تاریخ انتشار :

کنیا

حل (حلال) کپیتال،اولین استارتاپ اسلامی تامین مالی در کنیا

حل کپیتال، فین‌تکی پیشرو در کنیا در تلاش است تا با ارائه ابزار تأمین مالی جایگزین به کسب‌وکارهای کوچک اجازه دهد از حمایت مالی حیاتی مورد نیاز برای برنامه‌ریزی و برآوردن نیازهای مالی خود از طریق یک پلتفرم واحد بهره‌مند شوند.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) حوزه فین‌تک در سال‌های اخیر و با محکم‌تر شدن مسائل مالی و فناوری‌های نوین تبدیل به بخش جدایی‌ناپذیر زندگی امروز بسیاری از افراد فعال در بخش‌های مختلف اقتصاد کشورها شده است.

به‌طور کلی حوزه فین‌تک با توجه به گستردگی و سرعت رشد سریع آن به یکی از بخش‌های مهم در اقتصاد کشورهای مختلف جهان تبدیل شده و استارتاپ‌های زیادی به دنبال حضور و موفقیت در این حوزه مهم هستند.

فین‌تک در بطن خود پدیده‌ای به نام فین‌تک اسلامی را هم معرفی کرده که به دلیل رشد صنعت تأمین مالی اسلامی در جهان در سال‌های اخیر مورد توجه توجه قرار گرفته است. استارتاپ‌های فعالی هم در سال‌های اخیر در این حوزه و در کشورهای مختلف وارد بازار اقتصادی در مناطق مختلف شده‌اند.

کنیا، یکی از کشورهای در حال توسعه در آفریقا توانسته سرمایه‌گذار‌های بزرگی را جذب اقتصاد خود کند و در این میان حوزه تأمین مالی اسلامی هم با توجه به حضور جمعیت مسلمان در این کشور رو به رشد است.

علاوه بر خدمات سنتی بانکداری اسلامی، مقامات کنیا نیز مایل هستند از فین‌تک برای پیشرفت این بخش استفاده کنند. استفاده و حمایت از چنین نوآوری‌هایی باعث تسهیل معاملات و تشویق تجارت برای شرکت‌های بزرگ، شرکت‌های کوچک و متوسط​​(SMEs) و افراد می‌شود.

حل (حلال) کپیتال (Hal Capital) یک سازمان فین‌تک پیشرو در کنیا است که تلاش می‌کند که به بازیگر کلیدی در صنعت کالای تندمصرف (محصولی که به‌سرعت و با قیمت نسبتاً پایینی به‌فروش می‌رسد) کنیا تبدیل شود. حل کپیتال این چشم‌انداز را از طریق ابزار تأمین مالی جایگزین و در قالب تأمین مالی خرد ارائه می‌دهد که به کسب‌وکارهای کوچک اجازه می‌دهد از حمایت مالی حیاتی مورد نیاز برای برنامه‌ریزی و برآوردن نیازهای مالی خود از طریق یک پلتفرم واحد بهره‌مند شوند.

حل کپیتال در سال ۲۰۲۰ تأسیس شده و به گفته محمود دوآله(Mohamoud Dualeh)، بنیانگذار این شرکت، هدف حل کاپیتال بهبود مشارکت مالی در کنیا است و اولین استارتاپ در نوع خود است که محصولات و خدماتی را ارائه می‌دهد که نه تنها از مقررات نظارتی سختگیرانه بانک مرکزی کنیا پیروی می‌کند، بلکه با شریعت نیز مطابقت دارد.

پلتفرم مالی دیجیتال پیشرفته این استارتاپ فعال در حوزه فین‌تک دسترسی مشتریان خود را به محصولات و خدمات اعتباری فراهم می‌کند که برای رفع شکاف مالی که صاحبان کسب و کارهای کوچک کنیایی امروزه با آن مواجه هستند، به آنها امکان می‌دهد به طور مداوم منابع ذخیره و تجارت خود را بزرگتر کنند. این پلتفرم به‌گونه‌ای است که صاحبان مشاغل در کنیا، به‌راحتی می‌توانند از آن استفاده کنند.

به عبارت ساده‌تر، حل کپیتال با هدف ایجاد یک جامعه قوی از صاحبان مشاغل امیدوار است که با ایجاد امکان ذخیره‌سازی دائمی منابع و رشد کسب و کارها، شکاف بودجه‌ای که صاحبان کسب و کارهای کوچک کنیایی امروزه با آن مواجه هستند، برطرف کند. این کار باعث می‌شود که این مشاغل در نهایت خودپایدار و در درازمدت شغل بیشتری برای جامعه ایجاد کنند.

حل کپیتال خدمات مختلفی به صاحبان مشاغل کوچک و متوسط کنیایی ارائه می‌دهد. از جمله این خدمات می‌توان به پرداخت‌های فوری تأمین کننده (INSTANT SUPPLIER PAYMENTS) اشاره کرد. این خدمات به این گونه است که حل کپیتال فرصت‌های رشد واقعی کسب‌وکاری را که خواهان کمک مالی و وام است، ارزیابی و پیشنهادات مالی ساده‌سازی شده‌ای را با شرکای مناسب ایجاد و توصیه می‌کند تا صاحبان مشاغل به‌راحتی روی کسب‌وکار در حال رشد خود تمرکز کنند.

 

در کنیا به دلیل کمبود وسایل حمل و نقل عمومی و قیمت بالای سوخت، شیوه‌ای به نام Ride Hailing (هم‌پیمایی) رایج است که مالکین خودرو، صندلی‌های خالی خودروی خود را با مسافران هم مسیر خود به اشتراک می‌گذارند تا از حجم ترافیک، آلودگی هوا و هزینه‌ها بکاهند.

حل کپیتال خدماتی به نام تأمین مالی فوری سوخت (INSTANT FUEL FINANCE) را برای این افراد که خودروی خود را به اشتراک می‌گذارند ارائه داده که از طریق اپلیکیشن این شرکت به سوخت با قیمت مناسب دست پیدا کرده و درآمد خود را بیشتر کنند.

تأمین مالی سهام (STOCK FINANCING) یکی دیگر از خدماتی است که حل کپیتال ارائه می‌کند. راه حل‌های مالی این استارتاپ کاربران را قادر می‌سازد تا رشد کسب و کار کوچک خود را از طریق تأمین مالی سهام بهینه کنند.

به گفته مسئولان این استارتاپ، حل کپیتال بر روی خدماتی به نام پیش‌پرداخت اعتبار حقوق (SALARY CREDIT ADVANCE) در حال کار است که به کارفرمایان در ارائه پیش‌پرداخت حقوق یا تأمین مالی خرید خانه به کارمندان کمک می‌کند. این استارتاپ قرار است از طریق همکاری با کارفرمایان، کمک‌های مالی خرد را با رعایت قوانین مالی شریعت اسلامی و در قالب پیش‌پرداخت حقوق برای کارکنان شرکت‌های آنها ارائه دهد که هزینه‌های مالی کارفرمایان را کاهش می‌دهد و شرایط کاری بهتر را تقویت می‌کند.

به گفته مسئولان حل کپیتال، در این طرح، حقوق و دستمزد را متناسب با شرایط فردی کارمندان تنظیم و به آنها اجازه می‌دهد امور مالی خود را که توسط کارفرمایانشان پشتیبانی می‌شود، کنترل کنند.

 

حل کپیتال سال گذشته قراردادی را با شرکت دوکاره (Dukaree ) امضا کرد تا به شبکه مشتریان خود کمک مالی فوری ارائه دهد. براساس این تفاهم‌نامه، حل کپیتال و دوکاره از طریق همکاری مشترک، زنجیره تأمین مالی ساده، انعطاف‌پذیر و شتاب‌دهنده رشد را با تأمین مالی و شفافیت، ثبات و پرداخت‌های مستقیم به کسب‌وکارهای کوچک و متوسط کنیا ارائه می‌کنند.

ترجمه گزارش: محمد حسن گودرزی

منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار