تاریخ انتشار :

آيدا سندو

زن‌مسلمان؛ مقابل دوربین همگان!

روزی که برای اجرای برنامه وارد شبکه شدم، بین خود و همکاران یک سد و دیوار می دیدم چون نمی خواستند من را با حجاب به عنوان یک دوست قبول کنند اما با گذشت چند روز، مدیر به من گفت: تو خیلی موفق بودی، من تا به حال زن با حجابی مانند تو ندیده ام.

 

11539

 

 

 

به گزارش رهیافتگان به نقل از استوا: بیش‌از هرچیز؛ حجاب‌زیبا و اعتماد به‌نفس بالای‌او، نظر من‌را جلب‌کرد، باوجود اینکه حجابی زیبا داشت و از رنگ‌های بسیارشاد استفاده می‌کرد، سرشاراز متانت‌ بود، به‌نحوی که هر غیرمسلمانی را جذب خود می‌کرد؛ وقتی با آن‌، هم‌صحبت شدم تازه فهمیدم که با چه شخص پرانرژی و خوش‌رویی مواجه‌هستم؛ به‌گفته‌ی خودش فردی بااستعداد و موفق در عرصه‌ی رسانه‌است؛ آیدا سندو این استعدادها را یک هدیه‌الهی می‌داند و دیگران‌هم نظرشان این‌است که او در رسانه متولد شده‌است.

آیدا سندو ۲۶ ساله از بوسنی و هرزگوین، رشته‌ی تحصیلی‌اش حقوق‌است و در عرصه ژورنالیسم کار می‌کند. وی دوسال بعنوان گزارشگر، گوینده‌ی خبر و ویراستار در تلویزیون‌محلی کار کرده‌است. مدیر روابط‌عمومی مجله‌ی زهرا و کوثر و ۵ سال خوانندگی به سبک‌اسلامی در گروه موسیقی زنان به‌نام کوثر در کارنامه‌ی آیدا سندو قراردارد. وی یکی‌از کاندیدهای برترین خبرنگار‌زن جهان‌اسلام‌است که برای اولین‌بار به‌ایران آمده‌است. گفت‌و‌گویی با وی داشته‌ام که در ادامه با هم می‌خوانیم:

دوست‌دارم از فعالیت‌های کاری شما بیشتر بدانم:

هر سال یک کنسرت بزرگ گروهی بنام کوثر در محل برگزاری المپیک در کشوربوسنی وهرزگوین اجرا می‌کنیم که ۲۰تا ۳۰هزار نفر در این کنسرت حضور دارند. ۵ سال خوانندگی به سبک‌اسلامی در این‌گروه موسیقی زنان را عهده‌دار بودم. ولی هم‌اکنون ۱ سالی‌است که ازاین‌گروه خارج‌شده و بعنوان مجری و گرداننده، برنامه‌ی این گروه را مدیریت می‌کنم .

۲ سی‌دی و ۲ دی‌وی‌دی با صدا و تصویر از برنامه‌هایم دارم .همچنین امسال در جشن‌رمضان برای اولین‌بار بعنوان یک خانم باحجاب توانستم در این شبکه تلویزیون سارایوو برنامه اجرا کنم، این تلویزیون هم بوسنی‌وهرزگوین را پوشش می‌دهد و هم رسالت ماهواره‌ای دارد. جالب‌تر اینکه این‌تلویزیون برای مسلمانان نیست.

اجرای یک‌خانم‌مسلمان باحجاب در یک شبکه‌ای که برای غیرمسلمانان طراحی‌شده چه‌انعکاسی ‌داشت؟

هرشب یک‌مهمان با موضوعی متفاوت در این‌برنامه حضورداشتند و تلاش من بر این‌بود که این مهمانان تنها مسلمان نباشند. بنابراین از سایر فرهنگ‌ها این مهمانان دعوت می‌شدند، تاثیر مثبت این‌برنامه در جامعه بقدری بود که هرشب یک‌ساعت‌و‌نیم این برنامه پخش می‌شد و طوری تنظیم شده‌بود که متنوع‌باشد. چراکه این‌برنامه، هم برای مسلمانان و هم غیرمسلمانان پخش می‌شد.

بخش‌های این‌برنامه شامل: سخنرانی در رابطه با ماه‌مبارک‌رمضان و فوائد‌ آن، آشپزی سنتی در رابطه با افطار، بخش دیگر چگونگی کمک انسانها به‌یکدیگر و دربرگیرنده بحث‌های اخلاقی در ماه‌مبارک‌رمضان بود. تاثیر این‌برنامه در ماه‌مبارک‌رمضان آنقدر زیادبود که مردم با دیدن من عنوان می‌کردند که از برنامه لذت‌برده‌اند، چراکه بعنوان اولین زن باحجاب توانسته‌ام موضوعات متنوعی درباره‌اسلام همانند عدالت، لباس و تنوع فرهنگی، روانی و دینی را در ماه‌رمضان عنوان‌کنم. من در همه بخش‌ها حاضر می‌شدم و مانند یک هنرمند ارتباط بین بخش‌ها را با آیه و حدیث برقرار می‌کردم.

من یک همسایه کاتولیک دارم که به‌من گفت: آیدا من برنامه تورا در تلویزیون دیدم و لذت بردم؛ از نحوه برخوردهای دیگران و لذت‌آنان از برنامه احساس‌کردم غیرمسلمانان هم خیلی علاقمند به برنامه‌ی من هستند و تاثیر مثبت روی زندگی همه‌افراد داشته‌است.

دوره‌ی خاصی برای خبرنگاری گذرانده‌اید؟

رشته‌ی‌من حقوق بوده و هیچ‌دوره خبرنگاری نگذرانده‌ام؛ این استعداد را یک هدیه‌الهی می‌دانم. به‌حدی موفق‌بودم که بعضی‌ها به من می‌گویند که آیا تو در رسانه‌ها متولد شدی؟ هرچند تجربیات کاری‌من در مدیریت و امور روابط‌عمومی و ارتباطات در مجله‌قبلی و گویندگی در تلویزیون محلی بسیار به‌من کمک کرده‌است، اما اینها برای‌من کافی نبود. من فکر می‌کنم هدیه خداوندی‌است. بعد از برنامه ماه‌مبارک‌رمضان یک‌دوره ۳ ماهه خبرنگاری و چگونگی قرارگرفتن در مقابل دوربین‌را بصورت تئوری و عملی آموزش‌دیدم و مدیرتلویزیون از من خواست تا در تلویزیون مشغول به فعالیت‌شوم.

بعنوان یکی‌از برترین رسانه‌نگاران زن جهان‌اسلام چه پیامی به خبرنگاران زن مسلمان دارید؟

من به‌آنها توصیه می‌کنم تلاش کنند، و درس بخوانند و مطالعه‌ی زیادی داشته‌باشند و از هیچ‌امری هراس نداشته‌باشند، به‌جای‌آن اعتماد به‌نفس قوی داشته‌باشند، چراکه برای رسیدن به موفقیت امری ضروری‌است. اگر اعتماد به‌نفس فرد قوی نباشد هیچ‌گاه کار دلخواه خود‌را بدست نخواهد‌آورد. من وقتی برای مصاحبه به تلویزیون رفتم، مدیرشبکه به‌من گفت تو واقعا یک هنرمند و بازیگر به‌دنیا آمدی؛ برای یک شخص مومن و مسلمان، مهمترین چیز این‌است که از خدا بخواهد هرچیزی که خوب هست را برای او مقدرکند و برای رسیدن به چنین مرحله‌ای مطالعه را ادامه‌دهد و سخت تلاش کند.

وقتی دوره آموزشی من پایان یافت، دعا می‌کردم که خدایا برنامه ماه‌رمضان من‌را به یاد آنها بیاور تا مرا قبول‌کنند چراکه آنها خیلی سخت حضور و استخدام یک زن باحجاب در آن‌شبکه را قبول می‌کردند و من همیشه این‌دغدغه‌را با همسر خود در میان می‌گذاشتم، اما از خدا می‌خواستم که همه‌چیز را کنترل‌کند و این موفقیت را نصیب من؛ بعد از ۱ ماه بامن تماس گرفتند و ازمن خواستند که با آنها همکاری کنم و من باورکردم که خدا هر چیزی را که بخواهد می‌تواند انجام دهد، قدرت او از همه چیز بالاتراست و این ناممکن را ممکن‌کرد. من همیشه به‌خدا اعتقاد دارم که او بر حق‌است و چیزی‌را که به‌خیر ما باشد، انجام می‌دهد.

به‌نظرشما بهترین‌حجاب چیست و چه‌حجابی‌را بعنوان برترین حجاب می‌توان معرفی‌کرد؟

من نمی‌توانم قضاوت‌کنم که حجاب بهتر و برتر چیست. آنرا خدا می‌داند اما حجاب برتر حجابی‌است که با رعایت آن‌، حجاب برای شخص راحت باشد و مانعی برای‌آن نباشد و بتواند به کارهایش بپردازد و شخص در آن احساس آرامش و راحتی کند. بهترین حجاب، حجابی‌است که ایجاد جاذبه و علاقه کند مخصوصا برای کسانی‌که هیچ علاقه‌ای به‌حجاب ندارند؛ حجاب باید برای این‌افراد پیام داشته‌باشد که با مشاهده شخص باحجاب به زیبایی و راحتی آن علاقمند و به این‌سمت جذب‌شوند. باید زن‌مسلمان مراقب ظاهر خود باشد حتی نحوه لباس پوشیدن، نظافت و آرایش، خندیدن و همه رفتار خود و در کنار همه‌ی اینها که باید به قانون‌خدا احترام گذاشت و نظر او را رعایت‌کرد؛ باید مراقب ظاهر خود باشیم مانند فردی که در مقابل دوربین تلویزیون قرار‌دارد و باید مرتب باشد. در جامعه هم ما در مقابل دید همگان هستیم و زن مسلمان باید مراقب همه‌ی این ظرافت و نکات باشد تا این‌جاذبه حجاب ایجادشود.

درحال‌حاضر که بحث اسلام‌ستیزی مطرح‌است بخاطر این‌است که ما نتوانسته‌ایم ارتباط درستی با افرادی که اسلام را دوست‌ندارند یا اسلام به آنان بد معرفی شده‌است، برقرارکنیم. چهره‌واقعی اسلام و زن‌مسلمان را به‌آنان نشان نداده‌ایم. باید چهره به‌چهره و فرد با فرد این‌ارتباط را برقرار‌کنیم. بعنوان مثال روزی‌که برای اجرای برنامه ماه‌رمضان وارد شبکه‌شدم که یک شبکه پربیننده‌هم بود، بین خود و کسانی‌که در آن شبکه کار می‌کردند، یک سد و دیوار می‌دیدم و وقتی من‌را با حجاب می‌دیدند نمی‌خواستند که بعنوان یک دوست و همکار من‌را قبول کنند. اما با گذشت چندروز که توانستم با رفتار و حرکات خود و رعایت نکاتی که اشاره‌کردم، مدیر و تهیه‌کننده به‌من گفت: که تو خیلی موفق‌بودی و من کارکرد تو را مثبت ارزیابی می‌کنم. بخاطراینکه همه به تو احساس نزدیکی می‌کنند؛ من تابه‌حال زن باحجابی مانند تو ندیده‌ام.

بیشتر افراد وقتی بحث حجاب پیش می‌آید و فرد بی‌حجابی را می‌بینند، یک رفتار بدون‌منطق و باخشونت‌را از خودشان نشان می‌دهند. در دنیای امروز هیچ فردی دوست ندارد یک جمله آمرانه بشنود، به‌آن دستور داده‌شود و با لحن بدی با آن رفتار شود ولی اگر با یک ملایمت، مهربانی، روشنفکری و با دید وسیع‌تری بتوانیم خود را به‌دیگران نزدیک و آنها را به‌خودمان نزدیک‌ترکنیم می‌توانیم موفق‌باشیم، در غیراین‌صورت با ایجاد دافعه به جریان اسلام‌ستیزی که امروز هست کمک خواهیم‌کرد.

با وجود تفاسیری که فرمودید چرا بحث حجاب برای غرب یک دغدغه فرهنگی شده‌است؟

به‌نظرمن ریشه و علت اساسی این‌است که دنیای‌اسلام و ما مسلمانان همیشه سعی کرده‌ایم یک پیله‌ای به دورخود بسته و داخل خود محصورشویم و هیچگاه نخواسته‌ایم این ارتباط را بصورت قوی با دیگران برقرارکنیم؛ همیشه با خودمان بوده‌ایم، حرف خودمان‌را شنیده‌ایم و با خودمان ارتباط داشته‌ایم. درحالی‌که دشمن خارج از حیطه دایره ما قراردارد. ما امروز نیازمندیم تا با آنها ارتباط برقرارکنیم و تا خود را نشان‌ندهیم چطور می‌توانیم با اسلام‌ستیزی مقابله‌کنیم؛

چرا امروز بیش‌تر مردم‌غربی و آمریکا از اسلام می‌ترسند، آنها اسلام را مخوف و وحشتناک نشان داده‌اند. سیاست، سیاست‌است و این سیاست‌است که حتی اگر از اسلام متنفر باشند، باید قلب‌شان را لمس و به قلب آنها راه پیداکرد و با دلهای آنان رابطه برقرار ساخت. جدای از سیاست راه دارد. باید با مردم ارتباط برقرار و اسلام را وارد قلب های‌شان کرد و در غیر این‌صورت سیاست بدون‌اثر خواهد‌بود. در غیر این‌صورت تاوقتی که به این‌هنرمندی نرسیم، نمی‌توانیم موفق باشیم و به‌آنها نشان‌دهیم که تمام زیبایی‌ها در اسلام جای‌گرفته و اسلام دین تحصیل و تهذیب است.

همانطور که پیامبر(صلی الله علیه وآله) می‌فرماید: بهترین مسلمان کسی‌است که رفتار حسنه داشته‌باشد؛ این نشان می‌دهد که رفتار حسنه در اسلام سفارش شده‌است. همانطور که یک پیام در اسلام‌است که پیامبر (صلی الله علیه وآله) فرموده‌است من برای تکمیل اخلاق و رفتار برانگیخته شده‌ام. ما چنین توجهی‌را در اسلام داریم. مشکل ما این‌است که از دستورات پیامبر (صلی الله علیه وآله) و اسلام دور افتاده‌ایم و نتوانسته‌ایم مطابق اسلام واقعی عمل‌کنیم. مثلا به‌ما سفارش شده‌است که وقتی غمگین هستید لبخند برلب آورید تا برادران و خواهران دینی تو از غمت آگاه نشوند؛ مانند پیامبر (صلی الله علیه وآله) که هرگاه غمگین بودند لبخند بر لبان خود داشتند تا دیگر خواهر و برادر مومن خودش ناراحت نشوند. پیامبر اینگونه بود اما ما کجا هستیم؟

و در آخر یک خانمی که ازدواج‌کرده چطور توانسته بعنوان یک فعال‌رسانه‌ای حضور موفقی در اجتماع داشته‌باشد؟

من‌، هم در اجتماع موفق‌هستم و هم در خانواده. بزرگترین دلیل موفقیت خودم و ایجاد تعادل بین این‌دو امر مهم را حمایت‌های بی‌دریغ همسرم می‌دانم؛ ما از همدیگر درک متقابل داریم و موفقیت هریک از ما موفقیت دیگری محسوب می‌شود. از الان برای فرزنددارشدنمان برنامه‌داریم که‌چطور آنها را تربیت و رسیدگی کنیم. چراکه خانواده و مدیریت هم مهم‌است و من برای آن‌هم باید برنامه داشته‌باشم تا بتوانم در عین‌اینکه فرزندانم را تربیت می‌کنم موفقیت‌های خودرا در کار داشته‌باشم. و بعد از چندسال هم که صاحب فرزند شدم شما می‌توانید از من درباره‌ی موفقیت و ایجاد تعادل در کار خارج از منزل و تربیت فرزندانم سوال‌کنید که من این‌را هم به شما پاسخ خواهم‌داد.

کلام آخر برترین رسانه‌نگار زن جهان‌اسلام؟

بعنوان پیام‌آخر می‌گویم که من تمامی خواهران و برادران مسلمان، اسلام، خدا و تمامی ارزشهای اسلامی را دوست‌دارم، امیدوارم روزی همه‌ی ما بتوانیم اسلام‌واقعی را تقلید‌کنیم.

منبع: نشریه الکترونیکی چارقد

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار