تاریخ انتشار :

معرفی کتاب

ماجرای مرد ابرپوش

با طولانی شدن جنگ، قطعات و لوازم هواپیما، ناوگان هوایی هم نیاز مبرمی به تعمیر و بازسازی پیدا کردند بطوریکه هواپیماهای غول پیکر «سی ۱۳۰» دیگر قادر به پرواز نبودند، و باز این ستاری بود که با حمایت و اعتمادش به متخصصان نظامی، باعث شد تمام قطعات بازسازی و احیا شوند.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )  جمال طاهریسال ۱۳۲۷ بدنیا آمد. پدرش شاعری بود که از اصفهان به ورامین آمده و در حوالی ورامین روستای جدیدی ساخته بود.

نُه ساله بود که پدرش را از دست داد، درس خواندن، سفارش همیشگی پدر بود. پس اولویت همیشگی اش کتاب و درس شد.

مدرسه که میرفت، مسافت خانه تا مدرسه شان خیلی زیاد بود و منصور با وجود تاریکی و ظلمات شب و سرمای استخوان سوز زمستان، قبل از اذان صبح راه می افتاد تا به موقع به مدرسه برسد و چون وقتی به مدرسه می رسید نماز صبحش قضا می شد، همان بین راه نمازش را می‌خواند.

 

 

وضع مالی شان زیاد خوب نبود اما نمی توانست از همکلاسی های فقیرترش چشم پوشی کند و نان سهم خودش یا لباس نویی که برایش می خریدند را به آنها می داد.

یکبار هم به برادر بزرگش ناصر، التماس کرد که پول لباس و کفش نو را، برای خرید کتاب قطور راهنمای زبان انگلیسی بدهند و یک دست لباس دست دوم بخرند.

دو چیز بود که منصور را خیلی خوشحال می کرد؛ کتاب خواندن و کمک کردن به دیگران.

وارد ارتش که شد چون مذهبی بود و اعلامیه های امام را پخش میکرد، بهش مشکوک شده بودند برای همین هم میخواست ارتش را رها کند که نامه نماینده امام در قم بدستش رسید که ضروری است در همان قسمت خود بمانند.

انقلاب که شد، پادگان را تحویل انقلابی ها داد تا فرمان امام خمینی رحمه‌الله علیه برسد‌.

در زمان جنگ تحمیلی هم بارها هوش و ذکاوتش باعث موفقیت سربازان اسلام شده بود.

یکبار هم در منطقه بود که متوجه بمباران شیمیایی دشمن شد به همه اطلاع داد و خودش هم ماسک گذاشت که دید پیرمرد جهادگری بدون ماسک مشغول به کار است؛ سریع خودش را به او رساند، ماسکش را درآورد؛ صورت خاکی پیرمرد را بوسید و ماسک را روی صورت او گذاشت و منصور ستاری شیمیایی شد‌‌.

 

 

سیستم های آزمایش موتورهای جت، در بمباران دشمن نابود شدند‌‌. متخصصین نیروی هوایی را جمع کرد و گفت باید همت کنید دوباره این سیستمها را احیاء کنیم. با وجود حرفهای مایوس کننده برخی از افسران نیروی هوایی؛ سرهنگ ستاری، بر روی حرفش پافشاری کرد و فردای آن روز دستور داد که تمام جعبه های حاوی دستگاه ها و قطعه های سیستم آزمایش را جلوی ساختمان شعبه ی موتور هواپیما؛ به ردیف کنار هم بچینند. بعد هم خودش سوار یک بلدوزر غول پیکر شد و در میان بهت و حیرت افسران، تمام قطعات را له کرد و با صدای بلندی که همه میشنیدند گفت: برای چه این همه قطعه ی ناقص و بی کاربرد را نگهداری کنیم، همت کنید و همه را کامل خودتان بسازید. و مدتی بعد هم متخصصان توانستند با شور و اشتیاق تمام سیستم را راه اندازی کنند‌‌.

با طولانی شدن جنگ، قطعات و لوازم هواپیما، ناوگان هوایی هم نیاز مبرمی به تعمیر و بازسازی پیدا کردند بطوریکه هواپیماهای غول پیکر «سی ۱۳۰» دیگر قادر به پرواز نبودند و باز این ستاری بود که با حمایت و اعتمادش به متخصصان نظامی، باعث شد تمام قطعات بازسازی و احیا شوند.

و با همین همت و پشتکار؛ طرحی مشخص کرد و در جلسه ای با حضور افسران فنی اداره ی مهندسی نیروی هوایی، از آنان خواست تا ساخت پایگاه موشکی را شروع کنند‌؛ یک ماه و نیم طول کشید و با صرف هزینه ای حدود هفت میلیون تومان، از پایگاه نوساز و مستحکم موشکی؛ با حضور متخصصان داخلی و خارجی، رونمایی شد‌.

 

 

یکباری که سرهنگ منصور ستاری، به همراه هیئت نظامی عالی رتبه ی ایرانی در جشن سالروز استقلال کشور پاکستان شرکت کرد، بعد از بازدید از مراکز سیستم ارتباطهای راداری پاکستان که آمریکایی ها راه اندازی کرده بودند؛ چنان با دقت و ذکاوت آنها را بررسی کرد به طوریکه سوالات پیچیده و فنی سرهنگ؛ افسر کارشناس پاکستانی را متحیر نمود و اطلاعاتی را بدست آورد که باعث تحسین همه شد و رئیس جمهور وقت پاکستان؛ قبل از خروج هیئت ایرانی از کشورش؛ بالاترین نشان نظامی کشورش را به سرهنگ منصور ستاری؛ فرمانده ی نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران اهدا کرد.

 

بعد هم دانشکده مجهز، با امکانات کامل برای آموزش پرواز دانشجویان افسری راه اندازی کرد.

 

 

سرهنگ خستگی ناپذیر ایران؛ سرهنگ ستاری از یکی از افسران اهل قلم نیروی هوایی خواست که درباره حماسه های خلبانان نیروی هوایی در جنگ تحمیلی کتاب ها بنویسند و نگذارند این حماسه ها فراموش شود.

ستاری هنوز هم حواسش به درددل دانشجویان و افسران فقیر و زیردستش بود و مانند پدری مهربان برای همه دل می سوزاند تا آنکه در سانحه ی هوایی به شهادت رسید.

 

برگرفته از کتاب مرد ابرپوش

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار