تاریخ انتشار :

علی اصغر چراغی

آشنایی با مرکز اسلامی منچستر

ده‌ها هزار مسلمانان در این شهر زندگی می‌کنند. سابقه ۳۰۰ ساله و درخشان دانشگاه‌های منچستر و شهر در عرصه نوآوری علمی و صنعتی، این شهر را محلی برای اسکان مهاجران از ملیت‌های مختلف و نیز ورود سالانه ۴۰/۰۰۰ دانشجو به دانشگاه‌های «منچستر»، «سالفورد» و«متروپلیتن» را موجب شده است.

 

man

 

 

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )،مرکز اسلامی منچستر با همت دانشجویان ایرانی ۲۲ سال قبل ساخته شد و یکی از بزرگترین مراکز مسلمانان در شمال غرب انگلستان است.
اسلامی منچستر با همت دانشجویان ایرانی و کمک‌های مالی حجت‌الاسلام اژه‌ای، نماینده مقام معظم رهبری در اتحادیه دانشجویان اروپا تأسیس شد.
این مؤسسه در مرکز شهر منچستر بین دو دانشگاه بزرگ این شهر واقع شده است و از موقعیت خوبی برخوردار است؛ مسلمانان ایرانی و غیر ایرانی و حتی مسیحیان از خدمات این مرکز بهره می‌برند.
در همین رابطه علی اصغر چراغی، رئیس این مرکز و استاد انجمن بین المللی وابسته به دانشگاه منچستراز برنامه‌ها و فعالیت‌های این مؤسسه برایمان می‌گوید.
وحدت بین فرق اسلامی؛ از اهداف مرکز اسلامی منچستر
وی در ابتدا با بیان اینکه مرکز اسلامی منچستر برای رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده برنامه‌های متنوعی برای مسلمانان برگزار می‌کند، گفت: از جمله این اهداف می‌توان به حفظ و تقویت بنیه فرهنگی و دینی شیعیان، ارتقای سطح معارف آنان و جذب هر چه بیشتر ایرانیان به‌ویژه جوانان، ایجاد وحدت کلمه بین شیعیان، محوریت دادن به برنامه‌های مشترک شیعیان اشاره کرد.
چراغی ایجاد وحدت بین فرقه‌های مختلف مسلمان، ایجاد وحدت بین ادیان الهی و مبارزه فرهنگی با مبانی غیر دینی، مبارزه با گرایش افراد به خرافه‌پرستی، فال و جادو و معرفی اسلام حقیقی به غیر مسلمانان و دعوت آنان به دین مبین اسلام را از اهداف دیگر این مرکز برشمرد.
برگزاری کنفرانس‌های سالانه مذهبی
استاد انجمن بین المللی وابسته به دانشگاه منچستر با اشاره به برگزاری کنفرانس‌های سالانه با موضوعات ملی یا مذهبی و بین ادیان گفت: برنامه‌های معمول و روزانه مرکز روزهای شنبه، در قالب دو کانون فرهنگی صورت می‌گیرد؛ نخست کانون محبان‌المهدی(عجل الله تعالی) برای برادران و دیگری کانون محبان‌الزهراء(سلام الله علیها) ویژه خواهران است که عمده کارهای آموزش قرآن توسط این دو کانون انجام می‌شود.
رئیس مرکز اسلامی منچستر اظهار کرد: مخاطبان این کانون‌ها در سه گروه سنی فعالیت می‌کند؛ گروه زیر شش سال که در زمینه حفظ و قرائت قرآن، مفاهیم ساده قرآن، اعتقادات و احکام پایه فعالیت می‌کنند؛ گروه دوم که سنین بین هفت تا ۱۴ سال را در بر می‌گیرد، به آموزش تجوید و احکام و اعتقادات می‌پردازد و گروه سوم، سنین ۱۴ سال به بالا را شامل می‌شود.
وی همچنین یادآور شد: علاوه بر برنامه‌های مدون آموزشی، روزهای پنج‌شنبه نیز یک ساعت قبل از نماز مغرب و عشاء، دوره تلاوت قرآن کریم برگزار می‌شود که یک جزء از قرآن تلاوت و سپس درباره معنا و تفسیر آیات آن بحث و گفت‌وگو می‌شود.
برپایی کلاس‌های «شرح نهج‌البلاغه» به زبان انگلیسی برای غیرایرانیان و تازه‌مسلمانان از دیگر برنامه‌های این مرکز است.
چراغی افزود: روزهای دوشنبه هر هفته هیئت عزاداری «حیدریون» متشکل از جوانان، برنامه‌ مراسم‌های مرتبط به مناسبت‌های مختلف و سخنرانی دینی را برگزار می‌کنند؛ در تمام ایام هفته از ساعت ۱۹ به وقت محلی برنامه‌ها به زبان عربی برگزار می‌شود.
وی در پایان گفت: مرکز اسلامی منچستر با مراکز مختلف اسلامی همکاری خوبی دارد، همچنین با شبکه تلویزیونی «هدایت تی وی» که از شبکه‌های موفق شیعیان است ارتباط و همکاری مؤثری دارد.
یادآور می‌شود، شهر منچستر که در شمال غرب انگلستان واقع است با جمعیتی نزدیک به سه میلیون، دومین شهر وسیع و پر جمعیت انگلستان، بعد از لندن است. شهر منچستر موقعیتی مرکزی در میان شهرها و مناطق اطراف دارد. جمعیت این شهر همراه با شهرهای اطراف بالغ بر۰ ۱۰,۰۰۰,۰۰ نفر است.
بنابر این گزارش، ده‌ها هزار مسلمانان در این شهر زندگی می‌کنند. سابقه ۳۰۰ ساله و درخشان دانشگاه‌های منچستر و شهر در عرصه نوآوری علمی و صنعتی، این شهر را محلی برای اسکان مهاجران از ملیت‌های مختلف و نیز ورود سالانه ۴۰/۰۰۰ دانشجو به دانشگاه‌های «منچستر»، «سالفورد» و«متروپلیتن» را موجب شده است. این تعداد عظیم ورودی دانشجویان از کشورهای مختلف به این شهر برای تحصیل، موقعیت و فرصت خوبی را برای معرفی و پیام رسانی مکتب غنی تشیع و فرهنگ اصیل ایرانی را به جوانان تشنه معرفت فراهم می‌کند.

منبع: جامعه المرتضی

اشتراک گذاری :


  1. صفرپورملکرودی گفت:

    جناب دکترچراغی سلام

  2. صادق صفرپور ملک رودی گفت:

    سلام جناب دکتر چراغی صفرپور هستم همکار شما در دانشگاه پیام نور قزوین

آخرین اخبار