تاریخ انتشار :

محققان دانشگاه گوته در فرانکفورت،

اسلام بهترین روش زندگی را برای انسان‌ها ارائه داده است

محققان دانشگاه «گوته فرانکفورت» به‌تازگی پژوهشی را درباره زندگی، نیازها و دغدغه‌های اعضای جوان مساجد آلمان انجام داده‌اند که نشان می‌دهد جوانان مسلمان با وجود تبعیض شدید در جامعه آلمان تلاش می‌کنند بهترین جایگاه‌های شغلی و تحصیلی را به دست آوردند.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان) به نقل از deutschlandfunk.de، جوانان مسلمان، اسلام را بهترین دین جهان می‌دانند و معتقدند اسلام بهترین روش زندگی را برای انسان‌ها ارائه داده است.

«هری هارون بهر» و «ملتم کولاچاتان»، محققان دانشگاه گوته در فرانکفورت، در این پژوهش پرسش‌نامه‌هایی را میان ۵۰۰ نفر از اعضای جوان مساجد اتحادیه ترکی ـ اسلامی دیتیپ پخش و از آن‌ها درخواست کردند که به سؤالاتی درباره شرایط زندگی، نیازها، تبعیض‌ها و مشکلات خود در آلمان پاسخ دهند.

محققان دانشگاه گوته معتقدند از آنجا که اتحادیه ترکی ـ اسلامی دیتیب، بزرگترین سازمان اسلامی آلمان به‌شمار می‌رود، نتایج حاصل از تحقیقات مذکور می‌تواند به کل جامعه مسلمانان تسری یابد.

ملتم کولاچاتان در این باره می‌گوید: جوانان مسلمان در آلمان عمدتاً به چندین زبان صحبت می‌کنند و برای حضور در محیط تحصیل و کار، اعتماد به نفس زیادی دارند. آن‌ها دین اسلام را بهترین دین در جهان می‌دانند و معتقدند که اسلام بهترین روش زندگی را برای انسان‌ها ارائه داده است، با این وجود مسلمانان به سایر ادیان الهی نیز احترام می‌گذارند.

وی می‌افزاید: اعضای جوان مساجد اغلب در آلمان بزرگ شده‌اند و به این کشور عِرق دارند؛ اما آن‌ها از طردشدن می‌ترسند، جوانان مسلمان بر این باورند که کشورشان(آلمان) آن‌ها را دوست ندارد و شرایط زندگی در این کشور برایشان سخت است.

نتایج تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که اکثر جوانان مسلمان از دوران پیش دبستانی، تبعیض و نژادپرستی را تجربه می‌کنند.

«بتول چینار»، رئیس بخش جوانان اتحادیه ترکی ـ اسلامی دیتیب در نیدرزاکسن و برمن است. این دختر ۲۴ ساله به دلیل پوشیدن روسری همواره در دوران تحصیل و محیط کار مورد تبعیض قرار گرفته است، او در این باره می‌گوید: وقتی در محیط مدرسه یا کار، روسری می‌پوشید، مورد تبعیض قرار خواهید گرفت، برخی افراد شما را هول می‌دهند، برخی حتی به شما آب دهن می‌اندازند و ناسزا می‌گویند، این مسائل زندگی جوانان را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد.

البته کولاچاتان معتقد است که براساس تحقیقات انجام‌شده، تبعیض‌ها نتوانسته زندگی جوانان مسلمان را تحت تأثیر خود قرار دهد و با وجود همه مشکلات، جوانان در حال برنامه‌ریزی برای آینده در آلمان هستند. آن‌ها تلاش می‌کنند از نظر آموزشی در جایگاه خوبی قرار بگیرند و در زبان آلمانی نیز پیشرفت کنند. همچنین جوانان امروزی دوست دارند تغییرانی در برگزاری برنامه‌های مذهبی ایجاد کنند و ترجیح می‌دهند در خطبه‌های نمازجمعه، به موضوعاتی مانند مهاجرت، تغییرات اقلیمی و فقر بیشتر پرداخته شود.

 

خواسته‌های جوانان مسلمان آلمان جدی گرفته شود

با این اوصاف «زکریا آلتوگ» از اتحادیه ترکی اسلامی دیتیب بر این باور است که خواسته‌های جوانان باید جدی گرفته شود، وی می‌گوید: جوانان می‌خواهند در فعالیت‌های مساجد مشارکت داشته باشند و تغییراتی در برنامه‌ها و کارها ایجاد کنند. من فکر می‌کنم که باید به خواسته‌های جوانان اهمیت دهیم.

کولاچاتان نیز  می‌گوید: نسل قدیمی مهاجران، زندگی خود را با هدف بازگشت احتمالی به کشورشان شکل داده‌اند، اما نسل جوان دوست دارد در درازمدت زندگی خود را در آلمان بسازد. به همین دلیل است که انجمن‌های مساجد باید انتقادات اعضای جوان را جدی بگیرند و برای تغییر نسل آماده شوند.

آن‌ها همچنین تمایل دارند که با یک مسلمان ازدواج کنند، بتول چینار تأکید می‌کند ازدواج با یک مسلمان باعث می‌شود که من به‌راحتی بتوانم اصول دین خودم را اجرا کنم و در زندگی روزمره راحت‌تر باشم.

گفتنی است؛ دانشگاه گوته فرانکفورت با نام کامل دانشگاه «یوهان ولفگانگ گوته فرانکفورت آم ماین» در سال ۱۹۱۴ تأسیس شد و با پذیرش بیش از ۴۶۰۰۰ دانشجو در سال تحصیلی ۲۰۱۴-۲۰۱۵ یکی از بزرگترین و معتبرترین دانشگاه‌های کشور آلمان به حساب می‌آید.

منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار