تاریخ انتشار :

گفتگو با بهروز شعیبی

قصه «پرده‌نشین» با روحانیت معنا می‌گیرد

تصویربرداری از مجموعه تلویزیونی «پرده‌نشین» به‌ تهیه‌کنندگی سیدمحمود رضوی و کارگردانی بهروز شعیبی، دو هنرمند برجسته مشهدی سینما و تلویزون کشور، در حالی این هفته در رباط‌کریم به پایان رسید که عوامل اصلی سریال، هفته گذشته برای فیلم‌برداری چند سکانس در حرم امام رضا(علیه السلام) در مشهد بودند.

 

news_46202

 

به گزارش رهیافتگان: تصویربرداری از مجموعه تلویزیونی «پرده‌نشین» به‌ تهیه‌کنندگی سیدمحمود رضوی و کارگردانی بهروز شعیبی، دو هنرمند برجسته مشهدی سینما و تلویزون کشور، در حالی این هفته در رباط‌کریم به پایان رسید که عوامل اصلی سریال، هفته گذشته برای فیلم‌برداری چند سکانس در حرم امام رضا(علیه السلام) در مشهد بودند.

بهروز شعیبی، متولد ۱۳۵۸ در مشهد است که هرچند او را به عنوان بازیگر می‌شناسند، اما سال‌هاست در زمینه‌های مختلفی چون کارگردانی، برنامه‌ریزی و دستیاری کارگردان در سینما و تلویزیون فعالیت می‌کند. در کارنامه او کارگردانی آثاری چون «دنیای بهتر»، «باغ آلوچه»، «ستاره روی زمین»، «بال‌های خوشبختی»، «جامانده»، «میان ماندن و رفتن» و «دهلیز» و نیز بازی در فیلم‌های «آژانس شیشه‌ای»، «مهرآباد»، «گزارش یک جشن»، «طلا و مس»، «دم صبح»، «گفتگو با سایه‌ها»، «قصه‌های یک زندگی»، «پسران مهتاب»، «در کنار هم» و «بازگشت پرستوها» به به چشم می‌خورد. او که هم‌اکنون در فیلم «میهمان داریم» روی پرده‌هاست، برای کارگردانی فیلم «دهلیز» توانست سیمرغ بلورین بهترین فیلم سی‌ویکمین جشنواره فیلم فجر در بخش نگاه نو را از آن خود کند.

با شعیبی به بهانه ساخت اولین مجموعه تلویزونی‌اش، که مردم را این شب‌ها پای شبکه اول سیما نشانده است، در حرم مطهر امام هشتم(علیه السلام) گفتگو کرده‌ایم.

خواستیم ارادت‌مان را به امام‌رضا(علیه السلام) نشان دهیم

فیلم‌برداری «پرده‌نشین» در مشهد، به دلیل روایت داستان بود یا مشهدی بودن‌تان، شما را به این شهر کشاند؟

داستان «پرده‌نشین» می‌طلبید که سکانس‌هایی را در حرم امام‌رضا(علیه السلام) داشته باشیم. چون نمی‌خواستیم فیلم‌برداری ما به پنج‌شنبه و جمعه که حرم‌مطهر شلوغ‌تر از روزهای دیگر است برخورد کند، سکانس‌هایی از سریال باقی ماند که در رباط‌کریم خواهیم گرفت. ضمن این که همیشه من و تهیه‌کننده سریال به دلیل مشهدی بودن‌مان علاقه داریم به هر شکلی شده، ارادت‌مان را به امام رضا(علیه السلام) نشان دهیم.

ولی شما در این سریال ارادت‌تان را به شهرتان نشان نداده‌اید و از بازیگران و هنرمندان مشهدی استفاده نکردید!

به طورحتم شرایطش مهیا نشده است! اتفاقا کار و تولید اثر در مشهد را دوست داریم. ولی تاکنون شرایط کار به‌وجود نیامده است تا در مشهد فیلم‌برداری داشته باشیم و از ظرفیت‌های خوب هنری این شهر استفاده کنیم. انشاءا… این اتفاق به زودی خواهد افتاد.

«پرده نشین» اثر سنگینی است

با توجه به این‌که اولین تجربه سریال‌تان هم‌زمان با پخش، تولید هم می‌شود، کار سختی نیست؟

این هم‌زمانی کار ما را بسیار سنگین کرد. ضمن این‌که «پرده‌نشین»، اثر سنگینی است. ما بیش از ٩٠ لوکیشن و تعداد بسیاری بازی‌گر داشتیم که اغلب آن‌ها نقش‌های زیادی ایفا می‌کنند.

لوکیشن‌های «پرده‌نشین» فقط در تهران است؟

نه؛ اتفاقا لوکیشن‌های ما اطراف تهران است. ما فقط در مشهد و تهران فیلم‌برداری داشتیم؛ ولی بیشتر لوکیشن‌های سریال در شهریار، رباط‌کریم و ورامین بوده است.

ماکت‌سازی و ساخت دکور هم در این سریال داشته‌اید؟

دکور نساختیم؛ ولی برخی از لوکیشن‌های‌مان با بازسازی‌های عظیمی همراه شد. مانند خانه حاج حبیب که یک مخروبه بود و کسی در آن جا زندگی نمی‌کرد و توسط گروه طراحی صحنه ما بازسازی و ترمیم شد تا شرایط فیلم‌برداری مهیا شود. حتی چندتا از لوکیشن‌های‌مان را که فیلم‌برداری کوتاهی در آن‌جا داشتیم، دوباره بازسازی کردیم و یا از نو ساختیم؛ ولی نه به آن معنا که ساخت‌وساز ساختمانی داشته باشیم.

قصه «پرده‌نشین» با روحانیت معنا می‌گیرد

شما کارگردانی‌تان را با تلویزیون و ساخت چند تله‌فیلم شروع کردید؛ بعد به سینما رفتید و «دهلیز» را ساختید. دوباره با «پرده‌نشین» به تلویزیون برگشته‌اید. چه انگیزه‌ای پشت تفکرات کارگردان جوانی چون شما برای ساخت چنین سریال عظیمی وجود داشت؟

تصور ساخت سریال را نداشتم و بیشترین انگیزه‌ام برای کارگردانی چنین سریالی، تهیه‌کننده آن بود. چون با هم کار کرده بودیم و تجربیات مشترکی، هم در تلویزیون و هم در سینما داشتیم. هر پروژه‌ای که برای محمود رضوی بخواهم بسازم، برایم خیلی راحت و قابل اعتماد است. چون مطمئنم او و مجموعه‌اش، همه انرژی و توان‌شان را برای بالا بردن کیفیت اثر می‌گذارند. او به من اعتماد کرد و پیشنهاد «پرده‌نشین» را داد و من هم به محیطی که می‌خواستم وارد شوم، اعتماد داشتم.

در فیلم‌نامه چه چیزی دیدید که اعتماد شما را در ساختش جلب کرد؟

وقتی طرح اولیه توسط تهیه‌کننده به من ارائه شد، آن را دوست داشتم و در زمان نگارش فیلم‌نامه «پرده‌نشین»، به صورت کامل با نویسنده‌ها همراه بودم و با هم کار می‌کردیم.

با توجه به این‌که در زمان نگارش «پرده‌نشین» با نویسندگان فیلم‌نامه همراه بودید، آیا فکر نمی‌کردید، زندگی روحانیت که تاکنون به‌صورت مستقیم، محور هیچ سریالی قرار نگرفته است، در سریالی که چنین مخاطب فراگیری دارد، شاید مانند سینما مورد اقبال عموم قرار نگیرد؟

من وقتی احساس کنم قصه‌ای را باید در یک برهه زمانی بپردازم، می‌پردازم. در واقع می‌بینم که چه دغدغه‌ای دارم و چه قصه‌ای را باید کار کنم. به نظر من ذات این قصه بر این اساس نبود که ما حتما بر روی قصه روحانیت کار کنیم؛ در واقع ما باید قصه‌ای از روابط واقعی و خانوادگی ایرانی و اسلامی طراحی می‌کردیم. وقتی می‌گوییم روابط اسلامی و انسانی، به طورحتم روحانیت بخش عمده‌ای از آن است. سال‌هاست که روحانیت در مسائل اجتماعی و سیاسی کشور حضور داشته است و به همین دلیل، اقتضای قصه باعث می‌شود تا روحانیت نیز کاراکترهای پررنگ و جدی‌تری در «پرده‌نشین» داشته باشد. قصه سبب شد تا کاراکترهای ما روحانی باشند و این نبود که ما قصه‌ای را بر اساس روحانیت بنویسیم. اگر روحانیت را از قصه حذف می‌کردیم، دیگر «پرده‌نشین» ساخته نمی‌شد و باید به قصه دیگری فکر می‌کردیم.

آدم‌های شما در یک بستر اجتماعی، وقتی به مشکلات و معضلاتی برخورد می‌کنند، به سمت معنویت می‌روند…

این موضوع در ساخت سریال به عنوان رهنمود نبوده است؛ ولی به عنوان بخشی از داستان که در جامعه وجود دارد، به آن پرداختیم و علاوه بر آن، نکته‌های بسیاری که مربوط به شخصیت‌های مختلف سریال است را نیز در قصه قرار داده‌ایم. غیر از مباحثی چون مراقبت و انتخاب که در قصه «پرده‌نشین» جدی است، مباحث اقتصادی امیرحسین و ارتباط خانوادگی و نیز موقعیت اجتماعی‌اش هم مهم است. در ساخت سریال، به‌خلاف فیلم سینمایی، نمی‌توان با یک تعریف کلی تصمیم گرفت و تعریف قصه یک سریال برای پیش‌برد قصه، به موقعیت‌های مختلفی نیاز دارد.

با کار سفارشی مخالف نیستم

پخش زودهنگام سریال، مشکلی برای تولید به‌وجود نیاورد؟

سریال زودتر پخش نشد. چون ما موعد پخش نداشتیم. با توجه به قصه و فضایی که «پرده‌نشین» دارد، از طرف سازمان صداوسیما ترجیح داده شد که ماه صفر پخش شود و ما هم طبیعتا از این موضوع استقبال کردیم.

«پرده‌نشین» سفارشی است یا بر اساس دغدغه‌هایتان ساخته شده است؟

در عرصه‌های سینما و تلویزیون، همیشه سفارش هم وجود دارد و کارگردان و حتی تهیه‌کننده و بازیگر نیز با توجه به علایق‌شان، یا سفارش می‌دهند یا می‌گیرند. بنابراین با سفارش گرفتن مخالف نیستم؛ ولی این‌که چه سفارشی را چگونه بگیرم، خیلی مهم است.

منظور ما آن بخش از سفارش است که بر روی دغدغه‌های هنرمند، تأثیر می‌گذارد؛ یعنی سفارش‌دهنده با توجه به آن بخواهد بودجه و یا زمان پخش را در نظر بگیرد.

اگر این‌گونه فکر می‌کردیم، تا حالا بیشتر از این کار می‌کردیم. در ابتدا که می‌خواستیم کار را شروع کنیم، برایم خیلی مهم بود که به فضای «پرده‌نشین» نزدیک شوم؛ چون امکان ندارد قبل از به تصویر کشیدن اثر، از لحاظ روحی و ذهنی به آن نزدیک نشوم. در واقع آدمی نیستم که امروز تصمیم بگیرم و فردا هم فیلم‌برداری را شروع کنم. مقدمات کار خیلی برایم مهم است.

ارتباط مخاطب برایم مهم است

قسمت اول و دوم سریال، خیلی خوش‌ریتم، با سرعت تقریبا تند با شخصیت‌های بسیار به تصویر کشیده شد؛ ولی از قسمت‌های بعدی ریتم سریال کندتر شد؛ چرا؟

این قانون سریال است. وقتی شما شخصیت‌های جذاب و جدیدی دارید و باید آن‌ها را تعریف و پرداخت کنید، همه‌چیز برای بیننده سرعت بیشتری دارد. به‌طور حتم، حجم اطلاعاتی که در قسمت‌های اول باید ببینید، خیلی بیشتر است و مخاطب در قسمت‌های بعدی، باید با داستان پیش برود؛ چون دیگر آدم‌های اصلی سریال تعریف شده‌اند. این حرکت با داستان، یک قانون کلی در هر سریال است که با خودش افت‌وخیز‌هایی به همراه دارد و به گره و تعلیقی که برای بیننده به‌وجود می‌آورد وابسته است. اگر ما سریال را با ریتم کندی شروع می‌کردیم، حتما از قسمت سوم به بعد برخورد و واکنش‌ها و نوع ارتباط‌گیری مخاطب، شکل دیگری پیدا می‌کرد.

بازخورد تماشاگر با «پرده‌نشین» را چگونه دیده‌اید؟

چون تا چند روز گذشته درگیر فیلم‌برداری تولید بودم، هنوز نمی‌توانم در این زمینه نظر بدهم و هنوز بازخوردهای «پرده‌نشین» را ندیده‌ام. البته چیز بدی هم نشنیده‌ام.

بازخورد و ارتباط مخاطب با «پرده‌نشین» برایتان چقدر مهم است؟

قطعا مهم است؛ چون اولین ویژگی یک اثر هنری این است که ببینید مردم چه واکنشی را برابر آن نشان می‌دهند.

در جشنواره فجر امسال نیستم

با توجه به مشکلات ساخت سریال، باز هم در این مسیر قرار خواهید گرفت؟

با محمود رضوی باز هم می‌سازم! چون تهیه‌کننده‌ای است که در تمام لحظات، همراه کارگردان و گروه است و برای من در زمان فیلم‌برداری و مراحل تولید، بهترین مشاور است. همیشه درباره سریال صحبت می‌کنیم و این موضوع خیلی در ساخت اثر به من کمک می‌کند.

کار بعدی شما چیست؟

یک استراحت، پس از یک سال فعالیت مستمر.

در سینما به عنوان بازیگر چطور؟

فقط فیلم «میهمان داریم» را در سینماهای کشور اکران دارم و بازی جدیدی را نداشتم و فکر نمی‌کنم امسال کاری در جشنواره فیلم فجر داشته باشم. یکی دو تا پیشنهاد داشتم که به دلیل درگیری‌هایم در ساخت «پرده‌نشین»، حتی نتوانستم آن ها را بررسی کنم.

منبع: شهر ارا آنلاین

اشتراک گذاری :

آخرین اخبار