تاریخ انتشار :

اسلام ستیزی در هند

مخالفت دادگاه هندی با تحصیل دانش آموزان و دانشجویان محجبه

بسیاری از دختران مسلمان هندی ساکن در استان کارناتاکا از امتحان انصراف می‌دهند زیرا مؤسسات آموزشی به آنها اجازه نمی‌دهند حجاب داشته باشند.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )به نقل از آناتولی، برای ماه‌ها، عافیه ۱۸ ساله اهل استان کارناتاکا در جنوب هند شبانه روز تلاش می‌کرد تا در امتحان کلاس دوازدهم حاضر و سپس در آزمون رقابتی برای دریافت پذیرش در کالج پزشکی حاضر شود.

اما او نتوانست در آزمون شرکت کند زیرا مدرسه به او اجازه نمی‌داد با حجاب یا روسری وارد سالن امتحانات شود.

پس از اینکه دادگاه عالی کارناتاکا در ۱۵ مارس (۲۴ اسفند) ممنوعیت اعمال شده توسط موسسات آموزشی برای پوشیدن روسری در داخل مراکز آموزشی را تایید کرد، بسیاری از دانشجویان دختر مسلمان یا از امتحانات انصراف داده یا راه‌های جایگزینی برای ادامه تحصیل پیدا کرده‌اند.

دادگاه در حکم خود مدعی شد که «پوشیدن حجاب توسط زنان مسلمان بخشی از اعمال مذهبی ضروری در دین اسلام نیست».

عافیه گفت: از درس خواندنم احساس بدی دارم. من با حجاب اجازه حضور در امتحان را نداشتم. حتی نمی‌توانم در آزمون NEET (امتحان ملی واجد شرایط بودن کامل) برای پذیرش در کالج پزشکی شرکت کنم.

او اکنون به دنبال پذیرش در مدرسه دیگری است، جایی که اجازه دارد حجاب داشته باشد.

عافیه با بیان اینکه در فوریه امسال از رفتن به مدرسه منصرف شد، گفت: در مورد آینده خود مطمئن نیستم. احساس می کنم هر روز رویاهایم در حال از بین رفتن هستند.

رویاهای بسیاری از دختران مسلمان که بین هویت، آزادی، پوشش و تحصیلات خود مجبور به انتخاب شده‌اند، به هم ریخته است.

این موضوع از ماه ژانویه آغاز شد، زمانی که دانش آموزان دختر مسلمان به دلیل داشتن حجاب از ورود به کلاس های درس در یک کالج دولتی در منطقه اودوپی در کارناتاکا منع شدند. متعاقباً نهادهای دیگر نیز از این دستور پیروی کردند.

دانشجویان اکنون امید خود را به دیوان عالی کشور که در حال رسیدگی به این پرونده است، بسته‌اند.

هیبا شیخ یکی دیگر از دانشجویانی که او هم از ماه مارس در کالج  حضور نداشته گفت: ما از بچگی حجاب داشتیم و نه اخیرا. آنها (دانشگاه) باید به ما اجازه بدهند که با حجاب امتحان بدهیم. قبلاً مشکلی با این موضوع نداشتند اما پس از صدور حکم دادگاه ممنوع شد.

وی که قبلاً یک ترم دانشگاه را از دست داده است و گفت: این روزها کلاس‌های ترم چهارم ادامه دارد. ما به کلاس‌ها نمی‌رویم چون اجازه ورود به محل را نمی‌دهند.

شیخ گفت امیدوار است که دادگاه عالی عدالت را اجرا کند و افزود: دانش آموزان از نظر روانی آسیب دیده‌اند. همه نگران هستند که در آینده چه اتفاقی می‌افتد.

کیدیور نیهال، دبیر ملی سازمان اسلامی دانشجویان هند شاخه دانشجویی سازمان اجتماعی مذهبی جماعت اسلامی، در گفتگو با خبرگزاری آناتولی گفت که این موضوع آینده هزاران دانش آموز دختر را به خطر انداخته است.

وی این حکم را «عمدی، انتقام جویانه و نفرت انگیز» و با هدف ممانعت از دسترسی دانش‌آموزان به آموزش دانست. این وضعیتی فاجعه بار است که منجر به از دست دادن اعتماد به نهادهای عمومی می‌شود و پیامدهای گسترده‌ای دارد.

نیهال گفت که اگر قصدی برای انجام آن وجود داشت، این وضعیت می‌توانست در مراحل اولیه و در سطحی دوستانه حل شود.

دبیر ملی سازمان اسلامی دانشجویان هند گفت: در هر مورد، وضعیت از سطح کالج منطقه گرفته تا هیئت های ایالتی و دادگاه‌ها سیاسی شده بود. ما احساس می کنیم که گفت و گو و مشورت سنگ بنای جامعه ما و قانون اساسی هند است. از آنجایی که این موضوع یک انتخاب شخصی است، ما امیدواریم که دادگاه عالی عدالت را اجرا کند.

منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


  1. ناشناس گفت:

    خدا لعنتشون کنه، با وجود این همه مسلمون هندی به چه حقی دادگاه ملعونشون چنین رایی میده! مگه مسلمونای هند و بقیه کشورا مردن که یه دادگاه نامعلوم چنین رایی بده

آخرین اخبار