تاریخ انتشار :

امارات

سنت‌ها، آیین‌های خاص مردم امارات در ایام ماه مبارک رمضان

ماه رمضان در امارات با آداب و رسوم خاصی همراه بوده که مهمترین آن جشن حلول ماه مبارک معروف به «حق شب» است؛ بچه‌ها بعد از نماز مغرب لباس‌های سنتی زیبا به تن و کفش‌های منقوشی را به پا کرده، به در خانه‌ها می‌روند و اشعاری می‌خوانند و شیرینی و آجیل جایزه می‌گیرند.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) به نقل از الامارات، ماه مبارک رمضان در امارات آداب، سنت‌ها، آیین‌ها و خاطرات خاص خود را دارد، آدابی که در بسیاری از جنبه‌های زندگی مردم این کشور بازتاب می‌یابد.

این آداب، سنت‌ها و آیین‌های رمضان در امارات با بقیه ماه‌های سال متفاوت است چرا که ماه رمضان در امارات ماه تقویت پیوندهای خویشاوندی، دیدارهای خانوادگی و شب‌نشینی تا سحر است.

رمضان در گذشته رنگ و بوی متفاوتی داشت، هر ساله با آمدن این ماه خاطرات قدیمی، زیبا و شیرین نیز زنده می‌شود. شادی حلول ماه رمضان که جایگاه ویژه‌ای در قلب مسلمانان دارد در فرهنگ‌ها، آداب‌ و رسوم مختلف مسلمانان منعکس‌ شده که در آن میراث دینی و مردمی در هم آمیخته شده است.

 

اماراتی‌ها و «حق شب»

جشن حلول ماه مبارک رمضان در گذشته از شب نیمه شعبان که به «حق‌اللیله شب» معروف است آغاز می‌شود و در امارات رسم بر این است که بچه‌ها بعد از نماز مغرب در محله خود جمع می‌شوند. لباس‌های سنتی زیبا به تن و کفش‌های منقوشی را به پا کرده و به در خانه‌ها می‌روند و بر در هر خانه اشعاری می‌خوانند تا اهل خانه به آنها شیرینی و آجیل بدهند.

قرقیعان یا حق شب یکی از آداب‌ و رسوم رایج ماه رمضان در منطقه خلیج‌ فارس است. در این مراسم کودکان شب‌های چهاردهم، پانزدهم و شانزدهم ماه مبارک رمضان را جشن می‌گیرند. کودکان برای برگزاری این مراسم از روز دهم ماه رمضان آماده می‌شوند و به این منظور خانه‌هایی را که قصد دارند در شب‌های قرقیعان به سراغ آن بروند مشخص می‌سازند و از سویی کیسه‌هایی را آماده می‌کنند که مادرانشان برای آنها دوخته‌اند تا آجیل و شکلات را در آن بریزند.

 

 

رمضان و جشنی پر از شادی

ماه رمضان در امارات با جشنی پر از شادی آغاز می‌شود. رسم بر این است که تمام خانواده بر سر یک سفره در خانه پدر یا پدربزرگ جمع می‌شوند و دیگر اعضای خانواده یا مهمانان مدعو با خود سینی‌های بزرگی می‌آورند که حاوی غذاها و خوراکی‌های مورد علاقه آنها است و آن را با دیگران به اشتراک می‌گذارند.

این رسم هنوز هم در امارات معتبر است. به طور کلی می‌توان گفت آداب‌ و رسوم ماه مبارک رمضان در امارات نسل‌هاست که تغییر نکرده و همان‌گونه بوده که پیش‌تر بوده است. آماده شدن برای ماه رمضان پیش از این ماه صورت می‌گیرد.

 

در این ماه اتاق‌هایی برای برگزاری ملاقات با همسایه و خانوادگان تدارک دیده‌ می‌شود. در ادامه خرید و تهیه «میر» آماده می‌شود. این رسم اصیل اماراتی است که در آن هدایایی به خانواده و دوستان تقسیم می‌شود. هدف از این رسم صله‌ رحم و تقویت پیوندهای دوستانه بیان شده است.

 

مسحر و دیگر رسوم ویژه رمضان در امارات

«مسحر» یکی از بارزترین خصوصیت ماه رمضان در امارات است و در برخی کشورها به آن «مسحراتی» می‌گویند، مسحر فردی است که در ماه رمضان در کوچه‌ها خانه به خانه می‌چرخد و طبل می‌زند و بدون اجرتی مردم را برای سحری بیدار می‌کند، مردم نیز در شب عید فطر هدایایی به او می‌دهند برخی نیز زکات فطره خود را به وی می‌دهند.

از سویی مجالس ویژه ماه رمضان که در لهجه اماراتی «میلس» یا «دیوانیه» نام دارد، نیز تشکیل می‌شود. این مجالس که نوعی محفل اجتماعی برای پذیرایی از مهمان‌ها در ماه رمضان است، برای سال‌ها محل اجتماع مردم و تبادل اخبار مختلف و همچنین خواندن شعر و گفتن داستان‌ها بوده است.

این محافل تا سحر ادامه داشت تا زمانی که صدای طبل مسحراتی بلند می‌شد. از سویی زنان و دختران در این ماه مبارک رمضان گردهم می‌آیند و لباس‌های جدیدی برای خود، همسران و فرزندان خود می‌دوزند. وقتی ماه رمضان به روز آخر خود می‌رسد، زنان تمیز کردن خانه را آغاز می‌کنند و مشغول پختن شیرینی‌ها و خوراک‌های مخصوص عید فطر می‌شوند. ماه رمضان در امارات ماه بازی‌های خاص کودکان نیز هست.

منبع:ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار