تاریخ انتشار :

مهدویت

ضرورت و بیان مسئله مهدویت

می توان گفت که در رویارویی دو جبهه ی حسینی و یزیدی در صحرای کربلا، هر کدام از آنها یک چارچوب، به ترتیب ناب و غیر ناب داشته اند؛ که تا آخر به آن پای بند بوده اند که در نهایت به دو نتیجه ی متفاوت منتهی شد

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان)  لیلا طاهری –الگو گرفتن از سیره و روش رسول خدا صلی ا… علیه و آله و سلم و ائمه معصومین علیهم السلام باید اینگونه باشد که ما آن انوار الهی را سرمشق خود قراردهیم و در سایه این اسماء مبارک، به تدریج شیوه های گفتاری و رفتاری  خود را اصلاح کنیم و به کمال برسانیم؛ تا بتوانیم تفکری الهی پیدا کنیم. و این مهم؛ از اهداف صاحبان مکارم اخلاق است.

حضرت نبی اکرم صلی ا… علیه وآله وسلم از سوی خدای تعالی، تمام کننده مکارم اخلاق و صاحب خُلق عظیم معرفی شده اند. یعنی خود خداوند بلند مرتبه، رسولش را به عنوان کاملترین الگو برای تمام مومنین معرفی می کند.

همه آن هایی که با بهره گیری از قرآن و روایات در راه خداوند قدم گذاشتند؛ به دنبال آن بودند که ابتدا تفکر و نگرش (که به تفکر اولیاءا… معنا شده است) ائمه معصومین علیهم السلام و تابعین رسول ا… را جستجو کنند سپس با همرنگ سازی تفکر خود، کم کم گویش و روش برخورد خود را شبیه سازی نمایند و پا در جای پای آن صاحبان انوار الهی بگذارند تا کم کم رنگ و صبغه الهی بگیرند.

با توجه به  وصیت و سفارش رسول ا… صلی ا… علیه واله و سلم -من شما را ترک می کنم و دو چیز گرانبها را در بین شما می گذارم؛ کتاب خدا را و [محبت به] اهل بیتم را، و سپس  در حوض کوثر شما را ملاقات خواهم کرد و از این دو سئوال خواهم فرمود.- همه ما می دانیم که یک امتحان در پیش داریم و مسئول جلسه رسول ا… است. در زیارت حضرت معصومه سلام ا.. علیها، عبدالعظیم علیه السلام و دیگر زیارات؛ ما ائمه و امام زادگان علیهم السلام را شفیع قرار می دهیم تا از این امتحان سربلند بیرون بیاییم. – شاهد ادعای من یک دور خواندن زیارت حضرت معصومه سلام ا… علیها با زبان فارسی است، دراین زیارت از ایشان می خواهیم که در یک مجلس معارفه ما را به رسول ا… صلی ا… علیه واله و سلم که جد ایشان اند معرفی کنند و سپس ما را از آب کوثر به دست حضرت علی علیه السلام (و سقانا بکاس جدکم من ید علی بن ابیطالب علیه السلام) سیراب نمایند و..-  زیارت حضرت معصومه سلام ا… علیها علامت علاقه ما به اهل بیت علیهم السلام است. وقتی ما به فردی علاقه داریم که از ما داناتر و با تقواتر است؛ سعی می کنیم مثل او فکر کنیم، مثل او تکلم کنیم، مثل او عمل کنیم و مثل او برخورد کنیم؛ و کلا شبیه او بشویم. مقدمه این علاقه هم شناخت است.

پس ما باید برای این تبدیل شدن، دو مرحله را پشت سربگذاریم :

۱-  شناخت آن که می خواهیم در راهش قدم برداریم؛ آن هم بطور واقعی و نه خیالی.

۲-  شناخت خود، دررسیدن به آن الگو و تطبیق با آن؛ در زمان بندی مناسب. (با مدیریت زمان)

بنابراین اول باید یک میزان، در نظر بگیریم و بعد از آن، سنجش را شروع کنیم.

 

حال، ما با چهار سئوال این سنجش را آغاز می کنیم:

۱- چگونه می توان «نگرش» منتظران را، جهت زمینه سازی و آمادگی برای ظهور منجی عالم بشریت تغییر داد؟

۲- چگونه می توان «گویش» (خودگوییهای برونی و درونی) منتظران را برای آمادگی جهت  ظهورعوض کرد؟

۳- چگونه می توان «روش» منتظران را برای آمادگی  جهت  ظهور منجی الهی تغییر داد؟

۳-  چگونه می توان «کُنش» (کارکرد وعملکرد) منتظران را برای آمادگی برای ظهور منجی بشریت مورد تغییرقرار داد؟

این چهار سئوال، یک صافی چهار وجهی را می سازند که در محاسبه، پیوسته مدنظر قرار گرفته می شوند و با ارتقای هر یک از این موارد نگرش، گویش، روش و کُنش به ترتیب، سنجش و تطبیق با میزان؛ کامل می گردد.

آن وقت است که انسان، کم کم به لطف خداوند در کعبه ی وجود الگو به دَوَران درمی آید؛ و به نگرش، گویش، روش و کُنش (کارکرد) دوّاری میرسد.

هرکه می بیند مرا، دوّار می بیند دگر        در وجودم، کعبه ای برپا شده

البته با در نظر گرفتن زمان، مکان و وسع خود – چرا که خداوند فرموده است: لا یکلف ا… نفسا الا وسعها و البته سعی و کوشش هم اهمیت زیادی دارد؛ می فرماید: لیس الا الانسان ما سعی-

این سعی مخلصانه در پیشگاه خداوند متعال، ارزش دارد؛ زیادی کار و یا تعداد آن اصلا مهم نیست. چه آنکه؛ مثلا درحادثه ی کربلا دو گروه نور و ظلمت با هم جنگیدند ولی نیت و طرز تفکرشان باعث شد که، برای یک گروه جاودانگی نور و برای یک گروه هم جاودانگی ظلمت؛ تا ابدالدهر ثبت گردد. می توان گفت که در رویارویی دو جبهه ی حسینی و یزیدی در صحرای کربلا، هر کدام از آنها یک چارچوب، به ترتیب ناب و غیر ناب داشته اند؛ که تا آخر به آن پای بند بوده اند که در نهایت به دو نتیجه ی متفاوت منتهی شد؛ یک نتیجه؛ فلاح و رستگاری ابدی برای یاران اباعبدا… الحسین علیه السلام و یک نتیجه هم؛ لعنت ابدی برای یاران یزید علیه لعنه الی یوم القیامه .

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار