تاریخ انتشار :

حجت الاسلام والمسلمین زادهوش

در برخی از کشورهای بزرگ حتی یک مبلغ دینی نداریم

رئیس جامعه المرتضی(علیه السلام) گفت: توسعه آموزش زبان در حوزه نیازمند یک حرکت مدیریتی از سوی مدیران حوزه است که البته برگزاری چنین همایش هایی در همین راستا انجام شده است.

 

IMG20391486

 

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )،حجت الاسلام والمسلمین زادهوش  گفت: فرهنگ و مذهب ما فرهنگی بسته، منطقه ای، قومی و یا ملیتی نیست؛ بلکه فرهنگی جهانشمول است و ما نیز مأمور هستیم که این فرهنگ را به همه مخاطبان در سراسر جهان برسانیم.
وی افزود: لازمه اولیه برای این تعامل و برقراری ارتباط این است که زبان اقوام ملت‌های مختلف را بدانیم و این ضرورت نیازمند استدلال و تاکید نیست، زیرا این مبحث از بدیهیات و ضروریات کار تبلیغ است.
رئیس جامعه المرتضی(علیه السلام) اظهارکرد: خوشبختانه حوزه پس از انقلاب از نظر فعالیت های جانبی و علمی و آموزشی در شرایط خوبی قراردارد و به طور خاص در عرصه زبان آموزی در حوزه کارهای بسیار خوبی انجام شده است.
وی گفت: با تمام فعالیت هایی که در این حوزه انجام شده است، ولی باید گفت که فاصله ما تا وضعیت مطلوب بسیار طولانی است.
حجت الاسلام زادهوش خاطرنشان کرد: نکته ای که در رابطه با زبان عربی باید گفت آن است که زبان عربی، زبان دین ماست است و ده ها کشور مسلمانی که با آنها ارتباط داریم به زبان عربی تکلم می کنند؛ اما با همه اهمیتی که این زبان برای حوزویان ما دارد هنوز درصد بسیاری از طلاب ما به این زبان مسلط نیستند.
وی گفت: برای طلاب و حتی اساتید زیبنده نیست که نتوانند مجلات و متون عربی را به روانی بخوانند؛ امروزه صدها طلبه از حوزه علمیه در کاروان های حج و عتبات عالیات فعالیت می کنند و کوچکترین انتظاری که مردم ما از آنها دارند این است که به راحتی عربی را صحبت کنند.
رئیس جامعه المرتضی(علیه السلام) اظهارکرد: از طرفی صحبت کردن به زبان عربی در این کشورها خود به خود می تواند به گسترش و توسعه ارزش های تشیع و انقلاب اسلامی کمک کند.
وی گفت: نباید این فرصت های ناب تبلیغی را به خاطر مشکل زبان از دست بدهیم؛ انتظار جامعه اهل علم و جامعه ما این است که طلاب ما حداقل به زبان عربی تسلط داشته باشند که به عنوان زبان گویای مکتب اهل بیت(علیه السلام) در همه جا نقش آفرین باشند.
این محقق حوزوی خاطرنشان کرد: متاسفانه در شرایطی قرار داریم برای برخی از کشورهای بزرگ جهان حتی یک مبلغ نیز نداریم که زبان آن کشور را بلد باشد؛ به عنوان مثال امروز لهستان یک کشور بسیار مهم در اروپاست که به سرعت به سمت توسعه پیش می رود، ولی هنوز مبلغی که به زبان پولیشی مسلط باشد نداریم که به این کشور برود و تبلیغ کند.
وی گفت: توسعه آموزش زبان در حوزه نیازمند یک حرکت مدیریتی از سوی مدیران حوزه است که البته برگزاری چنین همایش هایی در همین راستا انجام شده است.
حجت الاسلام زادهوش خاطرنشان کرد: گرچه برخی از موسسات کوچک و بزرگ حوزوی فعالیت هایی در این زمینه داشته اند، ولی نباید از نظر دور داشت که اگر زبان دانی در حوزه به یک ضرورت و التزام تبدیل شود، این رویکرد در حوزه به طور خودکار به وجود خواهد آمد.
وی گفت: حوزه ما باید یک حوزه بین المللی باشد؛ این حوزه بین المللی با چند مسافرت و ورود عده ای اساتید کشورهای دیگر به قم انجام نمی شود، بلکه باید ارتباطات گسترده تری بین حوزه ما با مراکز علمی جهان انجام شود.
این محقق حوزوی خاطرنشان کرد: تبادل استاد ودانشجو و برگزاری گسترده کرسی های شیعه شناسی به نمایندگی اساتید حوزه در دانشگاه های معتبر جهان، حضور گسترده دانشجویان واساتید دانشگاه‌های جهان در قم و ارتباط گسترده علمی بین حوزه علمیه قم و سراسر جهان این حس رادر طلاب به وجود خواهد آورد که باید به سمت زبان بروند.
وی گفت:باید بدانیم که باب بزرگی به روی ما باز شده و باید از این ظرفیت در رسیدن به حد کمال استفاده کنیم؛ همایش زباندانان حوزه در همین مسیر گام بر می دارد و امیدواریم روز به روز بر ابعاد بین المللی حوزه نیز اضافه شود.

منبع: خبرگزاری حوزه

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار