تاریخ انتشار :

مالکوم ایکس

اسلام ؛ راه نجات از برتری رنگ ها و نژادها

«مالکوم ایکس»، فعال سیاه‌پوست و مدافع حقوق آفریقایی -آمریکایی‌ها زمانی که در سال ۱۹۶۴ در حال انجام مراسم حج بود، نامه ای به دستیاران خود در نیویورک نوشت و توضیح داد که چگونه اسلام همه راه حل ها را برای ریشه کن کردن نژادپرستی ارائه می دهد.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) «مالکوم ایکس»، فعال سیاه‌پوست و مدافع حقوق آفریقایی -آمریکایی‌ها زمانی که در سال ۱۹۶۴ در حال انجام مراسم حج بود، نامه ای به دستیاران خود در نیویورک نوشت و توضیح داد که چگونه اسلام همه راه حل ها را برای ریشه کن کردن نژادپرستی ارائه می دهد.

 

مالکوم در نامه اش از مکه زمانی که در سفر حج بود، گرایش آمریکایی ها به دین اسلام را مهمترین راه نجات از برتری رنگ ها و نژادها دانست.

 

او در این نامه نوشت: هرگز شاهد چنین مهمان نوازی صمیمانه و روحیه عظیم برادری واقعی نبوده ام . اینجا مردم از هر رنگ و نژادی در سرزمین مقدس کهن، خانه ابراهیم، ​​محمد و همه پیامبران دیگر جمع می شوند و با هم عبادت می کنند.

زیارت مکه مکرمه نصیب من شد، هفت دور در اطراف کعبه همراه با جوانی به نام محمد چرخیدم، از چاه زم زم آب نوشیدم، هفت بار بین تپه های کوه صفا و مروه رفتم و برگشتم. من در شهر باستانی منا و در کوه عرفات نماز خواندم.

ده ها هزار زائر از سراسر جهان آمده بودند، از چشم آبی ها گرفته تا آفریقایی های سیاه پوست، اما همه ما در مراسم مشابهی شرکت می‌کردیم و روحیه اتحاد و برادری را نشان می‌دادیم،در حالی که تجربیات من در آمریکا باعث شده بود باور کنم هرگز بین سفیدپوستان و رنگین پوست ها چنین اتحادی نمی تواند وجود داشته باشد.

آمریکا باید اسلام را درک کند، زیرا اسلام  تنها دینی است که مشکل نژادی را از یک جامعه پاک می کند. در طول سفرهایم در جهان اسلام، با افرادی ملاقات کرده‌ام، با آنها صحبت کرده‌ام و حتی با آنها غذا خورده‌ام اما هرگز صمیمیتی مانند آنچه در اینجا فارغ از هر رنگ و نژاد بیم افراد دیده ام را شاهد نبودم.

ممکن است از این سخنان من شوکه شوید. اما در این سفر زیارتی، آنچه دیده ام و تجربه کرده ام، مرا وادار کرده است که بسیاری از الگوهای فکری قبلی خود را تغییر دهم و برخی از نتایج قبلی را کنار بگذارم. این برای من خیلی سخت نبود. علیرغم اعتقاد راسخم، من همیشه مردی بوده ام که سعی کرده ام با واقعیت ها روبرو شوم و واقعیت زندگی را به عنوان تجربه جدید و دانش جدید بپذیرم. من همیشه ذهنی باز داشته‌ام، که برای انعطاف‌پذیری لازم است و باید همراه با هر شکلی از جستجوی هوشمندانه برای حقیقت باشد.

ما در اینجا واقعا یکسان و با هم برادر بودیم.از اینجا می دیدم که شاید اگر آمریکایی‌ها می‌توانستند یگانگی خدا را بپذیرند، شاید آنها نیز می‌توانستند در حقیقت یگانگی انسان را بپذیرند  و دیگر آسیب رساندن به دیگران به خاطر تفاوت هایشان در رنگ و نژاد را فراموش کنند.

با وجود نژادپرستی که مانند سرطانی لاعلاج آمریکا را گرفتار کرده است، قلب سفیدپوست های آمریکایی باید پذیرای راه حلی اثبات شده برای چنین مشکل مخربی باشد. شاید زمان نجات آمریکا از فاجعه قریب‌الوقوع فرا رسیده باشد ؛ همان ویرانی که نژادپرستی بر آلمان وارد کرد و در نهایت خود آلمانی‌ها را نابود کرد.

هر ساعت اینجا در سرزمین مقدس به من این امکان را می دهد که بینش معنوی بیشتری در مورد آنچه در آمریکا بین سیاه و سفید اتفاق می افتد داشته باشم.

از آنجایی که نژادپرستی آمریکا را به سمت مسیر خودکشی سوق می دهد، معتقدم که سفیدپوستان نسل جوان در کالج ها و دانشگاه ها باید به راه معنوی حقیقت روی آورند؛ تنها راهی که برای آمریکا باقی مانده است تا از فاجعه ای که نژادپرستی منجر به آن می شود،جلوگیری کنند.

مالکوم یکی از بزرگ ترین و تاثیرگذارترین سیاه پوست های آمریکایی در طول تاریخ است.او عضو جنبش «ملت اسلام»، یک جنبش سیاسی مذهبی آفریقایی-آمریکایی بود که «والاس دی.فرد محمد» آن را در دهه ۱۹۳۰ تاسیس کرد.هدف آنها بهبود شرایط اقتصادی،اجتماعی،روحی و روانی برای سیاه پوست های آمریکایی در این کشور بود اما عملکرد آن به گونه ای بود که منتقدان آن را یک سازمان «برتری طلب» می دانستند.

هنگامی که مالکوم می خواست به سفر حج برود این سازمان را به طور رسمی ترک کرد و بعد از سفر حج با نام «الحاج ملک الشباز» به آمریکا برگشت و سازمان «وحدت آمریکایی-آفریقایی» را تاسیس کرد. این سازمان حامی هویت سیاه پوستان و قائل بر این بود که «نژادپرستی» بزرگ ترین دشمن آمریکایی های سیاه پوست است

منبع:شبستان

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار