباره ادیان و مقایسه آن با مهدویت شیعه، شیعه شده است چرا که در ایتالیا دانشجوی رشته علوم سیاسی بوده است.

و جالبتر از همه آقای حسین مُرللی و دو دوستش هستند که قصه آنها را بعداً مفصل تعریف خواهیم کرد: این آقای مُرللی و دو دوستش وقتی شیعه شدند در رم یعنی مرکز مسیحیت. یک مکان کوچک اجاره کردند و آنجا را مرکز امام مهدی (عجل الله تعالی ) نام نهادند تا در آنجا مراسمهای دینی انجام شود.

 

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار