گلايه يوسف اسلام؛
برخی از مسلمانان مخالف موسیقی هستند

کت استیونس موسیقی بی‌طرفانه‌ای را دنبال می‌کند و به صورت خدادادی صدای خوبی دارد و آواز هم می‌خواند‌ سعی می‌کند با آواز و موسیقی خود‌ تصویری از اسلام‌ ارائه دهد اما تا مدتها قوانین خشک‌ ( سلفی ها ) عده‌ای به‌نام اسلام او را از موسیقی دورکرده بود ‌درحالی‌که بسیاری در جهان اسلام تصویر غلطی از اسلام نشان می‌دهند که به جای تشویق متاسفانه بیم دهنده است و با ارائه اطلاعات نادرست در تاریخ گیر کرده‌اند.

download

 

یه گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )،یوسف اسلام، هنرمندی مسلمان انگلیسی است که قبلا با عنوان کت استیونس او را می‌شناختند. وی بعد ازمدتها به تازگی دوباره با گیتار خود به دنیای موسیقی بازگشته است اما این بازگشت او باعث نگرانی بسیاری درجهان اسلام شده، آنها می‌گویند: چرا شما دوباره سراغ موسیقی و نواختن گیتار رفتید؟ چه اتفاقی برای شما رخ  داده است؟

کت استیونس قبل از پذیرش اسلام به عنوان موسیقیدان محبوب و معروفی شناخته شده بود و هیچ اعتراضی هم نسبت به او نمی‌شد اما پس از پذیرش اسلام  نام خود را به یوسف اسلام تغییر داد و به جای انواع موسیقی و ساز تنها روی گیتار خود و آواز تمرکز کرد بااین وجود برخی این فعالیت او را خلاف ارزش‌ها و هنجارهای اسلامی دانستند

یوسف اسلام در این‌باره می‌گوید: برای برخی مهم نیست که آیات قرآن را تحریف کنند و بگویند در قرآن آمده موسیقی ممنوع  و حرام است آنها در واقع به مردم توهین می‌کنند از نظر این افراد مهم نیست که علما گفته‌‌اند هیچ ممنوعیت دینی در اسلام نسبت به موسیقی وجود ندارد با این حال احادیث و روایات جعلی زیادی ساخته‌اند که موسیقی را به طور کلی حرام نشان بدهند و البته این نگاه نیز بی‌ربط است که عده‌ای می‌گویند پیامبر اسلام با ساز زهی قرآن تلاوت می‌کرده است.

وی در ادامه می‌گوید: تصویری که از اسلام در بسیاری از کشورها وجود دارد گاهی اوقات در تقابل با قرآن و سنت نبوی است. به‌عنوان مثال اعتقاد به این‌که ریش بلند یک تعهد مذهبی است و نداشتن ریش و سبیل نشان از کفر است؛ در حالی‌که بزرگترین کافران‌ در زمان حضرت محمد(صلی الله علیه واله) مانند ابوجهل ریش بلندی داشت. حرام بودن موسیقی هم بخشی از این تصویر اسلام است که ایجاد شده است.

من با شور و شوق ایمانم را قوی‌تر می‌کنم و این‌ها از محدودیت‌های است که عده‌ای از اسلام ایجاد کرده‌اند. نواختن گیتار برمبنای  تجربه شخصی من است که از دیر باز به ان مشغول بوده‌ام.

این آهنگساز مسلمان می‌گوید: من در یک مدرسه شبانه‌روزی در انگلستان بزرگ شدم که به تازگی کلیسای کوچکی به آن اضافه کرده‌اند

یکی از دوستانم نواختن ساز را به من یاد داد گاهی اوقات هنگام شب مخفیانه به کلیسای کوچکی می‌رفتم و تمرین ملودی می‌کردم به عنوان یک نوجوان برای من خیلی سرگرم کننده بود. این روزها تا همین اواخر زمانی‌که در شهرستان تورنای بلژیک بودم درکلیسای قدیمی می‌رفتم و خاطرات گذشته خود را مرور می‌کردم و همان حس شادی و ششعف در من ایجاد می‌شد. همیشه به جز یک دوره تاریکی که در زندگی‌ام داشتم به موسیقی عشق می‌ورزیدم.

جالب اینجاست که چند هفته قبل به شهرستان نامور رفتم که خودشان را برای جشنواره سالانه موسیقی خود را آماده می‌کردند یکی از همکارانم  من را به همان کلیسای قدیمی برد متروک شده بود  و آنها برای تمرین کنسرت از آنجا استفاده می‌‌کردند. همکارم نزدیک محراب کلیسا ایستاد ( جلو در نزدیکی محراب) جایی که در نظر ما بهترین آکوستیک را داشت. او ترانه ماریا کری ‌را خواند و من این فرصت را پیدا کردم تا اذان و برخی از آیات را قرآن را تلاوت کنم و همه را به خواندن نماز دعوت کنم. صدای من آنگونه که شایسته است نبود اما احساس کردم در نوای اذان و‌ قرآن هارمونی و نظم زیبایی است یعنی اذان و قرآن هم خود نمایی از موسیقی درونشان است.

وی می‌گوید: چند سال پیش من دچار مشکلات زیادی بودم. برای یک سفر تجاری و کاری عازم کرده جنوبی بودم ولی فهمیدم که در ایالات متحده اسمم در لیست پرواز نیست. اتفاقا یک هفته بعد در یک مهمانی در وزارت امور خارجه با سرکنسول دیداری داشتم و درباره آن‌چه رخ داده بود با وی صحبت کردم زیرا تا قبل از آن اسم من در لیست پرواز بود اما لابی کرده بودند و حذف شده بودم ولی مسئله برطرف شد.

یوسف اسلام ادامه می‌دهد: من موسیقی را دوست دارم با موسیقی بزرگ شده‌ام اما وقتی وارد مرحله تازه‌ای از زندگی گشتم یعنی آشنایی با اسلام و مسلمان شدن  به من  گفتند دیگر باید موسیقی را کنار بگذارم و نباید به آن هم گوش بدهم؛  تا زمانی‌که‌ تحقیق کردم و دریافتم استدلات آنها درست نیست و آنها اطلاعات نادرستی از قرآن و اسلام دارند زیرا‌ خود قرآن هم نوای موسیقی در آن نهفته است و این تصویر فعلی از اسلام که ارائه می‌شود ناقص است و دستکاری کرده‌اند.

این هنرمند مسلمان می‌گوید: متاسفانه بسیاری در جهان اسلام هستند که هنوز دارای تصویر بسته‌ای از اسلام هستند تنها مردم را تشویق می‌کنند که به اسلام روی بیاورند ولی در عمل فقط ترس و بیم را ارائه می‌دهند حتی حضرت داوود که صدای خوشی داشت و نوای هارمونیک قران را قبول ندارند و بدتر از آن حدیث و روایت جعلی ارائه می‌دهند که موسیقی حرام است.

کت استیونس موسیقی بی‌طرفانه‌ای را دنبال می‌کند و به صورت خدادادی صدای خوبی دارد و آواز هم می‌خواند‌ سعی می‌کند با آواز و موسیقی خود‌ تصویری از اسلام‌ ارائه دهد اما تا مدتها قوانین خشک‌ ( سلفی ها ) عده‌ای به‌نام اسلام او را از موسیقی دورکرده بود ‌درحالی‌که بسیاری در جهان اسلام تصویر غلطی از اسلام نشان می‌دهند که به جای تشویق متاسفانه بیم دهنده است و با ارائه اطلاعات نادرست در تاریخ گیر کرده‌اند. او می‌گوید: دیگر اسمش در لیست پرواز حذف نمی‌شود، اما بسیاری از مسلمانان متعصب در زمین معنوی زنجیر شده‌اند و قادر به پرواز با ایمان نیستند با این وجود خود را مسلمان می‌دانند

از نظر کت استیونس بدترین چیز آن است که حتی بسیاری از هنرمندان بزرگ مسلمان هم چنین تفکراتی دارند مانند سیف آدم در حالی‌که فرهنگ اسلامی این گروه از مسلمانان با اسلام حقیقی فرق دارد و آنها دچارتوهم شده‌اند و سعی می‌کنند تا روح انسان را سرکوب کنند و اسلام واقعی را کمرنگ نشان بدهند.

او می‌گوید پیام من این است آرزوهای خود را ساده دنبال کنید و به دنبال آن باشید خداوند خالق موسیقی است و سرکوبگر نیست چنان‌که با کلمه‌ کلیشه‌ای جرم مدام آن را می‌کوبند. خداوند در قرآن می‌فرماید : کدام یک از نعمت‌های پروردگارتان را انکار می‌کنید.

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما