تاریخ انتشار :

فرهنگستان ویواریوم

برگزاری اولین دوره آموزشی فلسفه اسلامی در ایتالیا

نخستین دوره آموزشی فلسفه اسلامی با همکاری رایزنی فرهنگی ایران در ایتالیا در فرهنگستان «ویواریوم» شهر «فراسکاتی» این کشور در حال برگزاری است.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان)این دوره از ۱۹ اردیبهشت‌ماه با حضور  و تدریس حضور هادی وکیلی از پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ایران آغاز شده است و امروز، ۲۴ اردیبهشت به کار خود پایان می‌دهد.

در این دوره آموزشی اساتیدی همچون پروفسور «آنجلو یاکووِلّا» از دانشگاه بین‌المللی رم؛ «کلائودیو لویاکونو» از مؤسسه شرق‌شناسی «کارلو آلفونسو نالینو»؛ «بارتولومِئو پیرونه» و «روبرتو توتّولی» از دانشگاه شرق‌شناسی ناپل و؛ «آلبرتو وِنتورا» از دانشگاه کالابریا نیز حضور دارند و در قالب ۳۶ ساعت برنامه آموزشی به زبان‌های انگلیسی و ایتالیایی ارائه می‌دهند.

در این برنامه با تمرکز ویژه بر اندیشه و آثار کندی، فارابی، غزالی، ابن رشد، ابن سینا، سهروردی، ملاصدرا و ابن عربی و مباحث تکمیلی در خصوص پس زمینه‌های تاریخی عرفان اسلامی و تعامل آن با فلسفه اسلامی و فلسفه اسلامی در دوره معاصر را بررسی کرده است.

 

بخش اسلام‌شناسی در «ویواریوم» راه‌اندازی می‌شود

در همین راستا، محمد‌تقی امینی، رایزن فرهنگی ایران در ایتالیا پنجشنبه، ۲۲ اردیبهشت ماه با سفر به شهر «فراسکاتی» و حضور در ویژه‌برنامه‌ای که با حضور اساتید مدعو و شرکت‌کنندگان در این دوره که توسط فرهنگستان «ویواریوم» برنامه‌ریزی شده بود، ۱۴۶ عنوان کتاب و نشریه را از سوی رایزنی فرهنگی، به منظور ایجاد بخش کتابخانه‌ای ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی به این فرهنگستان و یک قطعه صنایع دستی نفیس ایرانی به رسم یادبود به پروفسور «لوییجی میرالیا» مدیر فرهنگستان اهدا و بر تقویت همکاری‌های دو سویه تأکید کرد.

پروفسور «لوییجی میرالیا» مدیر فرهنگستان ویواریوم در جریان دریافت این هدایا، ضمن تقدیر از تلاش‌های رایزنی فرهنگی در هماهنگی و پیگیری انعقاد تفاهم‌نامه فرهنگستان متبوع خود با  پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ایران؛ مشارکت در برگزاری دوره آموزشی فلسفه اسلامی و ایجاد بخش ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی در کتابخانه این فرهنگستان، نسبت به استمرار و گسترش این همکاری‌ها ابراز امیدواری کرد.

گفتنی است، فرهنگستان ویواریوم حدود ۴۰ سال پیش، توسط مدیر فعلی آن پروفسور «لوییجی میرالیا» در شهر ناپل تأسیس شد و سال ۲۰۰۹ به ویلای تاریخی «فالکونیِری»  شهر «فراسکاتی» در حومه شهر رم نقل مکان کرد.

این مرکز به عنوان یکی از معتبرترین فرهنگستان‌های آموزش زبان و ادبیات یونانی و لاتین در اروپا، هر ساله ۵۰ دانشجوی ۱۷ تا ۲۴ سال را از کشورهای مختلف پذیرش می‌کند و گواهینامه‌های آن اعتبار بین‌المللی دارد.

منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار