تاریخ انتشار :

شورای روابط آمریکایی اسلامی کایر

شکایت از رفتار تبعیض‌آمیز کارمندان و مدیریت خطوط هوایی آلاسکا با دو مسلمان

شورای روابط آمریکایی ـ اسلامی (CAIR) به نمایندگی از دو مرد سیاه‌پوست مسلمان مهاجر که با رفتار تبعیض‌آمیز کارمندان و مدیریت خطوط هوایی آلاسکا روبرو شدند، شکایتی را تنظیم کرده است.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) به نقل از شورای روابط آمریکایی اسلامی، این شورا به نمایندگی از دو مرد سیاه‌پوست مسلمان مهاجر که دو سال قبل در یک سفر کاری با رفتار تبعیض‌آمیز کارمندان و مدیریت خطوط هوایی آلاسکا روبرو شدند شکایتی را تنظیم کرده است.

شعبه واشنگتن شورای روابط آمریکایی ـ اسلامی (CAIR-WA) به همراه صندوق دفاع حقوقی این سازمان از تنظیم این شکایت خبر داد.

در فوریه ۲۰۲۰، دو مسلمان به نام‌های محمد و بوبکر برای یک سفر کاری در پرواز خطوط هوایی آلاسکا که از فرودگاه بین‌المللی سیاتل ـ تاکوما حرکت می‌کرد، در صندلی‌های خود مستقر شدند.

محمد و بوبکر که هر دو سیاه‌پوست، دارای ریش، سودانی‌تبار و از شهروندان مسلمان ایالات متحده هستند به زبان عربی و انگلیسی صحبت می‌کنند. ابوبکر برای یکی از دوستان خود به زبان عربی پیامک می‌فرستاد. مسافر دیگری که عربی بلد نبود، در حالی که ابوبکر پیامک می‌داد، پیامک‌های او را دید. دیدن زبان عربی باعث ناراحتی این مسافر شد و به خدمه هواپیمایی آلاسکا شکایت کرد.

شرکت هواپیمایی آلاسکا به جای محافظت از مشتریان خود در برابر تعصب سایر مسافران، این اقدام شخصی تعصب‌آمیز را با اعمال تبعیض آمیز خود تشدید کرد که شامل ممانعت این دو مسلمان از پرواز، تحقیر آنها در مقابل همسفران خود و تحت فشار قرار دادن آنها بود. این افراد پس از بررسی تلفن ابوبکر و با وجود تأیید پلیس مبنی بر بی خطر بودن پیامک‌ها و اینکه آنها هیچ خطری ندارند از سفر با هم در پروازهای رزرو شده بعدی منع شدند.

تبعیض خطوط هوایی آلاسکا علیه این مردان، نه تنها سفر کاری آنها را مختل کرد، بلکه باعث ناراحتی شدید عاطفی طولانی مدت و فشار شدید به آنها شد و باعث شد آنها از تعامل با دیگران دوری و در هنگام پرواز به گونه‌ای رفتار کنند که هویت قومی و دینی خود را پنهان کنند.

شکایت ارائه شده توسط این سازمان برای خسارت و محاکمه عاملان این حادثه است. این شکایت مدعی نقض حقوق مدنی محمد و ابوبکر است.

این سازمان اسلامی به منظور جلوگیری از موارد مشابه در آینده،  خواستار ارائه آموزش‌های لازم درباره حساسیت‌های نژادی و مذهبی برای کارکنان این خط هوایی و همچنین تدوین پروتکل‌ها و رویه‌های قانونی در رسیدگی به شکایات مسافران شد.

لوئیس سگورا، وکیل حقوق مدنی، در بیانیه‌ای گفت: بدرفتاری عمدی با این مردان متکی بر فرهنگ شناخته شده اسلام‌هراسی در سفرهای هوایی بود تا خطوط هوایی آلاسکا را قهرمان جلوه دهد و در عین حال مشتریان خود را از حقوق اولیه مدنی آنها محروم کند. ما در CAIR-WA هر کاری که در توان داریم انجام خواهیم داد تا اطمینان حاصل کنیم که این شرکت هواپیمایی در قبال اقدامات خود پاسخگو بوده و همه خطوط هوایی قبل از انجام رفتار مشابه در آینده به عواقب کار خود فکر کنند.

ابوبکر در بیانیه‌ای گفت: من تا پایان این روند پیش می‌روم زیرا می‌خواهم شرکت‌های هواپیمایی این کار را در مورد دیگران متوقف کنند. وقتی آن روز به مسافرت رفتیم، با ما مانند دیگران رفتار نشد و این باعث شد که احساس کنم با دیگران برابر نیستم. من نمی‌خواهم این اتفاق برای هیچ‌کس، مسلمان یا غیر مسلمان، تکرار شود.

منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار