تاریخ انتشار :

امریکای لاتین

مطرح شدن اینفلوئنسرها به عنوان ابزار کمکی در تبلیغات دینی

ویدیوهایی که در آن زنان مسلمان آمریکای لاتین درباره دین خود صحبت می‌کنند در چند سال گذشته رواج بسیار زیادی در شبکه های اجتماعی داشته است.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان) با میلیون‌ها بازدید، ویدیوهایی که در آن زنان مسلمان آمریکای لاتین درباره دین خود صحبت می‌کنند و زندگی شخصی خود را نشان می‌دهند در چند سال گذشته بیشتر و بیشتر در شبکه‌های اجتماعی رایج شده است.

در منطقه ای که مسیحیت هنوز به عنوان یک هنجار دیده می شود، تاثیرگذاران یا اینفلوئنسرهای مسلمان برای موفقیت در حوزه دیجیتال با چالش های بزرگی روبرو هستند.

برخی از آنها با خلاقیت، کاریزما و شوخ طبعی موفق به انجام آن می شوند. یکی از این تأثیرگذاران، مریم چامی، متخصص تغذیه ۳۱ ساله از شهر سائوپائولو برزیل است.

چامی، دختر پدری لبنانی و مادری برزیلی که به اسلام گروید در یک مدرسه اسلامی تحصیل کرد .

او به عرب نیوز گفت: در ابتدابرای دختران مسلمانی که اطلاعات زیادی در مورد دین نداشتند، ویدیو می ساختم،اما سپس شروع به تولید محتوا با هدف تبیین اسلام و کاهش تعصبات برزیلی ها علیه مسلمانان کردم.

چامی  در   TikTok ، جایی که ۱٫۱ میلیون نفر او را دنبال می‌کنند درباره موضوعات بحث‌برانگیز صحبت می کند.

او گفت: من توسط جامعه و رهبران مذهبی حمایت شده‌ام. با توجه به اینکه من به افراد زیادی دسترسی دارم همراه با سایر تأثیرگذاران مسلمان با عدم تحمل مذهبی مبارزه می کنم و باعث می شوم افراد بیشتری دین ما را تحسین کنند.

یکی از دغدغه های چامی این است که نشان دهد زنان مسلمان قربانیان مظلوم مردان نیستند، چیزی که در میان بسیاری از آمریکایی های لاتین با دیدن زنی با حجاب به ذهنشان خطور می کند. او گفت که جنبش های فمینیستی در برزیل هنوز این نوع تعصب را پرورش می دهند.

او افزود: من معتقدم فمینیسم گزینشی است: برای حق زن هر چه می خواهد باشد مبارزه می کند، اما اگر تصمیم بگیرد مسلمان باشد و لباس اسلامی خود را بپوشد، کنار گذاشته شده و توسط آن زنان فمینیست مورد ظلم قرار می گیرد.

وکیل کلمبیایی و اینفلوئنسر دیجیتال، امیره سانچز نیز در ویدیوهای خود سعی می کند به رایج ترین باورهای غلط در مورد زنان مسلمان در کشورش بپردازد.

وی به عرب نیوز گفت: من و خواهرم با هم حقوق خواندیم. با دیدن ما با حجاب، اغلب با تعجب از ما می‌پرسیدند که آیا ما به عنوان زنان مسلمان اجازه تحصیل داریم؟

او دختر یک مرد کلمبیایی است که ۴۰ سال پیش به اسلام گروید و رهبر مسلمانان بوگوتا شد، آموزش دینی دریافت کرد و اکنون از آن برای انتقال پیام های پیچیده در کلیپ های دو دقیقه ای استفاده می کند.

حساب کاربری او در TikTok به نام  @conelvelo  یعنی «با حجاب» به زبان اسپانیایی است و ۴۳۶۰۰ دنبال کننده دارد.

پدرش، امام کارلوس سانچز، می‌گوید: من هرگز به هیچ یک از دخترانم نگفته‌ام که این کار یا آن کار را انجام دهند. امیره تصمیم گرفت خودش در مورد اسلام صحبت کند که با شایستگی زیادی انجام می دهد.

او افزود که شناساندن اسلام در آمریکای لاتین کار آسانی نیست. تا پایان قرن بیستم، کاتولیک مذهب رسمی در کشورهایی مانند کلمبیا بود.

تفاوت‌های فرهنگی همچنین درک آمریکایی‌های لاتین از مفاهیم اسلامی را پیچیده می‌کند.

به همین دلیل است که امیره همیشه از زبان ساده استفاده می کند و عناصر خنده دار را در ویدیوهای خود قرار می دهد.

او گفت: بسیاری از مردم می‌خواهند اسلام را در آمریکای لاتین منتشر کنند، اما درباره «سنت» و «حدیث» صحبت می‌کنند و هیچ‌کس نمی‌داند این کلمات در اینجا به چه معنا هستند.

نالی خان، یک مکزیکی ۳۰ ساله که با شوهر مسلمان خود در هند زندگی می کند، گفت که پرداختن به مسائل اسلامی در اینترنت برای مخاطبان آمریکای لاتین آسان نیست.

وی در این باره گفت: هدف من بحث درباره اسلام نیست، بلکه نشان دادن شیوه زندگی و زندگی روزمره ماست

خان در یک خانواده کاتولیک به دنیا آمد اما در نوجوانی به اسلام گروید.

وی افزود: یافتن مطالب در مورد آن در مکزیک دشوار است، اما اکنون ما سازمان‌های زیادی داریم که روی انتشار اسلام در این کشور کار می‌کنند.

کانال یوتیوب او Nana India Vlogs دارای ۱۴۷۰۰۰ مشترک است. او عمدتا زندگی خود را در هند با خانواده اش با تمرکز بر تفاوت های فرهنگی با مکزیک به تصویر می کشد. اما بعد اسلامی در بسیاری از ویدئوهای او دیده می شود.

بزرگترین موفقیت او تا به حال سریال «هند و داستان عشق من» بوده است که در آن توضیح می دهد که چگونه به اسلام گرویده است.

او می گوید: من خودم را یک اینفلوئنسر نمی دانم زیرا می دانم که فرد کاملی نیستم. من همیشه سعی می کنم مسلمان بهتری شوم.من فقط امیدوارم زندگی خود، خانواده ام و این واقعیت را که مسلمانان زندگی عادی دارند را نشان دهم.

به گفته آرلی مدینا، استاد علوم اجتماعی متخصص اسلام در آمریکای لاتین در دانشگاه گوادالاخارا در مکزیک، ظهور زنان مسلمان به عنوان اینفلوئنسر دیجیتال در منطقه بخشی از «استراتژی حضور در فضای عمومی» است.

او به عرب نیوز گفت: با گذشت زمان، زنان راه‌های متفاوتی برای نشان دادن خود در ایجاد کردند. به این ترتیب، مردم آنها را می‌شناختند و می‌دیدند که آنها زنان سرکوب‌شده فقط به خاطر مذهبشان نیستند. همین پویایی در حال حاضر به صورت آنلاین اتفاق می افتد.

مدینه گفت که اینترنت ابزاری اساسی برای جوانان علاقه مند به اسلام در مکزیک و دیگر کشورهای آمریکای لاتین است که تا همین اواخر دارای جوامع مسلمان بزرگی نبودند.

او افزود: بیست سال پیش، بسیاری از جوانانی که مایل بودند درباره اسلام بیاموزند، تنها با چت کردن با مسلمانان کشورهای دیگر و جستجوی محتوای آنلاین در مورد آن می‌توانستند این کار را انجام دهند.

حتی برخی از این طریق با کمک مسلمانان از طریق تلفن یا چت آنلاین به اسلام گرویدند ؛  فرآیندی که مدینه آن را تبدیل خودگردان می نامد.

گفتنی است، اینفلوئنسرها افرادی هستند که شناخته شده و تاثیرگذار هستند و ارتباط مستقیمی با افراد جامعه دارند و درواقع داشتن تعداد فالوورهای زیاد تنها بخشی از الزامات یک شخص تاثیرگذار یا اینفلوئنسر است.

اینفلوئنسرها به عنوان ابزار کمکی در تبلیغات مطرح شدند چرا که با رشد روزافزون شبکه های اجتماعی و وابستگی کسب‌وکارهای مختلف به تبلیغات در این شبکه‌ها، به مرور روش‌های جدیدی هم در زمینه کسب درآمد و هم در زمینه تبلیغات به وجود آمد.

منبع: شبستان

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار