تاریخ انتشار :

صنعت حلال

برنامه جالب بانک اسلام مالزی برای تامین مالی اسلامی شرکت‌های کوچک

بانک اسلام مالزی موسوم به برهاد به عنوان یک مؤسسه بانکی و مالی اسلامی، با ارائه پشتیبانی صحیح برای تجهیز بهتر بازیگران صنعت حلال، نقش مهمی را در تسریع اقتصاد حلال این کشور ایفا می‌کند و برنامه استراتژیک تجاری پنج ساله این بانک نیز با هدف توسعه بخش شرکت‌های کوچک و متوسط محلی(SMEها) ایجاد شده است.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان) در اقتصاد امروز جهان نقش حمایت نظام مالی در رشد و توسعه صنایع کوچک و متوسط و استارتاپ‌ها از اهمیت بسیاری برخوردار است. اقتصاد برخی کشورها مانند مالزی شاهد ظهور و رشد بسیاری از استارتاپ‌هایی بوده که در اقتصاد این کشور نقش‌آفرینی‌های بزرگی داشته‌اند و این نقش‌آفرینی‌ بدون حمایت و کمک نظام بانکداری این کشورها ممکن نبوده است.

حالا در حمایت از شرکت‌های کوچک و متوسط ​​محلی(SMEs) و نقشی که آنها در توسعه اقتصاد کشور ایفا می‌کنند، بانک اسلام مالزی موسوم به برهاد(Bank Islam Malaysia Berhad) ابتکارات مختلفی را برای حمایت از بخش وسیعی از حوزه SME ارائه کرده است.

به گزارش The Star، مجموعه‌ای از برنامه‌ها توسط این بانک به عنوان بخشی از برنامه استراتژیک تجاری پنج ساله بانک اسلام به نام LEAP۲۵ اجرا شده که هدف آن توسعه بخش شرکت‌های کوچک و متوسط است.

به گفته میزان مسرام (Mizan Masram)، مدیر ارشد بازرگانی بخش خرده‌فروشی بانک اسلام، این بانک به‌طور مداوم ابتکارات راهبردی را برای حمایت بیشتر و ارتقای کسب‌وکارهای کوچک و متوسط ​​از طریق چندین استراتژی اجرا کرده است.

مسرام در توضیح این ابتکارات می‌گوید: در وهله نخست ما مراکز SME جدیدی (شرکت‌های کوچک و متوسط ​​محلی) ایجاد کرده‌ایم که تعداد آن‌ها به ۱۶ مرکز در سراسر منطقه، از جمله شهرهای بزرگ مانند سری پتالینگ، جورج تاون، سونگای پتانی، کوچینگ و کوتا کینابالو افزایش یافته است. همچنین تعداد مدیران بخش‌های مرتبط با شرکت‌های کوچک و متوسط خود را افزایش داده‌ایم تا با مشتریان فعلی و بالقوه ارتباط برقرار و روابط قوی‌تری بین بانک و این دسته از مشتریان ایجاد کنیم.

این مدیر اقتصادی افزود: از طرف دیگر، همکاری‌های جدیدی را با نهادهای دولتی، شرکت‌های خصوصی، انجمن‌های تجاری مانند شرکت توسعه حلال(HDC)، شرکت توسعه تجارت خارجی مالزی(MATRADE)، شرکت SME مالزی(SME Corp Malaysia) و سازمان توسعه سرمایه‌گذاری مالزی(MIDA) ایجاد کردیم. این به منظور ارائه راه حل‌های بانکداری اسلامی برای SMEها است. این کار آگاهی از نقش بانک‌های اسلامی را گسترش داده و نشان می‌دهد که این راه حل‌ها نه تنها برای مشاغل متعلق به مسلمانان، بلکه برای همه مالزیایی‌ها است.

 

 

بانک اسلام برای کمک به شرکت‌های کوچک و متوسط ​​محلی هم که تحت تأثیر همه‌گیری کووید-۱۹ قرار گرفته‌اند، برنامه‌های کمک مالی مختلفی را برای مشتریان خود اجرا کرده است.

در دوران اوج همه‌گیری، برای کاهش محدودیت تماس حضوری به دلیل حکم محدودیت ترددها(MCO)، بانک از طریق تعامل و فعالیت‌های آنلاین مختلف مانند وبینارها و گفت‌وگوها به مشتریان خود خدمت‌رسانی کرد.

به عنوان بخشی از برنامه استراتژیک تجاری پنج ساله بانک اسلام(LEAP۲۵)، این بانک از بخش SME و از طریق تبادل اطلاعات، بهترین شیوه‌ها و راه حل‌های مالی مطابق با شریعت برای حضور در بازارهای مالزی و جهانی را حمایت می‌کند. ابتکارات مختلفی که برای حمایت از SMEها معرفی شده شامل حمایت از زنان کارآفرین، شرکت‌های انحصاری، صاحبان استارتاپ و شرکت‌های خدمات است.

محصولات ارائه شده توسط بانک اسلام برای حمایت از توسعه SMEها عبارتند از:

  • SME Biz G.R.O.W Financing Program: یک راه حل تأمین مالی برای صاحبان کسب و کار برای ارتقاء و رشد کسب و کار خود.
  • تسهیلات دیجیتالی‌سازی و اتوماسیون: از سوی صندوق ابتکاری بانک نگارا مالزی(BNM) برای تشویق شرکت‌های کوچک و متوسط ​​در بخش‌های مختلف برای خودکارسازی فرآیندها و دیجیتالی کردن کارها برای افزایش بهره‌وری و کارایی ایجاد شده است.
  • تسهیلات کاملاً اقتصادی(AES): به همت صندوق ابتکاری BNM برای افزایش دسترسی به منابع مالی برای SMEها در بخش‌های مختلف برای حمایت از رشد صورت می‌گیرد.
  • تأمین مالی برنامه WinBiz: برنامه تأمین مالی زنان در تجارت(WinBiz) به ویژه برای زنان کارآفرین SME مالزیایی طراحی شده است تا دسترسی آسان به سرمایه در گردش و هزینه‌های سرمایه‌گذاری را فراهم کند.
  •  GO Halal SME Funding: یک بسته مالی منحصر به فرد برای SMEها طراحی شده تا هزینه‌های صدور گواهینامه حلال و آموزش، سرمایه در گردش و هزینه‌های سرمایه را تأمین کند.
  • تأمین مالی صادرکننده SME: یک راه حل تأمین مالی برای اعضای شرکت توسعه تجارت خارجی مالزی(MATRADE) برای حمایت از نیازهای صادراتی خود است.
  • برنامه تلفن همراه SMEXpert: این برنامه برای پشتیبانی و فعال کردن SMEها و دیجیتالی شدن و گسترش تجارت خود در یک اکوسیستم دیجیتال حلال برای بازار حلال طراحی شده است.

مسرام همچنین تصریح کرد: به‌عنوان قدردانی از اولین مؤسسه مالی اسلامی تمام‌عیار در فهرست بازار اصلی کشور به دلیل راه‌اندازی برنامه تأمین مالی Go Halal SME برای ترویج رشد صنعت حلال مالزی، بانک اسلام مالزی(برهاد) جایزه برتر تأمین مالی حلال را از جوایز جهانی برتری حلال ۲۰۲۱ (Halal Excellence Award ۲۰۲۱) از آن خود کرده است.

وی افزود: برای حمایت از نیازهای رو به رشد شرکت‌های کوچک و متوسط ​​در زمانی که تغییر اجتناب‌ناپذیر است، در نظر داریم محصولات تأمین مالی SME بیشتری را معرفی کنیم و راه حل‌های مالی جامع و منطبق با شریعت اسلامی را برای مشتریان خود از جمله مدیریت ثروت و تکافل ارائه کنیم.

بانک اسلام که پیشگام بانکداری اسلامی در مالزی است، یک راه حل جامع مالی منطبق با شریعت را ارائه می‌دهد که کسب و کارهای خرده‌فروشی و عمده‌فروشی را پوشش می‌دهد.

 

مسرام می‌گوید: بانک اسلام برای رشد، پرورش و توسعه بخش SME قصد دارد به اکوسیستم SME حلال پاسخ دهد. برای بانک اسلام به عنوان یک مؤسسه بانکی و مالی اسلامی، مهم است که با ارائه پشتیبانی صحیح برای تجهیز بهتر بازیگران صنعت حلال، نقش مهم‌تری در تسریع اقتصاد حلال ایفا کند.

وی در پایان گفت: از طریق پیشنهادات ما، این بانک تلاش می‌کند تا شریک مطلوب برای SMEها و بانک منتخب اسلامی در صنعت حلال باشد. برنامه تأمین مالی شرکت‌های کوچک و متوسط ​​Go Halal نمونه شاخصی از ابتکار این بانک برای حمایت از توسعه صنعت حلال است.

ترجمه: محمدحسن گودرزی

منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار