تاریخ انتشار :

نوشيعه‌اي از كشور بلژیک؛

دربلژیک شیعیان نمی‌توانند درکنفرانس‌ها ازامام خمینی چیزی بگویند

پدرم بی‌دین اما مادرم مسیحی است یک برادر بزرگتر دارم که اوهم دراسم مسیحی است ولی درعمل مسیحی هم نیست با این حال وقتی مسلمان شدم خیلی مشکل نداشتم زیاد سخت نمی‌گرفتند بعدها حتی خوشحالم شدند زیرا مطابق با احکام اسلامی حرمت خانواده را رعایت می‌کردم.

 

download

 

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )،جوان به دلیل فطرت پاک خود، حق طلب و همواره دنبال حقیقت است.در دین اسلام خداوند به پیامبر توصیه نموده است که برای امر تبلیغ سراغ جوانان برو؛ ‌چراکه آن‌ها حقیقت بهتر را می‌پذیرند و به دور از تعصب‌هایخشک وبی‌منطق هستند. دردوره‌های مختلف هم این قضیه همیشه تکرارشده است و مصادیق زیادی دراین زمینه وجود دارد. جوانانی که ازاقصا نقاط دنیا  با  عنایت الهی دل‌هایشان از نور ایمان منور شده  ومسیر رستگاری را طی کرده‌اند. فردریک(سعید) ون اورمر یکی از این جوانان از بروکسل بلژیک است که ۱۵سال قبل به اسلام مشرف شد اول سنی مذهب و بعد از آن به تشیع گروید؛ او هرچند فارسی را خوب نمی‌دانست اما ساده و بی‌آلایش ازتغییرات مسیر زندگی‌اش برای‌مان تعریف کرد که برای جوانان ایرانی خواندنی است:

چطور شد که بااسلام آشنا شدید؟

چون بیشتر با مسلمانان بزرگ شدیم ودر نزدیکی‌مان مسلمانان مراکشی هستند کم کم به اسلام گرایش پیدا کردم وهربار بیشتر احساس خلاء می‌کردم تا این‌که مسلمان شدم البته بیشتر مسلمانان آن‌جا وهابی هستند آن زمان من ۱۶ساله بودم ابتدا چندان آشنایی بااسلام نداشتم چون اطلاعاتم کم بود میان دوستان مسلمانم دوسه نفر شیعه بودند ولی بروز نمی‌دادند  احساس می‌کردم تقیه می‌کنند یک بار یکی ازآنها آمد وبه من گفت شما که مسلمان شدی و یک قدم جلو آمدی آیا درباره اهل بیت هم چیزی شنیدی و اطلاعاتی داری گفتم نه چیزی نمی‌دانم آنها چه کسانی هستند؟ من فقط عمر، ابوبکر وعثمان را   می‌شناسم وخلیفه چهارم به نام علی  بعد از روی کنجکاوی به کتاب‌فروشی رفتم تا درباره شیعه بیشتر بدانم و کتاب بخرم در واقع اطلاعات من از تشیع همه با مطالعه وتحقیق بود و خدا خواست و شیعه شدم.

چرا دوستان شیعه شما تقیه کرده بودند مگر مشکلی برایشان  ایجاد می‌شد؟

نه من این طور تصور می‌کردم زیرا اهل مباحثه وتبلیغ نبودند متاسفانه اخلاق مردم بلژیک همین است که کسی به دیگری کاری ندارد همه فردگرا هستند  وکاری به دیگران  ندارند برعکس اخلاق و مرام ایرانیان

 

در نوجوانی  مسلمان شدید و تغییردین دادید نظر خانواده چه بود؟

پدرم بی‌دین اما مادرم مسیحی است یک برادر بزرگتر دارم که اوهم دراسم مسیحی است ولی درعمل مسیحی هم نیست با این حال وقتی مسلمان شدم خیلی مشکل نداشتم زیاد سخت نمی‌گرفتند بعدها حتی خوشحالم شدند زیرا مطابق با احکام اسلامی حرمت خانواده را رعایت می‌کردم.

در محل کار مشکلی برای شما که مسلمان و شیعه بودید ایجاد نمی‌شد؟

من راننده کامیون بین شهری بودم تنهایی سفر می‌کردم حتی فرصت برای تبلیغ هم داشتم زیرا نماز وعباداتم را انجام می‌دادم اولین بار که شیعه شدم ماه رمضان بود موقع استراحت وغذا خوردن من امتناع می‌کردم دوستان به شوخی گفتند مگرمسلمان شده‌ای که روزه هستید وچیزی نمی‌خوری خداروشکر مشکل خاصی  نداشتم آن‌جا مردم کاری به کسی ندارند هرکس سرش به کارخودش است.

چطورشد با یک زن مراکشی ازداوج کردید؟

بله خانواده همسرم ازمسلمانان مراکش هستند از طرف یکی از دوستان در بلژیک به مراکش رفتم و با هم ازدواج کردیم بعد ازاین‌که اولین بار به ایران آمدم فقط ۳ماه ونیم ماندم بعد به بلژیک رفتم تا ازدواج کنم ولی زن مسلمان مناسبی در بلژیک پیدا نکردم  و گویا قسمت من درمراکش بود.

وضعیت شیعیان در بلژیک چگونه است؟

به اندازه‌ای که وهابیون زیاد وفعال هستند شیعیان بسیارکم وضعیف‌اند وفعالیت زیادی ندارند اما وهابیون از نظرمالی و تبلیغاتی توسط عربستان حمایت زیادی می‌شوند آنها حتی کتابچه‌های رایگان بین مردم توزیع می‌کنند تا وهابیت را به عنوان اسلام حقیقی نشان دهند. ما متاسفانه خیلی مبلغ شیعه نداریم علمای وهابیت معمولا به زبان فرانسه مسلط هستند  به‌همین خاطر برنامه‌های تبلیغی‌ آنها بیشتر با اقبال عمومی همراه است به نظرم ازطرف ایران جای کار زیادی در بلژیک است.

یکی ازمباحث میان مسلمانان درکشورهای مختلف،‌ ترجمه است  دربلژیک ترجمه آثار دینی چگونه است؟

ترجمه کتاب‌های دینی و شیعی هم بسیار ضعیف بوده  ما برای مطالعه و تحقیق درباره تشیع وقتی به کتابفروشی می‌رویم از بزرگان وعلمای شیعه آثاری نیست به غیر از کتاب‌های علامه موسوی لاری و برخی ازکتاب‌های استاد مطهری چیزی دیگر نیست به‌نظرم باید ترجمه‌ها بیشتر شود وکتاب‌های استادانی چون جوادی آملی نیز به زبانی ساده و روانی ترجمه گردند تا بتوان منابع خوب دینی در اختیارعلاقه‌مندان درکشورهای دیگر هم گذاشت متاسفانه این مساله کمرنگ و ضعیف است.

مسلمانانی مثل خود شما دراین زمینه پیشقدم شده‌اند؟

با یکی از دوستان صحبت کردیم تا کتاب‌های علامه طباطبایی  وجوادی آملی را در فضای فلسفی و فکری کار کنیم  زیرا با فرهنگ کشور بلژیک آشناهستیم اما ترجمه‌های ایرانی ضعیف‌اند چون فقط ترجمه می‌شوند بدون درنظرگرفتن موارد کشورمقصد وفرهنگ مردم آن‌ها و زبان فرانسه که زبان مادری آنها نیست لذا نتوانستند هنگام ترجمه متون دینی با فرهنگ آن‌ها هماهنگ باشند ومنظور را برسانند.

تعداد حسینیه‌ها و مساجد در بلژیک کفایت می‌کند؟

اصلا .دربروکسل فقط مسجد امام رضا برای شیعیان است و شنیدیم که ایرانیان یک موسسه هم تشکیل داده‌اند  و دوسه حسینیه هم مربوط به شیعیان  پاکستان و ترکیه است اما بقیه مراکز دینی از وهابیون است

ازقراردر بلژیک  هم فرقه وهابیت خیلی فعال است؟

بله وهابیون خدمت‌رسانی زیادی به مردم به‌خصوص نیازمندان می‌کنند به سبک میسیونرهای مسیحی فعال هستند به غیر ازآن کنفرانس‌ها وسخنرانی‌های زیادی هم دارند که درمساجد ومراکزمختلف برپا می‌شود به زبان اصلی مردم بلژیک یعنی فرانسوی وعربی برنامه‌های خود را تشکیل می‌دهند  کتاب‌های رایگان هم بین مردم توزیع می‌کنند از شیوه‌های گوناگونی برای جذب بهره  می‌برند.

از قرارشما شاگرد شهید عبده بودید که توسط افراطیون وهابی سوزانده شد برای‌مان ازایشان بگویید؟

بله من از شاگردان آن شهید بودم واقعا مرد بزرگوار و خوبی بود  وقتی از ایران برگشت کلاس‌های اعتقادی تشکیل داد حدود چهارتا پنج سال پیش بود ما سه شنبه‌ها و یکشنبه‌ها به کلاسش می‌رفتیم در مورد عقاید دینی،‌ فلسفه وعلوم قرآن همچنین درمورد امام زمان و ظهورایشان مطالب خوبی می‌گفت  ما درسهای زیادی ازاو یاد گرفتیم  شهادتش ضایعه بزرگی برای مسلمانان  بلژیک محسوب شد. زیاد در جریان ماوقع نیستم که چه  اتفاقی افتاد زیرا خودم به ایران آمدم تا درس بخوانم اما شنیدم که کسی هست جای‌ ایشان را پرکرده و راهش را ادامه می‌دهد.

به نظر شما چرا او را به شهادت رساندند؟

علت شهادت اطلاع زیادی ندارم اما گفتند به خاطر مشکلات سوریه  واین‌که به شیعیان کمک  می‌کرده است شهید شد و او را درمسجد سوزاندند در بلژیک وهابیون خیلی فعال هستند و فکر بسته‌ای علیه شیعیان دارند  حرف زدن با آنها خیلی سخت است

بازتاب شهادت  ایشان دربلژیک چگونه بود؟

خیلی نتایج مثبتی به بارداشت خون شهدا که مظلومانه ریخته می‌شود بی‌ثمر نیست ازآن به بعد شیعه وسنی رابطه بهتری دارند  و متحد شدند مردم کنجکاو شده‌اند که مرد به این خوبی و معتقدی چرا باید آن طورمظلومانه به شهادت برسد همین جرقه خوبی برای اسلام دربلژیک شده است.

با  توجه به موج اسلام‌هراسی  وایران‌فوبیا درغرب وضعیت رسانه‌های بلژیک چگونه است؟

موج اسلام‌هراسی و ایران‌فوبیا خیلی شدید است. فیلم‌ها و برنامه‌های شبکه‌های تلویزیوئی ضد اسلام خیل زیاد هستند مانند فیلم یازده سپتامبر یا فیلم‌هایی که درباره تروریست‌ها ساخته‌اند آنها را به اسلام منتسب کردنده‌اند.رسانه‌ها به‌شدت به دنبال شستشوی مغزی مردم هستند یادم است وقتی تازه به ایران آمده بودم هم‌زمان بود با ماجرای انتخابات ۸۸ مادرم زنگ زد با نگرانی می‌گفت درایران آشوب و بلوا شده تلویزیون نشان می‌دهد که پلیس مردم را کتک می‌زند و اوضاع خوبی درایران نیست به او گفتم بله کم و بیش این اتفاق افتاد اما محدود بود چون در ۹دی مردم تمام کشور برای حمایت ازنظام و ولایت فقیه به خیابان‌ها ریختند و آشوب‌ها را خاموش کردند  همه نشان دادند که با انقلاب هستند اما مادرم می‌گفت در بلژیک اصلا این صحنه‌ها را نشان  نمی‌ دهند کاملا منفی خبرها انعکاس داده‌اند.

در بلژیک برای تبلیغ اسلام شیعی چه موانعی برای شما مسلمانان  وجود دارد؟

راستش هنوز درگیر نشده‌ام اما حتما مشکلات زیادی وجود خواهد داشت  زیرا در بلژیک، مسلمانان شیعه نباید در کنفرانس یا برنامه ای هرچیزی خواستند بگویند یا درباره امام خمینی و اسلام حرفی بزنند هرچند فضای تبلیغات برای وهابی ها ازاد است اما برای شیعیان زیاد مهیا نیست  برعکس وهابیت مرکز بزرگی دارند  که خودمان تعجب می‌کنیم ازیک طرف می‌گویند وهابیون متعصب و خطرناک هستند و ازطرف دیگر دولت جلوی فعالیت‌های آنها را نمی‌گیرد  و راحت تبلیغ می‌کنند این نشان دهند حمایت از آنهاست.

به عنوان یک مسلمان بلژیکی آینده اسلام را چگونه می‌بینید؟

بسیار روشن و خوب می‌بینم مردم دنیا به سمت اسلام گرایش دارند  با توجه به بیداری اسلام این موج بیشتر هم شده است. ما اعتقاد داریم  به ظهور امام زمان  پس نگاه ما به آینده روشن ومثبت است آینده اسلام روبه خوبی است این بی‌شک وظایف ما را درقبال اسلام بیشترم‌کند. به زودی اسلام تمام دنیا را خواهد گرفت  به نظرمن رهبر انقلاب فردی بابصیر وآگاه و عالم است که به فکرتمام مردم دنیا واسلام است که این خود نعمتی بزرگ برای مسلمانان همه جهان محسوب می‌شود.

 

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار