تاریخ انتشار :

حجت‌الاسلام عسگر آقايي

گفتگو با مبلغ ایرانی که در رسانه به آخوند چینی مشهور شده است

اصولا مبلغان برای سفر تبلیغات در خارج از کشور دو زمان فرصت دارند؛ یا دهه اول محرم و یا ایام ماه مبارک رمضان. اما فقط یکی از این ماه ها را برای تبلیغ انتخاب می کنند. یعنی حتی نمی گذارند این دو ماه را با هم برای تبلیغ بروی.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )، جشنواره مردمی عمار فرصت خوبی است تا تمام نیروهای متعهد ارزشی و کسانی که دغدغه های انقلابی دارند، بتوانند خودی نشان داده وگامی برای اعتلای فرهنگی انقلاب اسلامی بردارند. یکی از این افراد روحانی جوانی است که به دلیل تسلط به زبان و فرهنگ چینی سال‌ها است که به عنوان مبلغ در کشور چین فعالیت دارد.
گوشه‌ای از فعالیت‌های تبلیغاتی او در قالب مستندی با نام «آخوند چینی» تنظیم شده و به جشنواره عمار راه پیدا کرد.
مستندی ساده و تاثیرگذار که برای خیلی از ایرانیان جالب و دیدنی بود.حجت الاسلام عسگر آقایی  معتقد است امروز در جنگ نرم قرار داریم و نمی‌توان تنها به گوشه کتابخانه اکتفا کرد و می‌بایست در عرصه فیلم‌سازی به دلیل اثرگذاری که دارد ظهور و بروز بیشتری داشت.
فرصتی پیش آمد تا با ایشان به‌ عنوان شخصیت اصلی مستند«آخوند چینی»گپ‌وگفتی داشته باشیم که در ادامه تقدیم حضور مخاطبان ارجمند خواهد شد:
بازتاب مستند «آخوند چینی» چطور بود؟
خیلی‌ جاها هنوز اکران می‌شود. یکی از دوستان می‌گفت می‌خواهیم درمحله‌مان فیلم را پخش کنیم. به من زنگ زدند تا بروم اصلا فکر نمی‌کردم چنان جمعیتی برای دیدن مستند آخوند چینی آمده باشند. نزدیک به دو هزار نفر بودند که خیلی‌ها اشک می‌ریختند.
فضای ایجاد شده برای خودم هم عجیب بود که فیلم اثرگذار بوده است. البته بازخوردهای متفاوتی را هم شاهد بودیم. همین مستند را یک بار در پارک پخش کردند بعد مردم گفته بودند چرا اطلاع رسانی نکرده بودید و می‌خواستند فیلم را کامل ببینند.

InterviewImageS2311
بهتر نبود این مستند کوتاه در تلویزیون که عمومیت بیشتری دارد پخش شود؟
اتفاقا قبل از این، شبکه سوم مستند را با عنوان «سفیران هدایت» دوبار در ماه رمضان پخش کرده بود و همان را با عنوان«آخوند چینی» برای جشنواره عمار فرستادند، اما بازتاب و استقبالی که در جشنواره از آن شد خیلی بیشتر از تلویزیون بود. بعد از آن خیلی از خبرنویس‌ها برداشت خودشان را از فیلم ارایه کرده بودند و حتی اسم آن را داستان مارکوپولو گذاشته بودند.
البته اسم آنها را باید گذاشت خبرنویس چون حتی زحمت یک گفتگوی کوتاه با خودم را هم به خودشان ندادند و تمام مطالبشان از داخل فیلم بود حتی از داخل فیلم مصاحبه با من درست کردند که برایم کمی عجیب بود شما اولین کسی هستید که در مورد این فیلم از خودم سوال می کنید واقعا مصاحبه می گیرید.
اسم «آخوند چینی» برای فیلم مستند، ‌یک کم ناجور نیست؟
آحوند در زبان چینی، ‌اَخونه است؛ یعنی آقاخونده. و در اصطلاح ما طلبه‌ها می‌گوییم آقا دعوت‌مان کرده است تا درکسوت طلبگی درآییم.
اسم فیلم به پیشنهاد خود شما بود؟
نه خیر! اما آقای رحمتی کارگردان،‌ خودش طلبه است این اسم را او انتخاب کرد که اسم دقیقی هم هست.
شما به‌عنوان یکی از افراد مرتبط با جشنواره عمار، چه چشم‌اندازی برای این جشنواره می‌بینید؟
جشنواره عمار، یک جنبشی است که خدا کند تداوم داشته باشد. اگر چیزی را تشویق کنیم، ‌ بیشتر دوام پیدا می‌کند مانند فوتبالیست‌ها که زمانی خیلی مورد تشویق و حمایت بودند و ناخودآگاه برای مردم مقبول افتادند و گرایش به سمت آن‌ها زیاد شد. بنابراین حالا اگر مستند سازان مذهبی تشویق شوند، قطعا جوانان به این سمت سوق داده می‌شوند.
امروز ما در جنگ نرم هستیم. نمی‌شود در گوشه کتابخانه نشست و خود را کنار کشید باید وارد میدان شویم. ساختن فیلم‌های مذهبی چه داستانی و چه مستند می‌تواند تاثیرات مثبتی به‌ همراه داشته باشد.
البته باید مراقب باشیم. بعضی از فیلم‌ها می‌توانند در تبلیغ و صدور انقلاب اسلامی مفید باشند چون مستندهای خوبی بودند. اما بعضی فیلم‌ها این مشخصه را نداشتند زیرا قبل ازساخت فیلم برای کشوری می‌بایست فرهنگ آن محیط را فهمید گاهی فیلم‌هایی درباره انقلاب ودفاع مقدس برای مردم کشورهای دیگرفرستاده می‌شود که چیزی متوجه نمی‌شوند واحساسی ندارند حتی تصورمی‌کنندکه فیلم‌ها را به زور فرستاده‌اند برای تبلیغ و نتیجه عکس می‌دهد.
مثلا چه کار باید کرد؟
اول لازم است تا درباره انقلاب و دفاع مقدس توضیح داده شود بعد فیلم را اکران کنیم. مثلا در اکسپوی ۲۰۱۰ شانگهای یک فیلم در مورد دفاع مقدس پخش شد که نوجوان کم سن وسالی در فیلم گریه می‌کرد و اصرار داشت تا به جبهه برود. ولی چون آن‌ها چیزی ازفرهنگ ما نمی‌دانستند فکرمی‌کردند آن پسربچه از ترس رفتن به جبهه گریه می‌کند. چینی ها به من می‌گفتند این‌ فیلم‌ها را به زور برای کار تبلیغاتی می‌فرستند؟ لذا چنین شیوه‌ای بدون بسترسازی فرهنگی نتیجه منفی دارد.
ما الان روحانی مبلغ در چین چقدر داریم؟
زیاد نیستند. محمود زهیری دکترای ادیان می‌خواند،‌ احسان نوروزیان کارشناسی و آقای پیردلی هک کارشناسی ارشدعلوم سیاسی. این سه طلبه در چین درس می‌خوانند؛ یعنی حالت تحصیلی دارند نه تبلیغی. من خودم برای تبلیغ به چین می‌روم. تبلیغات شما در چین به چه صورت است با مشکلی مواجه نشده‌اید؟
به مساجد چین سری می‌زنم اگر موقعیت مناسب بود و جمعیتی هم حضور داشتند و احساس امنیت کردم، تبلیغ می‌کنم، ولی اگر احساس خطر کردم مجبورم به صورت چهره به چهره عمل کنم.

شما در چین با لباس روحانیت هستید؟ برای چینی‌ها عجیب نیست؟
چرا. اوایل عجیب بود اما این‌ها شناختی ندارند که این لباس دینی ما مسلمانان است. آن را مثل لباس ملی هندی‌ها می‌دانند. بعد از سلام و احوالپرسی وقتی درمورد لباس سوال می‌کردند برای آن‌ها توضیح می‌دادم که این لباس دینی ماست. آن‌ها خوششان می‌آمد و با من عکس می‌ گرفتند.
حالا که ارز گران شده آیا این مساله در کار تبلیغات برون مرزی شما مشکل ایجاد نکرده است؟
چرا. من برای رفتن چیزی دستم نیست. وقتی سازمان تبلیغات ارز نداد مجبورم از همان ارز گران‌قیمت بازار استفاده کنم زیرا نمی‌شود تبلیغات دینی را معوق گذاشت.
چند نوبت برای سفر تبلیغاتی از طرف سازمان حمایت می‌شوید؟
با نگاه محدودی که مسولان کشور به مبحث تبلیغ دارند، اصولا مبلغان برای سفر تبلیغات در خارج از کشور دو زمان فرصت دارند؛ یا دهه اول محرم و یا ایام ماه مبارک رمضان. اما فقط یکی از این ماه ها را برای تبلیغ انتخاب می کنند. یعنی حتی نمی گذارند این دو ماه را با هم برای تبلیغ بروی.
برای همین خود من ترجیح می‌دهم در ماه مبارک رمضان عازم شوم چون هم زمان بیشتری است و هم به دلیل آب و هوای آن‌جا زیاد اذیت نمی‌شوم. این محدودیتهایی که مسولان تبلیغی در ایران ایجاد کرده اند در حالی است که متاسفانه وهابیون در چین خیلی فعالیت دارند.
خیلی از مردم نمی‌داستند در چین تبلیغ دینی می‌شود حتی خود آقای قرائتی هم نمی‌دانست. آیا درطول این مدت و در سخنرانیهایتان در جشنواره عمار کسی بوده که تمایل به تبلیغ دین در چین پیدا کرده باشد و به شما رجوع کند؟ افراد زیادی هستند که دوست دارند برای تبلیغ عازم شوند. زیرا فکر می کنند این کار برایشان شهرت دارد. جالب است وقتی برای‌شان توضیح می‌دهم که باید ۵ سال زحمت بکشید برای رفتن، چه مشکلاتی سر راه تان وجود دارد منصرف می‌شوند.


اوضاع مسلمانان در چین چگونه است؟
مسلمانان را به عنوان مسلمان نمی‌شناسند، بلکه آن‌ها را یک ملیت می‌دانند. آن‌ها مثل بقیه افراد هم زندگی متوسط دارند و هم مرفه در میانشان است.
شما برای اولین بار در جهان کتابخانه دیجیتالی شیعه به زبان چینی را نیز گرد آوری و تدوین کردید لطفا در مورد این کتابخانه نیز برایمان بگویید؟
بله البته بازهم نسبت به رسانه ها در رابطه با این نرم افزار گلایه دارم چرا که بر خلاف واقع اکثرا این کار را به نام مرکز تحقیقات رایانه ای قائمیه اصفهان تمام کردند در حالی که با بودجه شخصی خود و پس از زحمات زیاد توانستم این کار را تولید نمایم. مرکز قائمیه اصفهان تنها خبر این موضوع را کار کرد و بعد خبرگزاری‌ها این کار را به نام این مرکز تمام کردند درحالی که هیچ حمایت مالی از سوی هیچ مرکزی پشت این کار نبوده و نیست.
در پایان اگر خاطره جالبی دارید برای ما نقل کنید؟
پخش فیلم«آخوند چینی» در مسجد شهرک قدس عاشق آباد خودم هم دعوت داشتم و صحبت‌های عادی درباره اسلام میان مردم چین کردم اکثریت گریه‌شان گرفت جمعیت زیادی نزدیک به ۲هزار نفر آن‌جا بودند خودم ازفضای ایجاد شده منقلب شدم. واقعا گریه شوق مردم بود که از گسترش اسلام اشک می‌ریختند و خدا را شکرمی‌کردند که کارهایی برای اسلام می‌شود و یا در دانشگاه امام خمینی قزوین برای دانشجویان دختر چینی فیلم را گذاشتند. بعد از اکران فیلم اصرار داشتند یک سری از فیلم به آن‌ها بدهم گفتم یکی دارم از روی آن کپی می‌گیرم برای شما می‌فرستم گفتند اشکالی ندارد ما خودمان همان را برای خودمان کپی می‌کنیم. با این‌که این دانشجویان مسلمان نیستند و با طلبه‌های چینی فرق دارند ولی اینقدر برای دیدن فیلم اشتیاق نشان دادند که برایم جالب بود و خدا را شکر کردم.

منبع:پایگاه اندشوران

اشتراک گذاری :


  1. عباس ملکی گفت:

    دست بردارید اینهایی که تو ایران هستند از دینشون پشیمان هستند

آخرین اخبار