تاریخ انتشار :

اسلام و روشنگری

چرا اسلام سریع ترین دین درحال رشد جهان است؟

پیام اسلام به غیر مسلمانان: اگر نگاهی سطحی به اسلام دارید و تحت تاثیر رسانه و ارتباطات جمعی نگاهی منفی به آن پیدا کرده اید، باید سعی کنید تفکری انتقادی داشته باشید، به منابع اسلامی رجوع کنید، بیندیشید و مطالعه کنید.

 

Quram

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )،طبق آمار رسمی جهانی هر روز تعداد مسلمانان دنیا بیشتر می شود. عوامل زیادی باعث ایجاد چنین پدیده ای شده اند.

نرخ مسلمانان در جهان رو به افزایش است اما چه شواهدی برای این مساله وجود دارد؟
– طبق ” فاکت بوک های جهانی”، در طول دهه اخیر جمعیت کل دنیا ۱۳۷%و جمعیت مسیحیان ۴۶% افزایش داشته است، این درحالی است که جمعیت مسلمانان دنیا به میزان ۲۳۵% رشد کرده است.
– تنها در آمریکا سالانه ۱۰۰،۰۰۰ نفر مسلمان می شوند. به نسبت هر مرد چهار زن اسلام می آورند.
– براساس گزارشات تلویزیونی: سالانه ۴۰۰۰ آلمانی مسلمان می شوند.
– طبق آمار معتبر انگلیس، هرسال ۲۵۰۰۰ نفر در انگلستان اسلام می آورند.
تعاریف زیادی از ایمان مذهبی موجود است. عده ای ایمان را در پرستش یک قدرت بی مانند و عظیم به نام “خدا” می دانند، عده ای انسان ها یا حیوانات (مثلا میمونها)، آتش، بت های سنگی و غیره را به عنوان خدا پرستش می کنند.
تعاریف موجود از “ایمان”، به مرور زمان در طول نسل ها شکل می گیرد و هویت انسان ها با نوع تعریفی که از ایمان دارند آمیخته می شود. تقرییا هرکس بدون دلیل و فکر منطقی تصور می کند ایمان و عقاید خودش درست است. زندگی با افراد و اقوام گوناگون می تواند اعتقادات افراد را تقویت و یا تضعیف نماید.
اسلام و روشنگری
نظرات زیادی در مورد اسلام وجود دارد. عده ای معتقدند اسلام در بعضی زمینه ها دلیل و منطق را به خود راه نمی دهد، درحالی که “قرآن” کتاب اصلی مسلمانان، کلمات خدا خطاب به بنده هایش را در اختیار ما می گذارد و از طرفی با استفاده از روشنگری، تفکر انتقادی و فکر و منطق تلاش می کند در ایمان آورندگان، ذهنی روشن و محکم برای اعتقادشان ایجاد کند تا اسلام را دینی خالص بدانند و آن را الگوی زندگی خود قرار دهند.
اسلام از تفکر انتقادی و منطق استفاده می کند تا بتواند افراد را جهت پیشرفت زندگی کمک کند. افرادی که این نوع تفکر را در خود رشد می دهند، سوال می پرسند، تحقیق می کنند، اطلاعات جمع می کنند و عقاید و نظرات مختلف راجع به موضوع را بررسی می نمایند و با ذهنی باز به نتایج و فرضیه های مورد نظر دست می یابند.
به همین دلیل است که عده زیادی سالیانه از مذاهب دیگر به اسلام روی می آورند و دیگر به دین سابق خود باز نمی گردند.
نظرات افرادی که به تازگی مسلمان شده اند درباره اسلام
بیشتر افرادی که به اسلام روی می آورند از شیوایی و فصاحت زبان قرآن صحبت می کنند، قرآن پر از شواهد و برهان های علمی و منطقی براساس تفکر روشنگری است و از عقلانیت الهی در مورد مسائل اجتماعی سخن می گوید. قرآن متنی بسیار شیوا و فصیح و منحصر به فرد دارد که همیشه تحسین دانشمندان و زبانشناسان را برانگیخته است. ادبیاتی که در متن قرآن استفاده شده است، بسیار متفاوت با ادبیات موجود در احادیث پیامبر اکرم است و این نشان می دهد که قرآن زاییده تصور ذهنی پیامبر نیست که تنها یک قدرت الهی می تواند این کلمات را به او منتقل کرده باشد.
تازه مسلمانان معتقدند هرچقدر دانش و اطلاعات بیشتری داشته باشیم بیشتر به عجایب اسلام و روانی سخن موجود در آن پی می بریم. این کتاب ۱۴۰۰ سال پیش نوشته شده اما شواهد علمی موجود در آن تازه در این عصر درحال اکتشاف است.
اسلام، دینی است که بشریت را به چالش می کشد، او را به سوی تفکر و منطق سوق می دهد تا خودش خدا را بیابد و راه زندگی و مسائل اجتماعی موجود در آن را پیدا کند. قرآن انسان را تشویق به تفکر می کند، و به او می آموزد که بیندیشد و به نتیجه برسد و تنها به ارزش ها و عقاید افراد هم قوم و نسل خویش ارزش ندهد.
در ادامه تعدادی از آیات قرآن را که نشانگر نفکر عقلی و انتقادی است می خوانیم:
سوره روم آیه ۸: ” آیا آنها در دل خود نیندیشیدند که خداوند آسمانها و زمین و آنچه را میان آن دو است ، جز به حق و براى زمان معینى نیافریده ، ولى بسیارى از مردم (رستاخیز و) لقاى پروردگارشان را منکرند.”
سوره یونس آیه ۶۷: ” او کسی است که شب را برای شما آفرید، تا در آن آرامش بیابید؛ و روز را روشنی بخش (تا به تلاش زندگی پردازید) در اینها نشانه‏هایی است برای کسانی که گوش شنوا دارند.”
سوره قیامه، آیه ۳۶: ” پاک [خدایى] که از آنچه زمین مى‏رویاند و [نیز] از خودشان و از آنچه نمى‏دانند همه را نر و ماده گردانیده است”
سوره مومنون، آیه ۱۱۵: ” آیا پنداشتید که شما را بیهوده آفریده‏ایم و اینکه شما به سوى ما بازگردانیده نمى‏شوید؟”
سوره فرقان، آیه ۴۴: “. آیا مى پندارى که بیشتر آنان که پیرو هواى نفس اند گوش شنوا دارند و یا تعقّل مى کنند ؟ آنان جز مانند دام ها نیستند که از سخن جز آوایى نمى شنوند و از اندیشه بهره اى ندارند ، بلکه چون از درک و فهم خود بهره نبرده اند از دام ها نیز گمراه ترند .”
سوره اعراف، آیه ۱۸۴: ” آیا نیندیشیده‏اند که همنشین آنان هیچ جنونى ندارد او جز هشداردهنده‏اى آشکار نیست.”
سوره حشر، آیه ۲۱: ” اگر این قرآن را بر کوهى فرومى‏فرستادیم یقینا آن [کوه] را از بیم خدا فروتن [و] از هم ‏پاشیده مى‏دیدى و این مثلها را براى مردم مى‏زنیم باشد که آنان بیندیشند.”
این تفکر منطقی موجود در اسلام، مخالفان آن را به فکر وا می دارد که جوانب مثبت و منفی تفکر خود راجع به اسلام را بررسی نمایند و به حقیقت آن پی ببرند.

muslimj-224x300

مسلمانان
اما چه چیزی باعث می شود که عده ای از ادیان دیگر مسلمان شوند اما مسلمانان، خود نتوانند آنطور که باید از دین و مذهبشان پیروی کنند و به کمال برسند؟
حقیقت این است که آنان دین خود را به درستی نمی شناسند. اگر بدانند اسلام چقدر روشنگرانه به مسائل نگاه می کند و برای هر چیز دلیل منطقی می آورد و علاوه بر آن قلب و احساس انسان را درگیر پرستش یک قدرت بزرگ که اراده اش از هرچیزی بالاتر است، می نماید. می توانند در اجتماع با سرافرازی از دین خود سخن بگویند و با استفاده از رهنمودهای آن با مسائل و مشکلات رو برو شوند.
اگر بتوانند درست به دین خود بیندشند و آن را مطالعه کنند، می توانند از هر مشکل و مانعی عبور کنند و به هدف برسند.
پیام اسلام
پیام اسلام به غیر مسلمانان: اگر نگاهی سطحی به اسلام دارید و تحت تاثیر رسانه و ارتباطات جمعی نگاهی منفی به آن پیدا کرده اید، باید سعی کنید تفکری انتقادی داشته باشید، به منابع اسلامی رجوع کنید، بیندیشید و مطالعه کنید.
پیام اسلام به مسلمانان: انسان همیشه نعمت هایی در دست دارد که قدر آنها را نمی داند. سعی کنید بیشتر فکر و تامل کنید و تا می توانید راجع به دین خود مطالعه کنید تا بتوانید زندگی بهتری داشته باشید.
مترجم : هدی سلیمی

منبع: نیکو

اشتراک گذاری :


  1. احمدعلي زارع گفت:

    باسلام
    لازم است به استحضار برسانم که کتابی تحت عنوان ( اسلام علمی ترین دین بشریت) به چاپ رسیده که توانسته با استناد به ۳۵۶ مقاله علمی و بین المللی ، احکام دین مبین اسلام را از دید علوم پزشکی و بیولوژی بررسی کنه و فلسفه تمام احکام دین اسلام را به طور مفصل توضیح بده.
    لذا معرفی این کتاب می تواندمطلب خوبی برای تبلیغ سایر ادیان به دین مبین اسلام باشد

آخرین اخبار