تاریخ انتشار :

پژوهشگر و نویسنده از دانشگاه هندوستان؛

مسلمانان هند گرفتار سیاست های نژادپرستانه شده اند

متاسفانه از سال ۲۰۱۴ با نخست وزیری آقای نارندرا مودی بر هند و قدرت گرفتن حزب بی. جی پی، وضعیت هندوستان هر روز برای مسلمانان بدتر می شود، این حزب گرایش‌های نژادپرستانه و بخصوص ضد اسلام  دارد

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان)گفتگو از معصومه طاهریمرضیه کردافشاری کارشناسی ارشد بیوشیمی از دانشگاه عثمانیه شهر حیدرآباد هندوستان است که درحال حاضر نیز در استانبول سکونت دارد. وی به عنوان پژوهشگر، نویسنده و مستند ساز هم فعالیت دارد. با توجه به اتفاقات اخیری که علیه مسلمانان در این کشور رخ داده است  با وی گفتگوی کوتاهی داشتیم

 

شما در سالهای تحصیل و فعالیت پژوهشی در هند چادری بودید دلیل این نوع پوشش شما در هند چه بود؟

من یک زن ایرانی مسلمان هستم که در هرکجای دنیا هم باشم به ارزشهای دینی که دارم پایبندم و پافشاری می کنم برای همین باور و علاقه ام به این پوشش  اسلامی سبب شد که چادرم را در کشور هند حفظ کنم و به مقتضی مکان و شرایط آن را از سر برندارم.

 

برخورد هندی ها با این پوشش اسلامی و متفاوت شما چگونه بود؟

جامعه  هند از ادیان و مذاهب مختلف تشکیل شده و آنچه که من طی چند سال زندگی و تحصیل در هند از نزدیک شاهد آن بودم، رفتار مسالمت آمیز بین افراد جامعه با عقاید دینی مذهبی مختلف بود، در این بین از هندی ها نه تنها برخورد نامناسبی ندیدم بلکه بسیار با احترام و خوب برخورد میکردند، به طوری‌ که کاملاً متوجه ارزش قائل شدن‌شان و احترام‌شان به یک خانم محجبه ‌می‌شدم و مشکلی نداشتم.

 

این روزها اخبار نگران کننده ای درباره اسلام ستیزی و حجاب ستیزی در هند می شنویم با توجه به آنچه شما گفتید دلیل این امر را چه می دانید؟

به نظر من با توجه به جریانات اخیر، هند را باید به دو تاریخ تقسیم کرد، تاریخ قبل از ۲۰۱۴  و بعد از ۲۰۱۴؛ قبل از ۲۰۱۴ در هند حزب کنگره روی کار بوده است؛ حزب کنگره که ما آن را با رهبرانی چون جواهر لعل نهرو و گاندی و مواضع اش در حمایت ار فلسطین در اجلاس‌های غیر متحدها می شناسیم، یکی از احزاب مهم سیاسی هند است که توانسته دولت سکولار تاسیس کند و بیش از نیم قرن ریاست دولت مرکزی را بر عهده داشته است. حزبی که سعی در ایجاد فرصت‌های اجتماعی و فرهنگی و سیاسی برابر، برای تمام اقشار جامعه و اقلیت‌های ضعیف‌تر داشته است و در این دوران مسلمانان و اقلیت‌های مذهبی توانسته‌اند رشد کنند و از فرصت های خوب اجتماعی و اقتصادی برخوردار شوند. در واقع یکی از سیاست های این حزب، حفظ اتحاد ملی و جلوگیری از هرگونه تنش که سبب بر هم زدن اتحاد افراد جامعه از هر آیین و مذهبی میشود بوده است که در این مسیر هم بسیار موفق بوده است. به طوری که طبق قوانین دولت هند، شیعیان نیز از احترام برخوردارند و مساجد و حسینیه‌هایی برای برگزاری مراسم مذهبی خود دارند حتی در سراسر هندوستان، روز عاشورا تعطیل است و در عزاداری‌های شیعیان، بعضی هندوها نیز شرکت می‌کنند. در واقع رفتار مسالمت آمیز افراد جامعه از ادیان و مذاهب مختلف در فرهنگشان نهادینه شده است و هندی ها را به مردمی آرام و صلح صلب تبدیل کرده است.

 

پس این وضعیت اسلام ستیزی هندوها علیه مسلمانان برچه اساسی است؟

متاسفانه از سال ۲۰۱۴ با نخست وزیری آقای نارندرا مودی بر هند و قدرت گرفتن حزب بی. جی پی، وضعیت هندوستان هر روز برای مسلمانان بدتر می شود، این حزب گرایش‌های نژادپرستانه و بخصوص ضد اسلام  دارد. در سال ۲۰۰۲ زمانی که ایشان نخست وزیر ایالت گجرات بود بیش از هزار مسلمان از جمله زنان و کودکان در خانه‌هایشان توسط هندوهای تندرو و افراطی قتل عام شدند. به طوری که امروز شاهدیم با نخست وزیری ایشان بر کل هند و قدرت گرفتن حزب بی جی پی، رفتارهای نژاد پرستانه شدت گرفته است. به عنوان مثال یکی از این رفتارهای افراط گرایانه، گرفتن مسجد بابُر از مسلمانان است؛ مسجد بابُر که در قرن شانزدهم بنا شده است، با ادعای هندوهای افراطی تا سالها محل نزاع بین مسلمان و هندو بوده است و هزاران نفر از مسلمانان در آن کشته شدند، در این بین در زمان حزب کنگره، دادگاه عالی سعی می‌کرد راه میانه ای را بگیرد و مسجد بین مسلمانان و هندوها تقسیم شد، اما زمان قدرت گرفتن حزب بی جی پی، این مسجد از مسلمانان گرفته شده و به هندوها داده شد درحالی که این مسجد توسط محمد بابُر ساخته شده و حق مسلمانان بود. متاسفانه این رفتارهای نژاد پرستانه درحال گسترش است و نمونه‌ دیگر آن را امروز در ممنوعیت حجاب در مدارس در دو ایالت مختلف در هند می بینیم.

 

آیا در این روزها بازخوردی از اتفاقات اخیر از طریق دوستانتان در هند  برای شما ارسال می شود؟

در این موارد، هم با دوستان مسلمان و هم هندو صحبت کرده‌ام، آنها اصلا از وضعیت موجود راضی نیستند البته خیلی در این موارد نمیتوانند صحبت کنند که دلیل آن، نگرانی از عواقب و برخورد با آنهاست. یعنی هندی که روزی میتوانست الگوی آزادی بیان برای دنیا باشد، و مردم به راحتی عقاید خود را بیان میکردند امروز به گونه ای شده است که گروههای خشونت طلب مورد حمایت دولت مودی خبرنگار آزاد مقیم ایالات متحده به نام خانم رعنا ایوب را که اخبار اتفاقات اخیر پیرامون اسلام ستیزی و ممنوعیت حجاب در مدارسی در دو ایالت هند را پوشش می دهد مورد تهدید جانی قرار داده اند و درهمین راستا سازمان ملل به طور رسمی به دولت هندوستان برای حفظ امنیت جانی ایشان  هشدار داده است.

 

آینده این سیاست ها در هند را چگونه می‌بینید؟

اگر سیاست‌های نژادپرستانه‌ حزب بی جی پی، ادامه پیدا کند، هندی که روزی بزرگترین دموکراسی موجود دنیا بوده است تبدیل خواهد شد به هند رادیکالیسم؛ در واقع آنها ممنوعیت حجاب را ایجاد کرده‌اند تا مسلمانان مجبور به انتخاب چند راه شوند، یکی اینکه مسلمانان از رفتن و فرستادن دختران خود به مدارس اجتناب کنند یا مجبوربه مهاجرت به ایالت‌های دیگر شوند و در نهایت با در تنگنا قرار گرفتن مسلمانان آنها را مجبور به مبارزه کنند و از آنجایی که مسلمانان اقلیت هستند، پیروز میدان نخواهند بود و اگر این رفتارهای نژادپرستانه و تبعیض‌آمیز گسترش پیدا کند با جنگ داخلی بزرگی در هند روبرو خواهیم شد.

 

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار