تاریخ انتشار :

نشست خبری شهرداری و میراث فرهنگی اصفهان

۲۰۰ میلیون نفر از صنعت توریست جهان متعلق به چین است/ امسال توریست و صنایع دستی اصفهان رشد چشمگیری می کند

دکتر قاسم زاده: شهری پویاست که هر روز در آن یک رویداد را شاهد باشیم و اصفهان حتی در ایام اغتشاشات نیز این پویایی خود را از دست نداد و دوستان ما در فرهنگی شهرداری سنگ تمام گذاشتند.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان) گزارش ازجمال طاهری_/ به مناسبت روز جهانی صنایع‌دست چهارشنبه (۱۷ خردادماه) نشست خبری مشترک اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان و شهردای اصفهان و  در خانه مشروطیت اصفهان برگزار شد. در این نشست دکتر علی قاسم‌زاده، شهردار اصفهان و دکتر علی رضا ایزدی بدون فوت وقت به سوالات خبرنگاران حاضر در جلسه پاسخ گفتند.

 

بزرگترین سفره قلمکار با همکاری مردم تولید خواهد شد

در ابتدای این جلسه دکتر سجاد زاده معاونت فرهنگی هنری شهرداری اصفهان به عناوین برنامه های فرهنگی شهر را در هفته صنایع دستی اعلام و از مردم و خبرنگاران برای حضور در این برنامه ها دعوت به عمل آورد. وی عنوان داشت قرار است از روز شنبه ۲۰ خرداد تا ۲۶ خرداد شهروندان اصفهانی بزرگترین سفره قلمکار جهان را با مشارکت هم در میدان امام حسین اصفهان تولید کنند.

دوره طلایی همکاری دو نهاد شهرداری و میراث

دکتر قاسم زاده در ابتدای جلسه عنوان داشت : در دوره جدید مدیریتی یکی از بهترین دوران تعامل و همکاری میان شهرداری اصفهان و اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان رقم خورده است، البته تعامل من با میراث در سال‌های گذشته و به فراخور مسئولیتی که داشتم تعامل ضروری و لازمی بود، اما در این دوره از مدیریت شهری به علت نوع نگاهی که دکتر ایزدی به مسائل دارند شاهد اتفاق‌های خیلی خوبی هستیم و مسائلی در شهر بررسی و تحلیل و حل می‌شود که بعضی از آن‌ها در ریشه در ۱۰ یا ۲۰ یا ۳۰ سال گذشتۀ اصفهان داشته است. این همدلی و همراهی و هم‌افقی که در این دوره بین شهرداری و میراث فرهنگی شکل‌گرفته نویدبخش اتفاقات خوبی برای آیندۀ نزدیک در شهر اصفهان است؛ ضمن اینکه مسائلی را به‌صورت مشترک با عزیزان میراث فرهنگی روی میز داریم که فعلاً نمی‌توان آن‌ها را رسانه‌ای کرد، ولی در آینده نزدیک خبرهای خوبی را برای مردم اصفهان و بخصوص اهالی فرهنگ و طرفداران میراث فرهنگی شهر خواهیم داشت که به خوانش بهتر شخصیت اصفهان کمک می‌کند و نشانه‌های شهری که به‌مرورزمان فراموش‌شده بود مجدداً دیده‌شده و در معرض دید گردشگران قرار گیرد.

 

دوران جدید برای دلسوزان میراثی اصفهان

وی با تشکر از دکتر ایزدی و همراهی او در مباحث میراثی افزود:  امیدوارم قدردان این فرصتِ شاید تاریخی باشیم چراکه‌ نمی‌دانم چنین فرصتی تکرار خواهد شد یا خیر؛ اما امیدوارم ما بتوانیم از این فرصت کمال استفاده را ببریم و امیدوارم و مردم اصفهان هم که مردم فهیم و قدرشناسی هستند قدردان این نوع مدیریت‌ها در شهر اصفهان باشند.

علیرضا ایزدی، مدیرکل میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان نیز در ادامه این جلسه با تایید سخنان دکتر قاسمزاده دوران جدید را دورانی در بالاترین حد همکاری دو نهاد شهرداری و میراث دانست و از دکتر قاسمزاده برای این همسویی تشکر کرد.

 

حمایت از هنرهای جدید و خلاق جوانان

دکتر قاسمزاده با اشاره به قدمت کم برخی از صنایع دستی اصفهان ازجمله فیروزه کوبی که کمتر از ۷۰ سال عمر داشته و یا صنایعی که از شهر های دیگر به اصفهان آمده و با خلاقیت جوانان این شهر به یک هنر بومی و خاص اصفهان تبدیل شده است گفت شهرداری از این خلاقیتها حمایت میکند.

 

حمایت از صنایع دستی در قالب هدایا

دکتر ایزدی اظهار داشت که یکی از روشهای حمایت از آثار هنرمندان صنایع دستی عرضه هدایای فرهنگی است که اکنون دولت در زمینه مالی مشکلاتی دارد ولی دوستان ما در شهرداری تا حد ممکن در این زمینه کمک میکنند.

 

سرنوشت دولتخوانه صفوی

دکتر ایزدی در پاسخ به خبرنگاری که در رابطه با سرنوشت دولتخانه صفوی پرسیده بود گفت: اکنون حداقل ۶ پروژه روی میز داریم که دولتخانه صفوی نیز یکی از آنهاست.

 

ماجرای موزه تاریخ طبیعی اصفهان

خبرنگاری با طرح سوال در مورد موزه تاریخ طبیعی اصفهان در رابطه با عملکرد مسئولین در این مورد سوال کرد که دکتر ایزدی اذعان داشت: موزه تاریخ طبیعی انفاق تلخی است امیدواریم مباحث حقوقی اش به سرانجام برسید اما خصوصا نیازمند محتوای مناسب در این رابطه نیز هستیم.ولی بخشی از این فضا که پشت موزه تاریخ طبیعی هست مثل تالار تیموری که از زیباترین تالارهای تاریخی است مرمت شده و بزودی مورد بهره برداری قرار میگیرد.

 

وجود صنایع دستی چینی در میدان نقش جهان کذب است

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری استان در بخش دیگری از پاسخ خود به پرسش خبرنگاران با بیان اینکه قانون پیمان‌سپاری ارزی ملغی شده است، نسبت به سوال خبرنگاری در مورد اجناس فیک چینی واکنش نشان داد و با نقل خاطره ای در مورد خبرسازی یک رسانه تهرانی در این مورد گفت از این خبرنگار دعوت کردم با هم به میدان نقش جهان برویم و مغازه ای که چنین اجناسی عرضه میکند را نشانم بدهد اما او نسبت به وجود مغازه های بستنی فروشی در بازار اعتراض کرد. ایزدی در ادامه از خبرنگاران و مردم نیز خواست تا درصورت مشاهد چنین چیزی آن را به اداره میراث اطلاع دهند تا با آن برخورد شود و گفت تا کنون چنین موضوعی صحت نداشته است.

 

برنامه ریزی شهرداری برای استفاده از توان خواهرخوانده ها در فروش صنایع دستی اصفهان

دکتر قاسم زاده شهردار اصفهان نیز در بخش دیگری از پاسخ‌های خود به پرسش‌های خبرنگاران اظهار کرد: ظرفیت استفاده از صنایع‌دستی استان اصفهان در تفاهم‌نامه‌ها با خواهرخوانده‌ها پیش‌بینی و قرار شده تا دوستان ما در حوزه گردشگری و اداره ارتباطاتِ شهرداری الگویی را استخراج کنند و ببینند در هر شهرِ خواهرخوانده چه نوع صنایع‌دستی خواهان دارد و این موضوع نیز بررسی شود که بتوانیم بازارهای دوره‌ای و یا دائمی را در شهرهای خواهرخوانده ایجاد کنیم؛ هرچند که الآن نسبت به چند ماه گذشته تعاملات بهتری با شهرهای خواهرخوانده انجام‌شده و اگرچه انقباض و انبساط‌هایی هم داشته‌ایم ولی الآن روبه انبساطِ ارتباطات با شهرهای خواهرخوانده است؛ ضمن اینکه در سال‌های گذشته نیز بازارچه‌های عرضۀ محصولات فرهنگیِ شهر اصفهان در شهرهای خواهرخوانده را داشتیم که در مواردی موفق یا ناموفق بوده‌ایم ولی قطعاً این موضوع را تحلیل خواهیم کرد.

 

سال پر برکتی در پیش داریم

دکتر قاسم زاده با اشاره به پر شدن تورهای اصفهان گردی چینی ظرف ده روز اذعان داشت از ابتدای سال شاهد سال پر برکتی در زمینه توریست بوده ایم که با حضور ترویست چینی این موضوع بیش از پیش به چشم خواهد آمد و برای صنعت توریست اصفهان اتفاقات خوبی در راه است.

 

چرا توریست اروپایی کم است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان در پاسخ به انتقادهای برخی خبرنگاران نسبت به عدم ورود گردشگران غرب اروپا به اصفهان و حضور گردشگران چینی که شایعه شده است بدون خرید از اصفهان دیدن می کنند گفت: اول اینکه باید پروپاگاندای رسانه ای را در مورد ورود توریست به ایران از سمت غرب در نظر بگیریم و این چیزی نیست که در دست ما باشد همچنین در نظر داشته باشید که چین هم اکنون یکی از ۳ اقتصاد بزرگ دنیا است و در سال ۲۰۰ میلیون چینی به مسافرت توریستی خارج از چین می روند و سهم بالایی از توریست دنیا در دست این کشور است.

 

علت خرید نکردن توریستهای چینی 

دکتر قاسم زاده نیز با اشاره به نگاه جالب وزیر مختار سفارت چین در ایران نسبت به وضعیت توریست گفت: وزیر مختار سفارت چین که یک خانم است در جلسه ای با ما موارد مختلفی از مشکلات توریست چینی در ایران و اصفهان را لیست کرده بود که حائزه اهیمت است یکی از این موارد نبود صرافی برای تبدیل پول چینی بود که شاید این مبحث که خبرنگار محترم میگوید توریست چینی در اصفهان خرید نکرده است به این مورد بازگردد. اینکه خود آنها برایشان این موضوعات و رفع آن مهم است جالب توجه است و مانیز تلاش خود را در رفع مشکلات میکنیم.

 

 رویدادهای فرهنگی شهر و کمک به خرید صنایع دستی

دکتر قاسمزاده در پاسخ به خبرنگاری که رویدادهای فرهنگی شهر را بی حاصل دانست گفت: شهری پویاست که هر روز در آن یک رویداد را شاهد باشیم و اصفهان حتی در ایام اغتشاشات نیز این پویایی خود را از دست نداد و دوستان ما در فرهنگی شهرداری سنگ تمام گذاشتند. یکی از خروجی های این رویدادها خرید کردن مردم اعم از اصفهانی ها و غیر اصفهانی ها از بازارهای حاشیه این رویدادهاست که به اقتصاد صنایع دستی نیز رونق می بخشد.

 

بازار بزرگ توریست چین میتواند راهگشای صنایع دستی باشد

دکتر ایزدی در ادامه در پاسخ به خبرنگاران گفت :ما در سال‌های ۸۲ و ۸۳ که برنامه جامع گردشگری را بررسی می‌کردیم برای افق ۱۴۰۴ سهم ۲۰ میلیونی را در نظر می‌گرفتیم که اگر بتوانیم به آن رقم برسیم اتفاقات بسیار خوبی در حوزه اقتصادِ ما رخ می‌داد که تا قبل از کرونا از مرز قریب ۸ میلیون نفر گذشته بودیم، اما بعدازآن ۳ سال بد را سپری کردیم، اما به‌عنوان کسی که در این حوزه تخصص دارد باید بگویم گردشگر، گردشگر است. گردشگر نیازمند هتل و صبحانه و ناهار و شام است و اگر صنایع‌دستی را بخرد اتفاق بهتری است. الآن که ما به‌دنبال برنامۀ کمّیِ ۲۰ میلیون نفر هستیم تنها بازاری که می‌تواند ما را به آن سمت سوق دهد اتفاقاً بازار پرتردد چینی است، اما شایداز ریشه و اصالت ما است، شاید به متانت ما است و شاید به‌واسطه مسائل فرهنگی ما است که هنوز نمی‌توانیم جیبشان را خالی کنیم، اگرچه این کلام، کلام مناسبی نیست. فعلاً بازاری که به فرهنگ ما احترام می‌گذارد روسیه و چین است.

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار