تاریخ انتشار :

آلبانی

قرآن کوچک و مینیاتوری که یک خانواده آلبانیایی را مسلمان کرد

کشف یک قرآن کوچک توسط یک خانواده آلبانیایی نزدیک به ۱۰۰ سال پیش باعث شد تا این خانواده مسلمان شوند و دین اسلام سینه به سینه و نسل به نسل در این خانواده ماندگار بماند.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان) به نقل از الشرق، «ماریو براچی» قبل از اینکه قرآن کوچک و مینیاتوری را که عرض صفحاتش به دو سانتیمتر می رسد، دست بگیرد، وضو می گیرد و آن را می بوسد و روی پیشانی اش می گذارد. اما پشت این قرآن قدیمی حکایتی طولانی و عمیق وجود دارد که نزدیک به ۱۰۰ پیش یک خانواده آلبانیایی آن را یافتند و به خاطر آن تمام تلاش خود را برای محافظتش می کند.

 «ماریو براچی» آلبانی تبار به فرانس پرس درباره قرآن کوچک قدیمی که باعث گرویدن خانواده اش به دین اسلام شد، می گوید: اجدادش این قرآن را هنگامی که برای ساخت خانه اقدام به حفاری کردند، کشف کردند. این قرآن در جعبه ای نقره ای روی سینه یک مسلمان مرده پیدا کردند.

وی ادامه داد: خاندان براچی این قرآن را حفظ کردند. سپس به دلیل علاقه شان به مطالعه، قرآن را خواندند و درباره این کتاب الهی و مضامین آن تحقیق کردند، به طوری که کل خانواده به دین اسلام گرویدند.

ضخامت این قرآن یک سانتی متر و عرض آن دو سانتیمتر است. برای خواندن آن باید از ذره بین استفاده کرد.آلتون کراج، محقق علوم قرآنی در دانشگاه آلبانی معتقد است که این نسخه قرآن کمیاب است و از نوع خاصی از چاپ برخوردار است که قدمت آن به قرن نوزدهم برمی گردد.

اندازه کوچک قرآن باعث شد تا آن را از چشم پلیس رژیم کمونیستی که جلوی دینداری را می گرفت، پنهان کنند. اسکندر، پدر ماریو، قرآن را باوجود تلاش پلیس آلبانی برای پیدا کردنش مخفی کرد. پلیس آلبانی در آن زمان همه بخش های منزل را برای پیدا کردن قرآن جستجو کردند که بدون نتیجه بود.

ماریو می گوید: پدرش قرآن را به کوزوو فرستاد و آن را دفن کرد و پس از پایان جنگ در اوایل هزاره کنونی بیرون آورد.

وی می گوید: این قرآن میراث خانواده اش است و هرگز از آن دست نمی کشد.بلرنا همسر ماریو می گوید: تازمانی که قرآن در خانه است، احساس امنیت می کند.

ماریو درباره پیشنهادهای خرید این قرآن می گوید: پیشنهادهای زیادی برای خرید قرآن از جمله از موزه‌ها به دست او رسیده است، اما به کسی این کتاب آسمانی را نخواهد فروخت.

منبع:شبستان

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار