تاریخ انتشار :

رابرت دیکسون کرین

معرفی شخصیت رابرت دیکسون کرین سیاستمدار تازه مسلمان!!

رابرت دیکسون کرین مشاور سابق ریچارد نیکسون بود که در سن ۵۰سالگی به اسلام گروید. وی هم چنین به عنوان اولین سفیر مسلمان امریکایی از سوی رونالد ریگان در سال ۱۹۸۱ منصوب شد. وی یک نویسنده و نظریه پرداز معروف در زمینه مسائل سیاسی است.

n00082407-b

اطلاعات مربوط به وضعیت زندگی خصوصی:
به گزارش رهیافتگان به نقل از موسسه مطالعات امریکا :

هدف سایت رهیافته از این معرفی فقط معرفی تازه مسلمانان است و کسانی که دین اسلام را انتخاب کرده اند و افکار و عقاید آنها لزوما مورد تایید نیست.

به نظر می رسد همگام با شناخت تازه مسلمانان خاص پرداختن مجزا به این افراد که به نام تازه مسلمان در جهان فعالیت می کنند نیز برای آگاهی دهی به خوانندگان می تواند مثمره ثمر باشد.

رابرت دیکسون کرین که نام دیگر او فاروق عبدالحق است. اطلاعات مربوط به تحصیلات: کرین در سن ۱۶ سالگی برای مطالعه زبان روسی به عنوان اولین گام برای تبدیل شدن به یک روزنامه نگار بین المللی به دانشگاه هاروارد در سال ۱۹۴۵ وارد شد. او به عنوان اولین امریکایی برای مطالعه و تحصیل رشته جامعه شناسی تطبیقی مذهب در دانشگاه مونیخ آلمان در سال ۱۹۴۸ پذیرفته شد. سپس جامعه-شناسی مذهبی را مطالعه و یک کتاب در مورد پدیده ایدئولوژی، تمامیت خواهی و پویایی معنوی مقاومت علیه آن تدوین کرد. او با رتبه عالی در رشته های علوم سیاسی، برنامه ریزی اقتصادی و مطالعات چین ـ شوروی از دانشگاه نورث وسترن ایلینویز در سال ۱۹۵۶ فارغ التحصیل شد.

ـ دارای مدرک J.D که یک مدرک حقوقی از دانشگاه حقوق کمبریج می باشد.
ـ کارشناسی ارشد سیستم های حقوقی مقایسه ای و سرمایه گذاری بین المللی در سال ۱۹۵۹.
ـ تز دکتری با عنوان ” تطبیق اخلاق در داوری بین المللی”.

سوابق کاری:
مشاور سابق ریچارد نیکسون، رییس جمهور اسبق ایالات متحده و معاون سابق شورای امنیت ملی
ـ انتصاب به عنوان اولین سفیر مسلمان امریکایی از سوی رونالد ریگان در سال ۱۹۸۱ که این دوره بسیار کوتاه بود. آن ها با انتصاب اولین سفیر مسلمان امریکایی گسترش روابط با جنبش های اسلامی متعدد در خاورمیانه و شمال آفریقا را از طریق دیپلماسی دولبه جستجو می کردند، اما ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه جدید این استراتژی را نپسندید و او را اخراج کرد.

سمت فعلی:
ـ مدیریت مرکز تحقیقات خود به عنوان « مرکز تحقیقات سیاسی» در نیومکزیکو و واشنگتن دی. سی از ۱۹۹۴ تا آلان.
-رئیس مطالعات استراتژیک موسسه اسلام شناسی نیومکزیکو.

اطلاعات مربوط به آثار:
نویسنده ۱۲ کتاب و بیشتر از ۵۰ مقاله حرفه ای در زمینه سیستم حقوقی تطبیقی، استراتژی جهانی و مدیریت اطلاعات.
۱. تنش زدایی: استراتژی ها در حال گذار جنگ سرد. دالس و کرین
۲. برنامه ریزی برای آینده عربستان: مدلی برای دستیابی به الویت های ملی ـ ۱۹۷۸. ۳
۳. . شکل دادن آینده ـ ۱۹۹۷

اطلاعات مربوط به گرایش ها و جهت گیری سیاسی:
کرین می گوید که خدا مرا به سوی اسلام هدایت کرد، هنگامی که من ۵ سالم بود و دوباره یک تجربه مذهبی در سن ۲۱ سالگی برایم رخ داد؛ یک پیرمرد بحرینی به من گفت که من یک کلمه را می پرستم و آن خداست. من فهمیدم که همه مسلمانان نمی توانند بد باشند، همان طور که من در گذشته تصور می کردم. من با استناد به گفته های این فرد به اسلام نگرویدم، بلکه من همیشه مسلمان بودم، اما به صورت آگاهانه آن را نمی دانستم تا این که ۵۰ ساله شدم. کرین به عنوان یک فعال مسلمان به صورت تمام وقت از ۱۹۸۰ کار می کند.

اسراییل و فلسطین
اکنون زمان مذاکره با حماس است، چون آنها نماینده مشروع مردم فلسطین هستند. همچنین ایالات متحده باید برای آزادی زندانیان حماس – که به صورت غیرقانونی بازداشت شدند- با اسراییل مذاکره کند. شناسایی حکومت فلسطین بهترین پیام سخنرانی اوباما در سال ۲۰۰۹ بود. راه حل دو دولت بهترین گزینه برای صلح، رفاه و آزادی از طریق عدالت است. ….. مشکل این که نه حماس و نه اسراییل به دنبال راه حل سیاسی نیستند، به غیر از پیروزی هیچ راه حلی وجود ندارد. تعهد به پیروزی بدون یک پارادایم عدالت محور برای همه تنها یک گام به سمت نابودی متقابل است. چنین تعهدی یک تعریف مناسب از افراطی گری است. درست زمانی که هیچ راه حل انسانی احتمالی وجود ندارد، ما نیازمند جستجوی اهدافی فراتر از بقاء و آزادی هستیم. هر کسی به صورت خودخواهانه به دنبال بقاء و آزادی خود باشد، او می میرد یا برده می شود، زیرا اینها اهداف منفی می باشند. تاریخ از طریق جستجوی خلاقانه صلح، رفاه و آزادی هر فرد و هر جامعه و همه بشریت از طریق عدالت و حقیقت شکل می گیرد که طی آن هدف آموزه های قرآن زیستن است.

عراق
عراقی ها اکنون از فرصت مناسبی برای ایجاد مدلی از قانون اساسی برای کل جهان اسلام برخوردارند تا نهادها و سیاست های موردنیاز برای انجام اقدامات عملی را تثبیت کنند. این می تواند بزرگترین انقلاب پس از انقلاب نزول قرآن طی ۱۵۰۰ سال گذشته را ایجاد کند. در عوض، آن به امریکایی ها کمک می کند تا فرایندی را به جریان بیاندازند که رونالد ریگان آن را انقلاب دوم برای تکمیل انقلاب اول نامید. تهدیدات تمدن جهانی در حال افزایش است.

امریکا و آینده
وی می گوید هماطور که جان وایتهد پیش بینی می کند امپراتوری امریکا فرومی پاشد، همانطوری که همه امپراتوری ها فروپاشیده اند. این چالش برای تغییر و دگرگونی امریکاست. برای این که آن دیگر یک امپراتوری نیست و بنابراین می توان نیت و اهداف بنیانگذران برای یک مدل اخلاقی جهانی بر مبنای عقلانیت جهانی همه مذاهب را بکار گرفت. این تغییر و تحول می تواند با کمک مسلمانان همراه شود. همچنین شکست نهایی امریکا در پارادایم صلح از طریق قدرت ریشه دارد. موفقیت نهایی تنها زمانی حاصل می شود که پارادایم حاکم به صلح از طریق عدالت تغییر کند. آن فقط از طریق برنامه های انقلابی خاص قابل انجام می باشد.

اوباما
همه صاحب نظران موافقند که اوباما در زمان مهمی هدایت امور امریکا را در دست گرفت. اوباما می داند چطور موانع را بشکند. او سفیدپوستان و سیاه پوستان را در ابتدا بهم می رساند، این در یک کشوری که هنوز درگیر موضوعات نژادی است، شاهکار کوچکی نیست. مسلمانان امریکا اوباما را به جهت شعارهایش برای تغییر و امید دوست دارند. هنگامی که برخی از اسلام برای پیشبرد اهداف شیطانی خود بهره می برند. تبلیغات منفی و افراطی گری باعث شد که مسلمانان به اوباما گرایش پیدا کنند. چون که پیشینیان اوباما مسلمان بودند، اگرچه او یک مسیحی است. در این میان، اوباما باید با افراطی گری مبارزه کند. همچنین دولت اوباما ممکن است بهترین و تنهاترین شانس را برای تحقق رویایی امریکایی صلح، رفاه و آزادی از طریق عدالت ارایه دهد. اگر امریکا با هر دو رویه صحیت کردن و راه رفتن آغاز کند، براستی شاید امریکا، به خواست خدا، با تجدید رهبری جهانی خود به عنوان آخرین و بهترین امید برای بشریت موفق شود.

ایران
کرین در مورد مسئله هسته ای ابتدا به فتواهای مراجع ایرانی مبنی بر محکومیت بمب هسته ای استفاده می کند. تاریخ نشان می دهد که هر کشور با تسلیحات قوی به ناچار سقوط می کند، فقط به این دلیل تا قدرت را حفظ کند، این کشور باید برای حفظ یا افزایش بی عدالتی در داخل یا خارج کشور به آن متوسل شود. اگر ایران می خواهد یک مدل جهانی باشد، در ابتدا باید سلاح هسته ای را نفی کند و یا هر گونه مالکیت سلاح های کشتار جمعی برای هر کشور، بویژه اسرائیل را محکوم کند. همچنین کارشناسان معتقدند که کشورهای عربی فرصت های زیادی را برای رابطه با ایران طی نیم قرن گذشته داشته اند تا طی آن موانع سیاسی را بردارند.

اطلاعات مربوط به فعالیت های اصلی در گذشته و حال حاضر:
ـ یکی از ۴ بنیانگذار اولین اتاق فکر مستقر در واشنگتن دی. سی با نام مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی CSIS
. ـ مدیر موسسه هادسون؛ موسسه مطالعات جهان سوم به رهبری هرمن کان.
ـ او از دوره بحران موشکی کوبا در سال ۱۹۶۲ تا قبل از شروع کمپین پیروزمندانه ریچارد نیکسون برای ریاست جمهوری تا سال ۱۹۶۷ به عنوان مشاور سیاست خارجی، مسئول تدوین مقالات حرفه ای مجله ریدر دایجست در موضوعات کلیدی سیاست خارجی فعال بود.
ـ ورود به کاخ سفید به عنوان معاون برنامه ریزی شورای عالی امنیت ملی در ۲۰ ژانویه ۱۹۶۹.
ـ مشاور امور بودجه ای و اقتصادی وزیر دارایی امریکا در بحرین.
ـ عضو هیئت مدیره مرکز تحقیقات و مطالعات و سردبیر ژورنال امور خاورمیانه از ۱۹۹۶. فعالیت اسلامی:
ـ مدیر مرکز اسلامی دعوت خیابان ماساچوست در واشنگتن دی. سی.
ـ پیوستن به موسسه بین المللی اندیشه اسلامی به عنوان مدیر تبلیغات از ۱۹۸۶.
ـ کمک به تاسیس شورای مسلمانان امریکایی و مدیر بخش حقوقی از ۱۹۹۲ـ ۱۹۹۴.
ـ رییس و بنیانگذار کانون وکلای مسلمانان امریکایی.
ـ مشاور مقامات حماس، از جمله دکتر احمد یوسف. نوشتن مقدمه کتاب: آقای دیکسون کرین در دیباچه‌ای که بر کتاب (اینک خورشید از غرب طلوع می‌کند) و به همت خانم مظفر حلیم و با همکاری خانم بتی (بتول) باومن و جمعی دیگر از نویسندگان امریکا و غیر آن نوشته شده، می‌نویسد: طبع و نشر چنین کتاب‌هایی حاکی از آینده‌ای بس زیبا برای اسلام در امریکا است و انشاءا.. رهبری اخلاقی (معارف اسلام) در آینده امریکا خواهد بود… او می‌گوید: ” حدود بیست سال پیش آنگاه که متوجه شدم یک مسلمانم، مجبور شدم دو سال صبر کنم تا اینکه بتوانم کسی پیدا کنم که به من ارکان نماز را یاد بدهد.”
وی اضافه می‌کند: آن زمان در امریکا شمار مسلمانان اندک بود و آنان کمتر می‌توانستند در زمانی کوتاه و در مکانی معین یکدیگر را ببینند و نشست یا همایش برگزار کنند. رمز موفق زیستن آنان در عشق به خدا و آشنا شدن آنان با مسلمانان دیگر بود. اما امروزه مسلمانان از جمعیت و ارتباطات خوبی با یکدیگر برخوردار می‌باشند. مسلمانان امریکا در واقع به دو دسته قابل تقسیم هستند گروهی از ایشان کسانی هستند که در امریکا به دنیا آمده‌اند و ایشان را به اصطلاحا انصار می‌نامند، و گروهی از مسلمانان امریکایی از کشورهای خارجی به اینجا مهاجرت کرده‌اند که به آنان مسلمانان مهاجر گفته می‌شود و اینان اشخاصی هستند که سعی کرده‌اند تا حقیقت و زیبایی دین اسلام را به مردم امریکا بشناسانند. یک پیشنهاد راهبردی برای پیشبرد اسلام؟ سپس آقای کرین درباره گسترش بیشتر و پیشرفت سریع‌تر اسلام یک پیشنهاد راهبردی ارایه می‌دهد.

به نظر او آینده اسلام در امریکا بستگی به این موضوع دارد که چه سان مسلمانان متولد امریکا، مسلمانان امریکایی – افریقایی سیاهپوستان، مسلمان امریکایی، اروپایی، شامل کشورهای اسپانیولی زبان امریکای لاتین و خود امریکا بتوانند رهبری این حرکت را در میان امت اسلامی به عهده بگیرند. اگر امت اسلامی سرانجام بتواند به عنوان یک قدرت خلاق و مثبت در جامعه امریکا جایی برای خود باز کند و بتواند امریکایی‌ها را به نحو احسن پرورش (اسلامی) دهد کاری بس بزرگ و سترگ انجام داده است و این یعنی به اوج رساندن باورهای اسلامی در آن دنیای تاریک و فاقد فروغ معنویت. نخستین عوامل این حرکت قهرمامانه توسط تعدادی افراد مهاجر و انصار از قبیل خواهران مظفر حلیم و بتی باومن نویسندگان کتاب (اینک خورشید از غرب طلوع می‌کند) انجام گرفت. این کتاب در امریکا مثل خورشید درخشید و تلالو آن مانند برق قوی و پرنور چشمان امریکایی‌ها و همه ساکنان این کشور را خیره ساخت. خواهر مظفر حلیم بر این باور است که یاری نومسلمانان وظیفه اصلی اوست و بخشی از این کتاب به منظور آشنایی ایشان با یکدیگر در زمینه زندگی جدید نوشته شده است تا آنها بدانند که تنها نیستند و در لذت پذیرش دین اسلام سهیم می‌باشند.

از اعترافات بسیار شگفت‌انگیز و امیدآفرین دکتر کرین برای گسترش اسلام و رشد جمعیت مسلمانان امریکا (به عنوان رییس مطالعات استراتژیک موسسه اسلامی نیومکزیکو) است که با صراحت و قاطعیت از منابع مستند و گزارش‌های موجود می‌گوید: امریکا آمادگی پذیرش دین اسلام را دارد. او از بتی نقل می‌کند که بسیار خشنود و مفتخرم که رنسانس اسلامی در جامعه امریکا در حال وقوع است! آقای کرین با استفاده از اطلاعات خانم بتی می‌گوید: همگی نومسلمانان نقش مهمی به عنوان مسلمان در این جامعه دارند.

نیروی موجودی که در دسترس این نومسلمانان است بسیار ضروری است که سازماندهی شود و در امریکا از طریق کانال‌های گوناگون به کار گرفته شود. مردم امریکا آمادگی پذیرش ارزشهای اسلامی، راهنمایی‌های قرآن، نظم و زندگی در سایه دین اسلام را دارند. در امریکا تمام بسترهای مناسب ارشادی وجود دارد، فقط لازم است به گونه‌ای مؤثر و قاطع به جریان انداخته شود تا اینکه جامعه تاریک و غیرمعنوی و منحرف امریکا به اهداف عالی مورد نظر برسد… … مسلمانان باید کمبود و فقدان رهبری منسجم را که در میان مسلمانان امریکا و اغلب مساجد امریکا وجود دارد، از بین ببرند. شما باید دیدی مثبت از اسلام که لازمه جامعه امریکاست برای مردمان آن سرزمین فراهم آورید. این یک لحظه طلایی در تاریخ است که اکنون ابهت امریکا از درونش در حال خرد شدن است. زیرا امریکا از یاد برده که ارزش‌های اسلامی در این کشور در حال نفوذ است مسلماً این ارزش‌ها جامعه امریکا را قوی‌تر می‌نماید.

هدف سایت رهیافته از این معرفی فقط معرفی تازه مسلمانان است وکسانی که دین اسلام را انتخاب کرده اند وافکار وعقاید آنها لزوما مورد تایید نیست

*سید مهدی موسوی- کارشناسی ارشد روابط بین الملل

هیئت تحریریه سیاسی موسسه مطالعات آمریکا؛

نام به فارسی: رابرت دیکسون کرین
نام به انگلیسی:
Robert Dickson Crane
محل تولد: کمبرج ماساچوست
ملیت: امریکایی
تابعیت: امریکا
تاریخ تولد: ۲۶ مارس۱۹۲۹
دین: اسلام

 

منابع:
۱٫ http://www.peacefromharmony.org/?cat=en_c&key=516

۲٫ http://theamericanmuslim.org/tam.php/features/articles/should_iran_go_nuclear_and_violate_its_own_national_dignity

۳٫ http://theamericanmuslim.org/tam.php/features/articles/peace_through_justice_a_strategy_of_hudna_to_eliminate_the_iranian_nuclear

۴٫ http://theamericanmuslim.org/tam.php/features/articles/arab_extremists_logic_calls_for_annihilation_of_arabs_in_the_holy_land

۵٫ http://theamericanmuslim.org/tam.php/features/articles/the_dissolution_of_two_party_america_challenge_or_opportunity

۶٫ http://theamericanmuslim.org/tam.php/features/articles/the_american_trinity_truth_history_and_spinning_history

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار