تاریخ انتشار :

نهضت حضرت اباعبدالله الحسین

اصحاب رسول‌الله در کربلا

برخی از کسانی که در کربلا به شهادت رسیدند از اصحاب رسول خدا(ص) بوده و جنگ‌های پیغمبر را درک کرده و امام حسین(ع) را در دوران کودکی در کنار پیامبر دیده بودند و روایات پیامبر(ص) درباره امام حسین(ع) را شنیده بودند.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان)محمدرضا سنگری، نویسنده و عاشوراپژوه، در سلسله مباحثی که در ۱۲ قسمت، به مناسبت ایام محرم  به بیان نکاتی درباره اصحاب و یاران کمتر شناخته شده حضرت امام حسین(ع) پرداخته است که بخش دوم آن در ادامه می‌آید:

برای شناخت درست و دقیق اصحاب حضرت اباعبدالله(ع)، نظام تقسیم‌بندی در کتاب‌هایی که در باب اصحاب نوشته شده مختلف و متفاوت است. برخی بر اساس نظام الفبا اصحاب را معرفی کرده‌اند یعنی آنهایی که نامشان با «آ» شروع می‌شود در آغاز قرار گرفته و آنها که نامشان با «ی» است در پایان قرار دارند. مثلاً در کربلا شش یزید داریم که شهیدان و یاران حضرت اباعبدالله هستند در حالی که نام یزید برای ما یک نام منفی است اما در آن روزگار یک نام شایع بوده و در میان اصحاب امام حسین(ع) نیز چنین نام‌هایی وجود داشته‌اند.
نوع دیگر تقسیم‌بندی بر مبنای تعلق یاران اباعبدالله به قبایل مختلف است، مثلاً برخی متعلق به بنی اسد، بنی قحطان، یمن یا برخی موالی بودند یعنی برده و غلام بودند که در جنگ شرکت داشتند اما یک نظام تقسیم‌بندی که شاید تصویر مناسب‌تری را فراروی ما قرار دهد تقسیم‌بندی بر مبنای زمان شهادت است.
ما در مجموعه نهضت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) به یک تقسیم‌بندی هفت‌گانه رسیده‌ایم. دسته‌ اول شهدایی هستند که پیش از آنکه اباعبدالله به کربلا برسند به شهادت رسیدند و شاید پیشاهنگ همه آنها، شخصیتی به نام سلیمان بن رزین باشد که در بصره به شهادت رسید. وی پیک امام بود و بعد از اینکه مشخص شد از طرف حضرت اباعبدالله است، عبیدالله بن زیاد وی را دستگیر کرد و به شهادت رساند و بعد به سمت کوفه حرکت کرد. افرادی همانند مسلم بن عقیل، قیس بن مسهر و عبدالله بن یقطر نیز از این دسته افراد هستند که قبل از نهضت حضرت امام حسین(ع) و رسیدن ایشان به کربلا به شهادت رسیدند. پیشتاز این افراد در کوفه میثم تمار است. او کسی است که حضرت علی(ع) به او فرموده بود تو ایرانی هستی، و ده روز پیش از آنکه امام حسین(ع) به کربلا برسد به دار آویخته شد و به شهادت رسید.
دسته دوم اصحاب حضرت اباعبدالله کسانی هستند که در تیر باران صبح به شهادت رسیدند، چون صبح عاشورا، با تیر باران شروع شد و عمر سعد، اولین کسی بود که تیراندازی را آغاز کرد و نتیجه تیراندازی این شد که پنجاه و دو نفر از اصحاب امام حسین(ع) به شهادت رسیدند که گزارشگر کربلا در سپاه دشمن به نام حمید بن مسلم می‌گوید شکافی بزرگ در سپاه حضرت اباعبدالله ایجاد شد.
اما برخی از کسانی که در کربلا به شهادت رسیدند از اصحاب رسول خدا(ص) بوده و جنگ‌های پیغمبر را درک کرده و امام حسین(ع) را در دوران کودکی در کنار پیامبر دیده بودند و روایات پیامبر درباره امام حسین(ع) را شنیده بودند…
منبع:ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار