تاریخ انتشار :

تایلند

افتتاح موزه میراث فرهنگی اسلام در تایلند

موزه میراث فرهنگی اسلامی در منطقه یی نگو در استان ناراتیوات تایلند در حال ساخت بوده و قرار است مجموعه‌ای از قرآن‌های نفیس تاریخی در این موزه به نمایش گذاشته شود.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) به نقل از بانکوک پست، ناظران می‌گویند این موزه که قرار است تا پایان سال آینده افتتاح شود، پنجره‌ای به سوی جنوب دور تایلند به عنوان یک کشور چندفرهنگی باز می‌کند.

راچادا دهنادیرک، معاون سخنگوی دولت تایلند گفت که این موزه یک جاذبه مهم خواهد بود و بازدیدکنندگانی را که میل به آشنایی با تاریخ غنی این منطقه به عنوان یک جامعه کثرت‌گرا دارند، به خود جذب خواهد کرد.

این موزه بخش‌هایی از تاریخچه زندگی مسلمانان در جنوب این کشور در کنار بودایی‌ها و چینی‌ها روشن می‌کند. مهاجران مسلمان از کشورهای مختلف در صلح و همزیستی با دیگر ادیان زندگی می‌کردند.

ساخت و ساز موزه به سرعت پیشرفت کرده است. ساختمان اصلی آن اکنون ترکیب معماری محلی و طرح‌های پیچیده اسلامی را به رخ می‌کشد. ویژگی اصلی موزه نمایش قرآن‌های قدیمی است که در محفظه‌های شیشه‌ای نگهداری می‌شوند.

همچنین برای مرمت قرآن‌های آسیب دیده، گروهی از هنرمندان آموزش دیده توسط بخش هنرهای زیبای این موزه مشغول کار هستند. آنها ملزم به شناخت انواع پوست، کاغذ و چرم هستند.

این موزه همچنین حاوی مجموعه بزرگی از کتاب‌ها و متون قدیمی است که برای مطالعه شیوه زندگی مردم محلی و همچنین فناوری‌های دوران گذشته مفید است. همچنین نمازخانه‌های جداگانه برای مردان و زنان وجود دارد.

به گفته لطفی حاجی سماعی، رئیس موزه و حسامی سالائه، مدیر مدرسه اسمانمیتویتیا در پاتانی، این موزه ۷۹ قرآن قدیمی اهدایی ساکنان منطقه را در خود جای خواهد داد.

لطفی گفت که داستان این موزه با ایجاد یک مرکز آموزشی توسط یک فرد ثروتمند اهل کشور همسایه، مالزی آغاز شد که با مجموعه‌ای از آیات قرآن تکمیل شد. این مرکز توجه عمومی را به حفظ قرآن‌های نفیس جلب کرده است. پس از راه‌اندازی بخش مرمت، چند نفر از مردم محلی  قرآن‌های قدیمی خود را برای مرمت به مسئولان پروژه موزه اهدا کردند.

لطفی افزود: پاتانی زمانی در قرن هجدهم یک شهر بندری بزرگ بود. در آن زمان، این شهر پذیرای مسافرانی از مصر، یمن و ایران بود که به مقصد چین سفر می‌کردند.

اعتقاد بر این است که کتاب‌های مقدس قرآن قدیمی یافت شده در جنوب تایلند که بین ۱۵۰ تا ۱۱۰۰ سال قدمت دارند از هند، چین، ایران، مصر، یمن، مراکش، اسپانیا، آفریقا و ازبکستان وارد این سرزمین شده‌اند. در مجموع ۷۹ نسخه خطی قرآن توسط موزه گردآوری شده و به دلیل ارزش تاریخی و ادبی آنها مورد توجه قرار گرفته است.

لطفی گفت: آنها مانند نقشه‌های فرهنگی هستند که مردم را به دنیای قدیم پیوند می‌دهند. در حال حاضر موزه در مرحله افتتاحیه اولیه خود قرار دارد که تاکنون حدود ۱۶۰ هزار بازدیدکننده را به خود جذب کرده است. با عادی‌سازی روابط دیپلماتیک با عربستان سعودی، موزه انتظار دارد از بازدیدکنندگان بیشتری از خاورمیانه استقبال کند.

لطفی و حسامی تأکید کردند که این موزه همزیستی مسالمت‌آمیز دیرینه بین مردم محلی با ادیان مختلف، از جمله مسلمانان، هندوها و بودایی‌هارا به نمایش می‌گذارد.

راچادا با بیان اینکه زیبایی زندگی صلح‌آمیز و بین فرهنگی باید به نمایش گذاشته شود تا همه از طریق گردشگری ببینند و شاهد باشند، گفت: دولت تایلند آماده حمایت از چنین برنامه‌هایی برای احیای صنعت گردشگری در جنوب کشور است.

منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار