تاریخ انتشار :

مسجد جامع قرطبه یا مثکیه

بنای معروف تاریخ اسلام در اسپانیا

مسجد جامع قرطبه، یکی از بناهای معروف تاریخ اسلام در اسپانیاست که مملو از ستون است.

thumb2_80892

 

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )،مسجد جامع قرطبه یا مثکیه، در شهر قرطبه در اندلس یا اسپانیای امروزی واقع شده است. ساخت این مسجد تقریباً دو قرن و نیم به طول انجامید. نام قدیم این مسجد «جامع حضره» بود. در زمان عبدالرحمن خلیفه اموی اندلس، این مسجد ۱۱ رواق داشت. این مسجد ۱۲۰۰ سال پیش به دست مسلمانان در کوردوبا ساخته شده بود، «مسجد کلیسای کوردوبا» نامیده می شد، ولی با دستور اسقف نام مسجد از روی آن برداشته شده است.chapel_of_sagrario_-_la_mezquita_-_córdoba_2-copy-1024x669

این مسجد در قرن هشتم توسط مسلمانان ساخته شده است و در آن زمان کوردوبا، یکی از معروفترین شهرهای جهان به شمار می آمد. زمانی که مسیحیان بر کوردوبا سیطره یافتند، درقرن سیزدهم در وسط مسجد کلیسایی را ساختند تا این اثر تاریخی از آن زمان به بعد با عنوان مسجد کلیسا شناخته شود. این مرکز هم اکنون نیز زیر نظر شورای اسقفهای کوردوبا اداره می شود.بنای اولیه مسجد بدون قوسهای اطراف صحن بوده است. شکل نعل اسبی قوسها که از آغاز در مراحل مختلف در معماری اموی به ظهور رسیده ‌بود، در اسپانیا و شمال آفریقا تا حد زیادی گسترش پیدا کرد. نقشه این مسجد به نوعی ساده شده نقشه مسجد متوکل است. با ورود به این مسجد خود را در میان انبوهی از ستونها می یابیم که فقط، مسیر جناحهای ساختمانی، ما را به قبله هدایت می کنند.
چندی پیش، شورای اسقفهای شهر کوردوبا در اسپانیا نام «مسجد» را از یکی بناهای معروف تاریخ اسلام این شهر را برداشت.دولت محلی اندلس در جنوب اسپانیا نسبت به این تصمیم شورای اسقفهای کوردوبا مبنی بر حذف نام مسجد از روی این اثر تاریخی و از پایگاه اینترنتی و کتابچه های گردشگری اعتراض کرد.به گزارش خبرگزاری شبستان ، رافائل روردیگز، وزیر گردشگری ایالت اندلس اسپانیا در گفتگو با روزنامه اسپانیایی«ال پائیس» در اعتراض به تصمیم شورای اسقفهای کوردوبا گفت:« تلاش برای مخفی کردن نام مسجد امری غیر معقول است؛ مانند این است که ما کاخ تاریخی سرخ را، کاخ چارلز ششم بنامیم.

cordoba-3
وی افزود: شورای اسقفهای کوردوبا نسبت به این بنا نگاهی دینی دارد که این امر درستی نیست، بلکه باید نگرشی تاریخی به این بناها داشت.وی تصریح کرد: ما بزودی به دلیل این تصمیم شورای اسقفهای کوردوبا به دادگاه شکایت می کنیم.حمید بالحسن، تحلیلگر سیاسی و موسس مرکز بویرتا در روابط بین الملل گفت: طرح این تصمیمی که اخیرا اتخاذ شده به سالها پیش باز می گردد، اسقفها قصد دارند تا جایگاه اسلامی آن را تغییر دهند. وی افزود: از این مسئله نگرانم که آنها تنها به تغییر اسم اکتفا نکنند و به دنبال حذف جایگاه اسلامی آن باشند.

ماریام ایزابیل رومیرو، رئیس کمیته آثار تاریخی اسپانیا گفت: ما قصد نداریم در جدل دینی میان مسلمانان و مسیحیان دخالت کنیم و تنها تلاش داریم از محو تاریخ جلوگیری کنیم. وی افزود: آنها تلاش دارند تاریخ را محو کنند و ما از آن دفاع خواهیم کرد، مسجد قرطبه رمز تاریخی مسلمانان است و باید حفظ شود. گفتنی است، نام «مسجد کلیسای کوردوبا» از گوگل مپ حذف شده بود و جای آن را «کلیسای کوردوبا» گرفته بود، ولی با جمع آوری امضاء نام اصلی به آن بازگشت. همچنین این شهر را مسلمانان قرطبه می نامند.

منبع: تهران پرس

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار