تاریخ انتشار :

آزادی بیان به روش سوئدی

تلویزیون دولتی سوئد خبرنگار منتقد قرآن سوزی را اخراج کرد

تلویزیون دولتی سوئد یکی از خبرنگاران منتقد سیاستمدار هتاک به ساحت قرآن کریم را به بهانه نقض بی‌طرفی اخراج کرد.

 به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) به نقل از الجزیره، مدیریت تلویزیون دولتی سوئد پس از انتقاد یکی از خبرنگاران خود از سیاستمدار افراطی سوئدی ـ دانمارکی که یک نسخه از قرآن کریم را سوزانده بود، تصمیم به اخراج وی گرفت.

آنتون اسوندسن، مدیر اخبار منطقه جنوبی شبکه سوئدی (STV) گفت که بررسی‌ها نشان داد که این خبرنگار اصل بی‌طرفی را در این شبکه نقض کرده است و تأکید کرد که تحقیقات به پایان رسیده و منجر به اخراج وی شده است.

این خبرنگار با بیان اینکه رفتار راسموس پالودان، تحریک‌آمیز است خطاب به وی گفت: «به خانه خودت برگرد احمق».

بالودان در سخنرانی خود در شهر گوتنبرگ سوئد که مسلمانان زیادی در آن زندگی می‌کنند، عمداً به اسلام و پیامبر اسلام(ص) توهین کرده بود.

پس از موجی از حملات علیه پالودان وی رفتار خود را توجیه و به صراحت اعلام کرد که قانون سوئد را که انتقاد از ادیان را مجاز می‌داند، نقض نکرده است.

روز چهارشنبه چین از سوئد انتقاد کرد و از این کشور خواست به اعتقادات مسلمانان احترام بگذارد. وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت آزادی بیان نمی‌تواند توجیهی برای تبعیض نژادی یا فرهنگی باشد. وی در بیانیه‌ای افزود: امیدواریم سوئد به اعتقادات مذهبی اقلیت‌ها از جمله مسلمانان احترام بگذارد.

بسیاری از کشورها از جمله ایران، ترکیه، امارات و عربستان سعودی به همراه تعدادی از سازمان‌های عربی و اسلامی سوزاندن قرآن را محکوم کردند و این رفتار را تحریکی برای مسلمانان در سراسر جهان دانستند. وزارت خارجه سودان نیز به نوبه خود با صدور بیانیه‌ای شدیداً سوزاندن نسخه‌های قرآن کریم در تظاهرات ضد مسلمانان در سوئد را محکوم کرد.

دولت سوئد «بازیگران کشورهای خارجی» را متهم کرد که در رویدادهای پس از سوزاندن یک نسخه از قرآن کریم از سوی پالودان نقش دارند. مورگان یوهانسون، وزیر دادگستری سوئد، گفت که به نظر می‌رسد پالودان به دلایلی از سوئد متنفر است و سعی دارد به این کشور آسیب برساند.

پس از این حادثه تظاهرات‌های متعددی در سوئد علیه هتک حرمت قرآن به راه افتاد که منجر به زخمی شدن ۲۶ پلیس و ۱۴ تظاهرکننده و تخریب ۲۰ خودروی پلیس شد.

پالودان به ویژه در ماه رمضان علاقه‌مند به انجام اقدامات تحریک‌آمیز علیه مسلمانان در نزدیکی مساجد و محله‌های مسلمان‌نشین است.

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار