تاریخ انتشار :

نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

انتشار کتاب تعامل فرق و مذاهب براساس آموزه‌های قرآن و اهل بیت(ع)

کتاب «تعامل فرق و مذاهب براساس آموزه‌های قرآن و اهل بیت(ع)» اثر محمدمهدی فیروزمهر توسط نشر پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به چاپ رسید.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )به نقل از روابط عمومی نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، کتاب «تعامل فرق و مذاهب براساس آموزه‌های قرآن و اهل بیت(ع)» اثر محمدمهدی فیروزمهر است که در پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه در ۷۵ صفحه منتشر شد.

پژوهشکده مذکور تلاش کرده است با پژوهشگران فرهیخته و بهره‌گیری از آموزه‌های نورانی قرآن و اهل بیت(ع) و تدوین فرهنگنامه سبک زندگی، کاربردی‌ترین اطلاعات موضوعات مرتبط با حوزه‌های گوناگون فردی، خانوادگی، اجتماعی و محیط زیست را در اختیار علاقه‌مندان قرار دهد.

در میان مدخل‌های این فرهنگنامه، بعضی از موضوعات از ویژگی‌های خاص فرهنگی برخوردار است و عموم افراد جامعه به صورت گسترده با آن سر و کار دارند. از این رو، به منظور ارتقا و تقویت سبک زندگی اسلامی، شایسته است آموزه‌های دینی مربوط به این گونه موضوعات علاوه بر ارائه در فرهنگنامه، به صورت کتابچه‌های مستقل نیز در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

بر همین اساس، در اثر پیش‌رو شاخصه‌های مربوط به تعامل فرق و مذاهب در آموزه‌های قرآن و اهل بیت (ع) تهیه می‌شود و در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

 

ساختار اثر

در این اثر، پس از مفهوم‌شناسی سبک زندگی اسلامی و مبانی و گستره سبک زندگی و مفهوم شناسی، اهداف تعامل مذاهب و فرق اسلامی تبیین شده است که از جمله اهداف این تعامل می‌توان به حفظ و تداوم امت میانه و معیار برای دیگران، حراست از کیان اسلام، حفظ عظمت و قدرت امت اسلامی در برابر بیگانگان، زندگی مسالمت‌آمیز اشاره کرد.

نویسنده، در ادامه این اثر، توحید باوری، اطاعت و تبعیت از رسول خدا(ص)، قرآن و عترت، و اخوت دینی، محورهای تعامل مذاهب و فرق اسلام برشمرده شده است. سپس، «موانع تعامل مذاهب و فرق اسلامی» را تبیین کرده است که از جمله این آداب می‌توان به جهل، هوای نفس، تعصبات قبیله‌ای، دشنام، انحصارگرایی، جدل‌های بی‌مورد، خشونت، تکفیر و دشمنان اشاره کرد.

«راهکار تعامل مذاهب و فرق اسلامی» از دیگر مباحث این اثر است که در این راستا تأکید بر مشترکات دینی و اعتقادی، جدال احسن، حرمت نهادن و تقیه و… توصیه شده است.

 

راهکار تعامل مذاهب و فرق اسلامی

پیدایش و وجود فرق و مذاهب در درون امت اسلام امری بدیهی است اما آیا این امکان وجود دارد که همه آنها را ادغام کرد؛ به‌ گونه‌ای که همه اختلاف‌ها بر سر اصول و فروع برچیده شود و امت اسلام شاهد اختلاف‌های فرقه‌ای و مذهبی نباشد؟ هر چند در این جهت شعارهایی داده شده و عناوینی مانند «الاسلام بلا مذاهب» مطرح شده در عمل فرق و مذاهب همچنان به حیات خود ادامه می‌دهند بنابراین به جای وحدت به معنای برداشتن و ادغام مذاهب که امری ناممکن به نظر می‌رسد باید به تقریب و تعامل فرق و مذاهب اسلامی اندیشید و راهکارهای آن را پیدا کرد. بدین جهت در این راستا، مهم‌ترین راهکارهای تعامل فرق و مذاهب اسلامی تبیین شده است که عبارتند از؛ تأکید بر مشترکات دینی و اعتقادی، جدال احسن، حضور در مراسم عبادی یکدیگر و مراودات اجتماعی، اظهار همدردی، حرمت نهادن، تقیه.

علاقه‌مندان برای خرید اینترنتی این کتاب می‌توانند به نشانی اینترنتی http://shop.isca.ac.ir/  مراجعه کنند.

منبع:ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار