تاریخ انتشار :

اسکاتلند

امینه؛ مرکز ملی زنان مسلمان اسکاتلند

«امینه» سازمانی بر پایه توانمندسازی جامعه مسلمانان در اسکاتلند است و برای ایجاد یک اسکاتلند عادلانه‌تر برای همه و کار مشارکتی با زنان مسلمان فعالیت‌های متنوعی انجام می‌دهد.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان) یکی از مسائلی که زنان مسلمان در کشورهای غربی و جوامع غیرمسلمان در مورد آن دچار چالش و مشکل شده‌اند،‌ موضوع حضور در اجتماع و انجام فعالیت‌های حرفه‌ای خود است.

گروه بزرگی از زنان مسلمان به ویژه زنانی که در کشورهای غیراسلامی به عنوان مهاجر زندگی می‌کنند، به دلیل مسائلی مانند تفاوت‌های فرهنگی بین کشورهای مبدأ و مقصد، سطح آموزش در جامعه جدید و برخی محدودیت‌های سنتی باعث شده که زنان مسلمان نتوانند در جوامع غربی از همه ظرفیت‌های خود برای پیشرفت در جامعه و رشد فردی و شغلی استفاده کنند.

با این همه این مسائل باعث نشده است که زنان مسلمان به طور کلی از جامعه حذف شوند. برخی از این زنان با تأسیس بنیادها و نهادهایی با محوریت توانمندسازی زنان مسلمان، حمایت‌ از آنها در مقابل مسائلی مانند خشونت خانگی و اسلام‌هراسی و آموزش به آنها تلاش دارند به طور کامل چهره زن مسلمان را از کلیشه‌هایی که در جوامع غربی به دلیل داشتن حجاب در مورد آنها وجود دارد، رهایی بخشند.

امینه یکی از سازمان‌هایی است که همه این اهداف را دنبال و هدف خود را توانمندسازی زنان مسلمان اعلام کرده است.

امینه؛ مرکز ملی زنان مسلمان اسکاتلند

امینه – مرکز منابع زنان مسلمان (Amina – The Muslim Women’s Resource Centre) مرکزی است که در اسکاتلند در حوزه توانمندسازی زنان مسلمان و حمایت از آنها فعالیت دارد.

امینه توسط جوامع مسلمان و شرکای کلیدی در اسکاتلند به دلیل رویکرد پیشگامانه و پاسخگویی در رسیدگی به مسائل و نیازهای کلیدی زنان مسلمان شناخته شده است. امینه با سرمایه‌گذاری در این حوزه تخصصی (مسائل زنان) که قبلاً در اسکاتلند وجود نداشت، به عنوان مرکز ملی برای دسترسی و مشاوره با زنان مسلمان در سراسر اسکاتلند شناخته شده است. این سازمان در راه‌اندازی و ارائه خدمات برای رفع نیازهای خاص زنان مسلمان نقش اساسی داشته تا اطمینان حاصل شود که آنها قادر به مشارکت کامل در جامعه بدون ترس از تبعیض یا نابرابری هستند.

براساس اصول توسعه جامعه مسلمانان، کار امینه بر پایه توانمندسازی جامعه مسلمانان، مشارکت و کار مشارکتی استوار است. به گفته مسئولان این سازمان، امینه برای ایجاد یک اسکاتلند عادلانه‌تر برای همه، کار مشارکت با زنان مسلمان برای اطمینان از اینکه صدای آنها قوی و توانمند برای مشارکت در سیاست‌های ملی است، فعالیت دارد. دلیل دیگر امینه، این است که سازمان‌های اصلی، نهادهای دولتی و سیاستگذاران درک آگاهانه‌ای از موانعی که مانع دسترسی زنان مسلمان به خدمات و مشارکت در جامعه می‌شود، ندارند و امینه تلاش می‌کند که این مشکل را برطرف کند.

 

امینه طیف وسیعی از خدمات پشتیبانی سفارشی را ارائه می‌دهد، مانند خط تلفنی با نام گوش شنوا (Listening Ear)‌ که توصیه‌های اسلامی را از طریق یک محقق و دوست ارائه می‌دهد. برنامه پایان‌دادن به خشونت علیه زنان و دختران، آموزش، سیاست‌گذاری،‌ حجاب و مشاوره با سازمان‌ها و برگزاری کارگاه‌های خودمراقبتی برای حمایت از سلامت روان زنان مسلمان از دیگر کارهایی است که سازمان امینه انجام می‌دهد.

 

تأثیرگذاری متفاوت اسلام‌هراسی بر زنان و مردان

بنیان‌گذاران امینه اعتقاد دارند که نژادپرستی بر زنان به شیوه‌ای متفاوت از شیوه‌ای که بر مردان تأثیر می‌گذارد، تأثیرگذار است. اسلام‌هراسی هم همین تأثیر را دارد. اغلب، توهین‌ها با تبعیض جنسی، کلیشه‌های جنسیتی و همچنین نژادپرستی یا اسلام‌هراسی همراه است. زنان مسلمان سفید اسکاتلندی اغلب در معرض اظهار نظرهای نژادپرستانه همراه با دیدگاه‌های اسلام‌هراسانه هستند.

زنانی که با این آزار و اذیت و موانع مرتبط با نژادپرستی و اسلام‌هراسی صرفا به دلیل حجاب داشتن روبرو هستند، داستان‌های خود را با امینه به اشتراک می‌گذارند تا بتوانند آگاهی را نسبت به غیرقابل قبول بودن این موضوع افزایش دهند. امینه همچنین به عنوان یک مرکز گزارش شخص ثالث برای جرایم ناشی از نفرت عمل می‌کند.

برخی از مردم بر این باورند که تنها آشکارترین خشونت‌های نژادپرستانه، ارزش گزارش‌کردن را دارد، اما آزارهای کوچک – چیزهای کوچکی که احساس فرد را جریحه‌دار می‌کند – نیز به تنهایی ناخوشایند هستند. از آنجایی که اسکاتلند کشوری از نظر نژادی بسیار متنوع نیست، به خصوص در مناطق روستایی، زنانی که این مسائل را تجربه می‌کنند می‌توانند بسیار منزوی شوند و حتی باورهایی را که دیگران به آنها تحمیل کرده‌اند، درونی کنند.

 

نمایشنامه درباره خشونت علیه زنان

اغلب، کارهای خلاقانه برای افزایش آگاهی در مورد خشونت علیه زنان می‌تواند داستان‌های زنان سفیدپوست و اسکاتلندی را روایت کند. یکی از کارهای به یاد ماندنی امینه، به مناسبت روز جهانی زن در سال ۲۰۲۰ رخ داد. این مرکز پروژه‌ای به نام «گچ» خلق کرد که براساس پنج نمایشنامه کوتاه درباره خشونت علیه زنان بود.

گچ، نگاهی صمیمی به واقعیت‌های خشونت روزمره بسیاری از زنان به تماشاگران داد؛ واقعیت‌هایی از جمله داستان پذیرش خشونت و آزار، تلاش زنان برای فرار، پاک‌کردن و بازنویسی جنبه‌های مختلف زندگی‌شان و انگ‌زدنی که زنان را از درخواست کمک باز می‌دارد.

از هر ۳ زن ۱ نفر خشونت را تجربه می‌کند که ممکن است در هر مقطعی از زندگی آنها و صرف نظر از پیشینه، موقعیت اجتماعی، جنسیت، ایمان، قومیت یا توانایی آنها اتفاق بیفتد. این خشونت همیشه فیزیکی نیست و می‌تواند اشکال مختلفی داشته باشد، روانی، جنسی، معنوی، عاطفی یا کلامی. این اشکال خشونت ممکن است باعث رنج جسمی نشوند، اما همچنان آسیب زیادی به بازماندگان وارد می‌کند.

 

به گفته مسئولان امینه،‌ اشتراک‌گذاری این داستان‌ها فراخوان این سازمان برای همبستگی و به چالش‌کشیدن نگرش‌های اجتماعی است که خشونت علیه زنان را قابل قبول می‌سازد و اجازه وقوع آن را می‌دهد.

این نمایشنامه‌ها بازتاب داستان‌هایی است که زنان مسلمان و زنانی از پیشینه‌های قومی سیاه‌پوست و اقلیت به اشتراک گذاشته‌اند. مسئولان امینه تأکید کرده‌اند بازیگران ما متنوع هستند و معتقدیم مهم است که مردم بتوانند بدون توجه به فرهنگ و میراثشان، خود را در کارهای خلاقانه منعکس کنند. این امر تا حدودی به رفع عدم تعادل در رسانه‌های جریان اصلی و فرهنگ کمک می‌کند.

منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار