تاریخ انتشار :

طلبه مستند ساز«خادمان فیروزه ای»؛

انبیاء الهی به خادمی مسجد افتخار می کردند

از آنجایی که مستند ساز اجتماعی هستم سبک زندگی مردم برایم اهمیت دارد. درگذشته مسجد در فرهنگ اسلامی و سبک زندگی اجتماعی مهم بوده است به صورتی که مردم تمام فعالیتهای اجتماعی خود را درمسجد انجام می دادند

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان) گفتگو  از معصومه طاهری–  یزدان پرونده جوان طلبه ای از حوزه علمیه قم و مشغول تحصیل درس خارج که در عرصه فرهنگ و هنرهم فعالیت دارد. وی کارشناس ارشد تولید سیما از دانشگاه صداوسیما است وبیش از ده سال به صورت حرفه ای مستند سازی می کند و مستندهایی با موضوع اجتماعی و درون مایه مذهبی و دینی می سازد. این روزها در ایام ماه مبارک رمضان از شبکه افق شاهد پخش مستند« خادمان فیروزه ای» از او هستیم و همین بهانه ای شد تا با وی گفتگو داشته باشیم

 

چرا سراغ این سوژه ها رفتید؟

از آنجایی که مستند ساز اجتماعی هستم سبک زندگی مردم برایم اهمیت دارد. درگذشته مسجد در فرهنگ اسلامی و سبک زندگی اجتماعی مهم بوده است به صورتی که مردم تمام فعالیتهای اجتماعی خود را درمسجد انجام می دادند به شکلی که تحصیلات، ازدواج و شکواییه، جلسات  و.. ولی امروز مسجد محدود به نماز و عزاداری و ختم میت شده این قضیه توجه من را جلب کرد چراکه بیشتر آسیب های جامعه به دلیل نبود محوریت مسجد است. تربیت ها زمانی مسجدی بود انقلاب اسلامی و دفاع مقدس از مسجد بود از طرفی ما کسی را در مسجد داریم که خادم مسجد است و چون مسجد خانه خداست، خادم آن هم  خادم خانه خداست، وظیفه ای که همه انبیاء الهی به عهده داشتند و به آن افتخار می کردند ولی امروز این وظیفه کم رنگ شده  نسل خادمان مسجدی کم شده  و اگر مسجد به سمتی برود که صرفا نمازخانه بشوند خطرناک است و مهمترین پایگاه ظهور اسلام را نخواهیم داشت برای همین به ذهنم رسید این فضا را به تصویر بکشم و خادم مسجد را نشان بدهم و بگویم سبک زندگی مسجدی این میتواند باشد که چقدر خوب و موثر است.

 

معمولا مستندهای مناسبتی سعی می کنند در همان تهران باشند ولی شما با وجود مساجد تهران و قم برای تولید کار به شهر های محتلف رفتید تجربه این سفرها را چطور دیدید؟

می خواستیم مردم خودشان را از دریچه مستندهایی که تولید می کنیم ببینند و این فرهنگ سازی حتی کوچک در سرتاسر کشور باشد، تا تاثیرگسترده ای بگذارد زحمت زیادی داشت ولی به نظرم ارزش آن را داشت تا انجام بشود.

 

جذاب ترین سوژه ها کدام بودند؟

اجازه بدهید درباره سوژه خاص حرف نزنم چون ما در این مجموعه که ابتدای آن هستیم و قرار است تا پایان ماه رمضان، پخش داشته باشیم مساجد زیادی رفتیم و از بین همه آنها، این تعداد مشخص شدند تا اهداف ما را بازتاب بدهند به نظر من همه سوژه ها خاص هستند.

 

سوژه یابی یکی از مهمترین مولفه های مستند سلزی است سوژه های خود را چطور یافتید؟

چند پژوهشگر متخصص در سرتاسر کشور تحقیقات میدانی را شروع کردند و ارگان هایی چون تبلیغات اسلامی، وزارت ارشاد، پایگاههای بسیج و… وارد تعامل شدند و پژوهشگران در شهرها سوژه ها  را بررسی کردند؛ البته بخشی را هم بین مردم اطلاع رسانی کردیم که اگر در مسجد و خادم مسجد شان سوژه خوبی دارند برای ما بفرستند از بین آنها سوژه های جالبی داشتیم که استفاده می کنیم.

 

معمولا مردم تصور خوبی نسبت به خادمان مسجد ندارند با توجه به حجم بالای سوژه ها  تصور خود شما دراین باره به نسبت قبل از تولید فرق کرده است؟

واقعیتش من هم تصورم این بود که خادمان آنگونه که باید باشند نیستند در کودکی من، خادم مسجد آیت الله بروجردی پیرمردی بود که  سن بالایی داشت به او حاج علی می گفتند آدم خاصی بود عامل حضور بچه ها در مسجد شده بود درست است بعضی جاها خادم مساجد رفتار درستی ندارند ولی ته ذهن من حاج علی بود تصور می کردم آن نسل منقرض شده  ولی بعد از ورود به کار در سطح ملی دیدم اینگونه نیست حاج علی های زیادی با همان اخلاق و مرام در مساجد حضور دارند که مرکز جذب افراد به مسجد هستند.

 

 

چرا «خادمان فیروزه ای»؟

در دایرالمعارف ها رنگ فیروزه ای به عنوان رنگ اسلامی و رنگ مسجدی تعبیر شده است و خادمان فیروره ای همان خادمان مساجد هستند که همرنگ مسجد شده اند مثل انبیای الهی که خودشان خادم مساجد بودند خدام هم به عنوان خادمان فیروزه ای  به مسجد خدمت می کنند.

 

برای تولید این اثر غیر از مشورتهای اهل فن و سوژه یابی عمومی با علما هم رابطه ای داشتید؟

با حاج آقا تکیه ایی که سالیان سال است در فضای مسجد و اعتکاف فعالیت دارند مشورت داشتم و ایشان سعی کردند در پیشبرد موفق تر کار راهبرد ارائه بدهند همچنین حجت الاسلام متقی زاده استاد حوزه و دانشگاه قم  مشورت دادند، ولی معرفی سوژه نداشتند. بزرگان را در این زمینه زحمت ندادیم.

 

ابتدای ماه رمضان رهبرانقلاب به بحث شبکه سازی قرآنی مساجد  تاکید داشتند با توجه به تجربه ای که در این مدت درباره مساجد به دست آوردید  چطور می توان این دستور را اجرایی کرد ؟

مساجد مهمترین پایگاههای جامعه بوده اند، لذا می توانند دوباره چنین باشند اما متاسفانه اغلب مساجد این جایگاه را ندارند باید مساجد بیشتر مورد توجه قرار بگیرند مسجد باشند نه نمازخانه که فقط برای نماز ، باید به دنبال بازگشت جایگاه سابق مساجد باشیم به حرف هم نیست به عمل باید اقدام کرد.

 

به نظرتان برای تغییر رویه  هیات امنایی مساجد و خادمان چه کارهایی لازم است؟

مردم باید به خادمان کمک می کنند بنظرم بیایم اداره مساجد را به اهالی محل بسپاریم تا هر بار یکی از جوانان و یا اهالی، خادم یار شوند این اتفاق خوبی است. برای شناساندن خادم به مردم راهکارهای زیادی است. امروز خادم بیشر کلید دار مسجد شده تا  مراقب فرش های مسجد باشد  با تغییر این طرز تقکر می توانیم بگوییم خادم مسجد، خادم خانه خداست.

 

موردی هم بوده است که فرد در قید حیات نیست و شما حسرت ساخت مستند او را داشته باشید؟

اتفاقا موردی دارم به نام عموعلی در شمال استان فارس پدر شهید است که پخش کار ما درباره ایشان تولید شده اما خودش در قید حیات نیست تا کار را ببیند حسرت می خورم که نیست یا حاج علی خادم زمان کودکیم که نیست تا درباره او مستندی بسازم و این کمترین کاری است که می توانم انجام بدهم.

 

 

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار