تاریخ انتشار :

نجاح بزی

کارآفرین و فعال اجتماعی مسلمان در فقیرترین شهر بزرگ آمریکا

نجاح بزی که کار خود را با پرستاری در ایالت میشیگان شروع کرد حالا مدیریت یکی از بزرگترین خیریه‌ها و سازمان‌های توانمندسازی را در آمریکا بر عهده دارد.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان)در دنیای امروز و برخلاف دهه‌های گذشته، جوامع رو به رو شاهد حضور زنان در عرصه‌های مختلف از جمله کارآفرینی هستند.

یکی از کلیشه‌هایی که در مورد زنان در برخی از جوامع وجود دارد، عدم توانایی آنها برای مسائلی مانند داشتن پست‌های مدیریتی است. با این همه در سال‌های اخیر حضور زنان در مشاغل مدیرتی و حوزه‌های مرتبط به مدیریت سازمان‌های مختلف در اجتماع به دلیل دسترسی بیشتر به تحصیلات و بیشتر شدن فرصت‌های شغلی برای زنان بسیاری امکان‌پذیر شده است.

در این میان زنان مسلمان هم با تأثیرپذیری از این روند غیرقابل بازگشت، خود را بیش از گذشته در رشد و تعالی اجتماع سهیم دانسته و تلاش می‌کنند که با عناوین مختلف مانند کارآفرینی در رشد و توسعه جوامع خود نقش‌آفرینی کنند.

نجاح بازی (Najah Bazzy) یکی از زنان مسلمانی است که تلاش کرده علاوه بر موفقیت‌های شغلی در فعالیت‌های اجتماعی نیز سرآمد شود.

 

ریشه‌های اسلامی نجاح و کمک به نیازمندان

نجاح در شهر دیربورن در جنوب شرقی میشیگان و در خانواده‌ عراقی مهاجر متولد و بزرگ شد. این کارآفرین و فعال اجتماعی مسلمان مدرک پرستاری خود را از دانشگاه مدونا (Madonna University) گرفت و دارای مدرک دکترای افتخاری علوم انسانی از دانشگاه اوکلند است.

پدربزرگ و مادربزرگ نجاح در سال ۱۸۸۵ به ایالات متحده نقل مکان کردند. او از مادری سوری و پدری لبنانی به دنیا آمد. خود نجاح می‌گوید که والدینم ابتدا مرا به گونه‌ای تربیت کردند که مسلمان باشم و به یاد می‌آورد که مادرش به او می‌گفت: خدا یکی است، یک قرآن وجود دارد. یک قبله وجود دارد و یک امت داریم و ما یک خانواده مسلمان هستیم.

او در محله‌ای متنوع از نظر فرهنگی در دیربورن بزرگ شد؛ جایی که مهاجران برای کار در کارخانه‌های خودروسازی فورد، جنرال موتورز یا کرایسلر نقل مکان کردند.

او می‌گوید که بچه‌ها همه با هم دوست بودند، همسایه‌ها در ایوان می‌نشستند، و مردم جدای از اتحادیه کارگران خودروسازی متحد بودند که وفاداری قوی به کشور داشتند. نجاح در کودکی مترجم عربی در مدرسه بود. او می‌گوید که معلمان از سنین جوانی به او علاقه نشان می‌دادند و معتقد است که او در آینده خواهد درخشید.

اما لحظه‌ای که باعث شد همه چیز در زندگی نجاح تغییر کند در سال ۱۹۹۶ رخ داد. در این زمان نجاح به عنوان پرستار مشغول به کار بود که از یک خانواده پناهنده عراقی دیدن کرد تا به مراقبت از نوزاد در حال مرگ آنها کمک کند. او می‌دانست که شرایط دشوار خواهد بود، اما برای چیزی که با آن روبرو شد آماده نبود.

 

 

نجاح در گفتگویی که با CNN در سال ۲۰۱۹ داشت، شرایط را به این شکل شرح داد: آنجا، در خانه، اولین نگاهم به فقر را تجربه کردم.. آنها (خانواده نوزاد) مطلقاً چیزی نداشتند. یخچال نبود، اجاق گاز نبود، تخت خواب نبود. … نوزاد در یک سبد لباسشویی روی حوله‌های سفید تمیز دراز کشیده بود. من با دیدن این وضعیت بسیار ویران شدم.

آن روز نجاح و خانواده‌اش تمام وسایلی را که می‌توانستند ـ از جمله تخت خواب ـ فراهم کردند و به این خانواده تحویل دادند. اما این تازه شروع کار بود. طبق آمار اداره سرشماری ایالات متحده، بیش از یک سوم ساکنان دیترویت ـ و تقریباً نیمی از کودکان شهر ـ در فقر زندگی کرده که باعث شده دیترویت فقیرترین شهر بزرگ آمریکا شود.

در همان سال نجاح انجمن جوانان مسلمان (Young Muslim Association) را تأسیس کرد که اکنون پیوند جوانان مسلمان (Muslim Youth Connection) نامیده می‌شود تا آموزش رهبری و خدمات اجتماعی را برای فرزندان خود و جوانان جامعه ارائه دهد. نجاح می‌گوید: در آن زمان دیربورن بسیار عرب‌محور شده بود. من خیلی تشنه بودم که جوانان تنوع را درک کنند.

نجاح برای سال‌ها تلاش‌های انسان‌دوستانه خود را از خانه‌اش انجام می‌داد و کالاهای اهدایی به افراد نیازمند را در مینی‌ون خانواده‌اش حمل می‌کرد. در نهایت، تلاش‌های او منجر به تأسیس زمان اینترنشنال(Zaman International) شد؛ یک سازمان غیرانتفاعی که اکنون از زنان و کودکان فقیر با هر پیشینه‌ای در منطقه دیترویت حمایت می‌کند. این گروه به بیش از ۲۵۰ هزار نفر کمک کرده است.

 

به دنبال حمایت از نیازمندان و تبدیل شدن به قهرمان

امروز، زمان اینترنشنال از یک تأسیسات ۴۰۰۰۰ فوت مربعی (۳۷۱۶ متر مربع) در حومه اینکستر(Inkster) به حمایت از نیازمندان می‌پردازد. انبار این گروه راهروهایی از غذا، ردیف‌های لباس و مجموعه‌های وسیع مبلمان را به صورت رایگان در اختیار نیازمندان قرار می‌دهد. مدیران پرونده گروه به مشتریان کمک می‌کنند تا به مسکن و سایر خدمات دسترسی پیدا کنند.

نجاح گفت: ما برای تثبیت شرایط آنها در سریع‌ترین زمان ممکن تلاش می‌کنیم. زنان وارد خانه می‌شوند و نیاز مبرم دارند و با برآورده شدن نیازهای اولیه خود بیرون می‌روند. پوشاک و اثاثیه اهدایی این گروه نیز از طریق فروشگاه فروش مجدد Good Deeds در دسترس عموم قرار می‌گیرد.

این سازمان غیرانتفاعی همچنین از طریق برنامه‌های هنرهای خیاطی و آشپزی خود، آموزش رایگان و کاریابی و همچنین آموزش حرفه‌ای را به مشتریان ارائه می‌دهد، هدف کمک به زنان برای خودکفایی است.

زمان اینترنشنال پروژه‌های زیادی هم در عرصه بین‌المللی دارد. این پروژه‌ها شامل تهیه غذا، پوشاک، آموزش حرفه‌ای و سرپناه برای زنان نیازمند است. آنها همچنین کمک‌های بشردوستانه را در یمن، اتیوپی، لبنان، سوریه، عراق و غزه در فلسطین تأمین می‌کنند.

 

بر اساس گزارش سالانه ۲۰۱۸، این سازمان دارای ۴۴۴ شریک فعال از متخصصان مراقبت‌های بهداشتی گرفته تا روحانیون است. با تیمی متشکل از ۲۰۰۰ داوطلب عادی فعالیت می‌کند.

نجاح در سال ۲۰۱۲، در یک مستند PBS به نام «محمد(ص): میراث یک پیامبر» حضور داشت که در آن درباره تأثیرات مثبت پخش قرآن برای بیماران مسلمان در حال مرگ و تشکیل خانواده‌ای مبتنی بر ایمان در ایالات متحده بحث کرد. در سال ۲۰۱۹ نجاح به عنوان یکی از ۱۰ نامزد قهرمان سال CNN‌ انتخاب شد.

نجاح می‌خواهد زنان را برای دستیابی به پتانسیل خود توانمند کند و می‌گوید: مردم فقط به فرصت و به امید نیاز دارند؛ این کاری است که بهترین ماحصل را خواهد داشت.

گزارش از محمدحسن گودرزی

منبع: ایکنا

 

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار