تاریخ انتشار :

دین ستیزی در فرانسه

فرانسوی های دین ستیز حتی به نمادهای دینی مسیحی کشور خودشان هم رحم نکردند

دادگاهی در فرانسه دستور برداشته شدن تمثال مریم مقدس(س) را با ادعای نقض جدایی دین از سیاست صادر کرد.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان) به نقل از The Local، این تمثال در چهارراهی در شهر لافلوتی (La Flotte)، شهری با ۲۸۰۰ نفر جمعیت در جزیره رِی، واقع در سواحل اقیانوس اطلس قرار دارد و توسط یک خانواده محلی پس از جنگ جهانی دوم برای قدردانی از پدر و پسری که زنده از درگیری‌ها بازگشته بودند ساخته شد.

محل اولیه این تمثال باغی خصوصی بود، اما خانواده بعداً آن را به شهر اهدا و در سال ۱۹۸۳ آن را در چهارراه نصب کردند. در سال ۲۰۲۰، این مجسمه توسط یک خودروی عبوری آسیب دید و مقامات محلی تصمیم گرفتند تمثال را بازسازی و آن را در همان مکان قرار دهند، اما این بار روی یک سکوی مرتفع.

این اقدام باعث شکایت حقوقی توسط گروه La Libre Pensee ۱۷  که به دفاع از سکولاریته اختصاص دارد، انجامید. این گروه استدلال کرد بر اساس یک قانون تصویب شده در ۱۹۰۵، نصب بناهای مذهبی در فضاهای عمومی ممنوع است.

طبق بیانیه مطبوعاتی دادگاه، این شکایت در حوزه قضایی منطقه دنبال و در نهایت دادگاه منطقه‌ای بوردو دستور برداشته شدن تمثال را داد.

ژان پل هرودو، شهردار لافلوتی، بحث پیرامون این تمثال را مضحک خواند و گفت که این تمثال بخشی از میراث تاریخی شهر است و باید بیشتر آن را یک بنای یادبود در نظر گرفت تا یک مجسمه دینی.

با وجود اینکه دادگاه پذیرفت که مقامات قصد نشان دادن نمادهای دینی را نداشتند، اما اعلام کرد که مریم(س) شخصیت مهمی در دین مسیحیت است که به آن رمز دینی می‌بخشد. در مذهب کاتولیک و چندین دین دیگر، مریم(س) به عنوان یک شخصیت اصلی ستایش و در طول قرن‌ها موضوع آثار هنری بی‌شماری بوده است.

دادگاه گفت که شورای شهر لافلوتی شش ماه فرصت دارد تا این تمثال را بردارد.

منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار