تاریخ انتشار :

شخصیت والای علمی- اخلاقی امام جواد علیه السلام

امام جواد علیه السلام در نگاه خلفاء، دانشمندان، نویسندگان و تاریخ نگاران غیر شیعه

اسقف مسیحی پس از آگاهی یافتن از علم و دانش امام جواد (علیه السلام) در مسائل پزشکی گفت :

به نظر می رسد این شخص ” امام جواد (علیه السلام) ” پیامبری از نسل پیامبران است.

fa2788e1a13abdd8bcca5adca13fafcd_M

 

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )،شخصیت والای علمی- اخلاقی امام جواد علیه السلام در نگاه خلفاء، دانشمندان، نویسندگان و تاریخ نگاران غیر شیعه؛ سندی گویا بر جایگاه رفیع این امام همام در بین مسلمانان می باشد. گویند هر گاه خواستی فردی را بشناسی؛ ببین که مخالفانش چه کسانی هستند ودر مورد ایشان چه می گویند؟ در این مقاله قصد داریم برای شناخت بیشتر این امام عزیز به عنوان نمونه، مواردی از سخنان عالمان اهل تسنن را ذکر نماییم.

مامون عباسی:

خلیفه مقتدر عباسی در پاسخ به اعتراض بزرگان بنی عباس در خصوص به تزویج درآوردن دخترش ” ام الفضل ” به امام جواد (علیه السلام) ، این امام همام را اعجوبه عصر خواند و گفت : ” قد اخترته لتفضیله علی کافه اهل الفضل فی العلم والفضل مع صغر سنه والاعجوبه فیه بذالک “؛ من بدان جهت وی را به دامادی خود برگزیدم که با کمی سن در علم و فضیلت بر همه اهل زمان برتری دارد و در علم و دانش اعجوبه ای است. (۱)

اسقف بزرگ مسیحی:

اسقف مسیحی پس از آگاهی یافتن از علم و دانش امام جواد (علیه السلام) در مسائل پزشکی گفت :

به نظر می رسد این شخص ” امام جواد (علیه السلام) ” پیامبری از نسل پیامبران است. (۲)

سبط بن جوزی:

یوسف بن قزا اغلی بن عبدالله بغدادی مشهور به سبط بن جوزی پس از بیان تاریخ تولد و شهادت حضرت می نویسد :

کان علی منهاج ابیه فی العلم والتقی و الزهد والجود.

او در علم و تقوا، پرهیزکاری و سخاوت؛ چون پدر بزرگوارش “امام رضا (علیه السلام) ” و دنباله رو او بود. (۳)

ابن ابی طلحه:

ابن ابی طلحه در کتاب مطالب السؤول فی المناقب آل الرسول درباره شخصیت امام جواد(علیه السلام) می نویسد: او گرچه صغیرالسن است ولی کبیرالقدر و رفیع الذکر می باشد. (۴)

ابن صباغ مالکی:

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )،علی بن محمد احمد مشهور به ” ابن صباغ ” فقیه مالکی و متوفای ۸۵۵ در مکه پس از بیان گوشه ای از خصوصیات زندگی حضرت جواد(علیه السلام) ، می نویسد: آری چنین بود کرامات جلیل و مناقب او.

و در جای دیگر می افزاید: چه گوییم ما در جلالت و مقام امام جواد(علیه السلام) و فضیلت کمال و عصمت و جلال او ، حضرت در میان طبقات ائمه (علیه السلام) سنش کمتر از همه و قدر و شانش اعظم است .

او در اندک مدتی از عمر شریفش کراماتی بسیار و معجزاتی بی شمار از خود نشان داده و معارج و فضیلت کمال را طی کرده و از رشحات و تراوش دانش و بینش خود اثرها گذاشته و از نفحات و ریزش فضل کمالش بی اندازه و شمار فیوضاتی به عالم علم نثار فرموده ، چه با مجالس و محافلی که متکلم به احکام گردیده و از مسائل، حلال و حرام را بیان نموده و زبان دشمنان و خصم بد فرجام را به منطق صحیح و گفتار ملیح خود الکن کرده و گاه ، بسیار انجمن و محفلی که در صدر جلساء و راس خطبا و بلغاء قرار گرفته و در برابر خود تمامی فصحاء و علما و حکما را تحت الشعاع قرار داده است. (۵)

صلاح الدین صفدی:

خلیل بن ابیک بن عبدالله، معروف به صلاح الدین صفدی، ادیب و مؤرخ نامدار اهل فلسطین که در حدود دویست تصنیف از وی برجای مانده ، می نویسد:

” محمد بن علی، همان جواد بن رضا (علیه السلام) بن الکاظم موسی بن الصادق جعفر رضی الله عنهم است . لقب او جواد، قانع و مرتضی است. وی از فرزندان اهل بیت نبوت است که در سخاوت شهرت داشت تا جائی که او را جواد(علیه السلام) ، نام نهاده اند، او یکی از امامان دوازده گانه است. (۶)

ابن تیمیه:

ابن تیمیه می گوید:” محمد فرزند علی ملقب به جواد از بزرگان و اعیان بنی هاشم است که در سخاوت و بزرگواری شهرت تام دارد. (۷)

یوسف بن اسماعیل نبهانی:

یوسف بن اسماعیل نبهانی حنفی ادیب و شاعر فلسطینی، متولد ۱۳۵۰ هجری که از وی سیزده کتاب مهم بر جای مانده، می نویسد:

” محمد جواد فرزند علی رضا (علیه السلام) از بزرگان امامان و چراغ هدایت امت و سادات اهل بیت (علیه السلام) است که عبدالله شبراوی شافعی نیز از وی در کتاب خود ” الاتّحاف بجبّ الاشراف ” با ستایش و تکریم یاد کرده است. (۸)

محمود بن وهیب بغدادی فنخی:

محمدالجواد (ع) فرزند علی بن الرضا (علیه السلام) است کنیه او مانند کنیه جدش محمد الباقر، ابو جعفراست رضی الله عنهما.

سه لقب وی جواد، قانع و مرتضی است که مشهورترین آنها ” جواد” است . رنگ پوست او سفید، قامتش معتدل و نقش انگشترش نعم المقدّرالله، و وارث علم پدر بود. (۹)

علی جلال حسینی:

علی جلال حسینی دانشمند بزرگ مصری می نویسد:

” محمدالجواد ابوجعفر دوم، فرزند علی (علیه السلام) در سال ۱۹۵ هجری در مدینه دیده به جهان گشود. وی با وجود سن کم در علم و فضیلت سرآمد همه عالمان و اهل فضیلت زمان خویش بود. (۱۰)

خیرالدین زرکلی:

خیرالدین زرکلی می نویسد: ” ابوجعفر جواد (علیه السلام) چون اجداد خویش مقام بلندی داشت . هوشمند و خوش بیان بود و استعداد نیرومند و اصیلی داشت. (۱۱)
پی نوشت ها

۱- بحارالانوار، ج۵۰، ص۷۵ / موسوعه الامام الجواد(علیه السلام)، ج۱ ، صص۳۶۰ و ۳۶۳/ اعیان الشیعه ، ج۳ ، ص ۱۲۹٫

۲- المناقب لابن شهرآشوب ،ج۴ ، ص۳۸۹ / موسوعه الامام الجواد (علیه السلام) ،ج۱ ، ص۳۶۲٫

۳- تذکره الخواص ، ص۲۰۲ / الامام جواد (علیه السلام) ، ص۷۲ .

۴- کشف الغمه، ج۲، ص۱۸۶٫

۵- حلیه الابرار، ج ۴، ص۵۶۸ / الفصول المهه، ص۲۶۶ / موسوعه الامام الجواد (علیه السلام) ، ج۱ ، ص۳۶۴ / سرور الفؤاد ابوالقاسم سحاب ، صص ۴۰ و ۴۱ .

۶- الوافی بالوافیات، ص۱۰۵ / الامام محمد الجواد (علیه السلام) ، ص۷۳ .

۷- منهاج السند، ص ۱۲۷٫

۸ – جامع کرامات الاولیاء ،ج۱ ، ص۱۰۰٫

۹- جوهره الکلام ، ص۱۴۷ / الامام الجواد (ع) ، ص۷۶ .

۱۰- زندگانی امام جواد(ع)، ص۲۰۰٫

منبع: شفقنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار